Seuraa 

Eli raskauden ehkäisystä olisi kysyttävää...

Kyselin jo tuolla av:llä, muttei oikein löydy tällä kertaa pätijää=)

Meille tulossa sovitusti viimeinen lapsi, siispä ehkäisy asiaa

on mietitty tässä viimeisellä raskauskolmanneksella.

Sterilisaatio tuntuu molemmista liian radikaalilta, vaikka kumpikin vakaasti on päättänyt, ettei enää ikinä.

Itse olen nainen, enkä haluaisi loppuikääni käyttää hormonaalista ehkäisyä ja kumi ei kiinnosta kumpaakaan.

Siispä jäljelle jää vain kuparikierukka????????

Kokemuksia, onko ollut pitkiä/runsaita kuukautisvuotoja, kohdunulkoisia raskauksia tms?

Jos mieleen tulee jokin muu tilanteeseen sopiva ehkäisy, esim. miehellekin, jaa toki tieto kanssani=)

Kommentit (17)

löytyy itsellä kokemusta sekä pillereistä että ehkäisyrenkaasta. Molemmista sivuvaikutukset olleet samantyyppisiä, voimakkuudeltaan samanlaisia (valtavaa ärtyneisyyttä ja libidon laskua), vaikka ehkäisyrenkaan vaikutuksen sanotaankin olevan paikallisempi. Uskoisin, että sekä suun kautta otttavien pillereiden että paikallisvalmisteiden (rengas, hormonikierukka) sivuvaikutukset voivat etenkin herkillä käyttäjillä olla hyvinkin samantapaisia, jolloin jollekulle eivät vain passaa yhtään minkäänlaiset hormonivalmisteet.

Itsekin pohdin tulevaa ehkäisyä, kondomi näyttää olevan ainoa vaihtoehto. Sterilisaatio pitää käsittää lopullisena toimenpiteenä, vaikkei se tilastollisesti sitä olisikaan, siksi se tuntuu vielä hieman radikaalilta vaihtoehdolta. Kuparikierukka ei minulle sopinut, siitä aiheutui jatkuvaa vuotoa, ja kun menin poistattamaan sitä, oli koko keksintö jo tulossa itse ulos kohdusta.

Jotenkin tekisi mieli kokeilla hormonikierukkaa, mutta harmittaa, jos ei se sovikaan, on kuitenkin sen verran kallis.

Itse tiedän yhden lapsen, joka on saanut alkunsa kierukasta huolimatta ja olen kuullut muistakin. Täytyy tunnustaa, etten kyllä tiedä, mikä noin prosentteina on kuparikierukan ehkäisyteho, mutta itselle on tullut sellainen mielikuva, ettei ihan kauhean korkea. No, eihän mikään menetelmä 100 % varma ole.

Tuttiina:

Lainaus:

Kuitenkin toivon löytäväni suhteellisen varman keinon, joka nyt näyttäisi olevan tuo kuparikierukka sitten kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos kaikille jälleen mielipiteistänne eri ehkäisykeinoista=)

Minulla on ollut käytössä ihan paikallisesti laitettavat ehkäisypuikot, melko epäluotettavat pelkälleen.

Pillerit ja ehkäisyrenkaat.

Ei minulle hormonaalisista tule mitään oireita, mutta....

Tuntuu että olen näiden raskauksien ja ehkäisyjenkin kannalta katsottuna kantanut oman korteni kekoon...

En siis yksinkertaisesti halua olla vaan tällä kertaa se jonka kroppaan kaikki vaikuttaa.

Eli vaihtoehdoksi todellakin taitaa jäädä tuo kuparikierukka.

Sitä vuodon määrää vähän pelkäilen, mutta kai tuo kannattaa kokeilla, kun tulee ajankohtaiseksi. Sitten kun ihan siltä neuvolalääkäriltäkin saapi kysellä=)

Kiitos vielä kaikki saman ongelman kanssa painineet.

Tiedän ettei sekään ole ihan 100prosenttinen keino,

mutta kuitenkin kaikista ehkäisymenetelmistä se lähimpänä on sitä 100%=)

On ystäväni miehellä sterilisaation jälkeen tarkistuksessa ollut melkein enemmän eläviä hyvinvoivia siittiöitä, kuin ennen toimenpidettä ja kanssani synnyttäneiden osastolla viimeksi oli nainen , jolla oli arpeutuneet munasarjat jo kunnolla sterilisaation jäljiltä, eikä lääkäritkään tienneet, miten oli tullut raskaaksi, kun kaikki näytti olevan niin ettei pitäisi olla mahdollista.

Että kyllähän noita sattuu.

Mikään kun ei elämässä ole varmaa.

Kuitenkin toivon löytäväni suhteellisen varman keinon, joka nyt näyttäisi olevan tuo kuparikierukka sitten kuitenkin.

Mulle laitettiin kuparikierukka toisen lapsen syntymän jälkeen.

Menkat pitää olla alkaneet ennen kuin kierukkaa voi laittaa. Hormoonikierukkaa ei laitettu sen takia kun imetin vielä, lääkäri sanoi että se voi tehdä kuukautisista tosi runsaat imetys aikana.

Itselleni kuparikierukka sopi tosi hyvin. Menkat kesti n.5päivää eikä olleet mitenkään runsaat. Mitään oireita tai ongelmia ei ollut. Laittaminen tai pois otto ei tuntunut miltään.

Harmittelin miksi en ollut laittanut kierukkaa jo ekan lapsen jälkeen, niin helpolla pääsi.

Nyt odotan kolmatta lasta. Tämän jälkeen harkitsen kierukkaa ehkäisyksi. Tosin mielisin hormoonikierukkaa koska sillä voi menkat jäädä kokonaan pois.

Mukavaa elokuun jatkoa sinulle!

72oinas

Hormonikierukassa on hormonia, mutta se kuulemma vaikuttaa ainoastaan paikallisesti eli ei koko elimistöön, lisäksi vähentää kuukautisten kestoa ja oliko niin että 20-30%:lla käyttäjistä jättää kuukautiset kokonaan pois.

Sehän on suht huoleton ja pitkäkestoinen. Kyllähän se kierukkakin sinun kroppaasti tulee, miehille ei ole oikein muuta kuin kondomi.

Tuttiina:

Lainaus:

Ei minulle hormonaalisista tule mitään oireita, mutta....

Tuntuu että olen näiden raskauksien ja ehkäisyjenkin kannalta katsottuna kantanut oman korteni kekoon...

En siis yksinkertaisesti halua olla vaan tällä kertaa se jonka kroppaan kaikki vaikuttaa.

.

Suosittelen ehkäisyrengasta, joka sujautetaan emättimeen, pidetään 3vkoa ja otetaan pois - jolloin menkat. Vaikka renkaassa on hormonia, on pitoisuudet pillereitä pienemmät. Aiemmin tuli hulluksi pillereistä ja myös unohtelin ottaa niitä, mutta renkaan aikana olen ollut mieleltäni ihan normaali! Suomessa myytävä rengas on NuvaRing.

Kierukka voidaan toisille laittaa jo jopa jälkitarkastuksessa, koska joillakin alkaa hyvinkin pian kuukautiset synnytyksen jälkeen. =)

Tiedän kokemuksesta. Säännölliset kuukautiset alkaneet kummankin lapsen synnyttyä hyvin pian jälkivuodon perään.

Hormoonikierukka ei sopinut minulle. Se aiheutti migreeniä kuten kaikki muutkin hormonaaliset ehkäisyt. Migreeni kohtaukset loppui heti kierukan poiston jälkeen.

Nyt kolmannen synnyttyä luultavasti ainoaksi kokeiltavaksi vaihtoehdoksi jää tuo kuparikierukka ja toivottavasti sopii minulle koska lisää vauvoja ei ole vielä harkinnassa. =)

Tsirppana kera lasten 3v ja 2v ja rv 30+5

toislle hyvin sopinut mutta toisille aiheuttanut kovia kuukautiskipuja ja pitkiä vuotoja. Kondomi taas meillä petti joten ei välttämättä ole luotettava eikä kovin mukavakaan jatkuvana ehkäisynä. Meille tämä vahinkovauva on taatusti viimeinen ja päädyttiin siihen että mies käy sterilisaatiossa. Ja vaikka alkuun tuntui aika radikaalilta niin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä ratkaisuun. Vaikea tuo ehkäisyäasia on ja varsinkin jos ei hormonaalisia halua/voi käyttää ja on ihan tiukka siinä että ei enää lapsia. Jos taas vauva ei ole katsastrofi niin voihan sitä kokeilla keskeytettyäyhdyntää tai rytmimenetelmää tai vastaavaa.

Eikös miehiltä voi laittaa johdot joko kokonaan poikki tai sitten jotkin klipsi systeemit? Muistelen vaan että olisi joskus telkusta tullu juttua. Eräs tuttu mies kävi lekurissa laittamassa poikki, kun vaimolle ei hormonaalinen ehkäisy oikein ollut hyvä. Ovat olleet tyytyväisiä. Operaatio ei kuulemma kauan kestänyt eikä pahempia jälkiäkään jäänyt.

Sitä jotenkin tuntuu, ettei ehkäisy enää siinä vaiheessa saa olla vaiva/riski, kun lapset on jo tehty.

Siksi keskeytetty yhdyntä jne. ei houkuttele, sen vahingon mahdollisuuden takia.

Ja hormonaaliset vaikuttaa tavalla tai toisella naiseen.

Joku sanoi että kierukka oli laitettu jälkitarkastuksessa?

Olen kanssa kuullut, ettei niitä laiteta, ennenkuin kuukautiset alkaa?

Ehdotin miehelle sterilisaatiota (miehille helpompi toimenpide).

Vielä ajatteli ainakin ettei " kajota kalleuksiin" ,

mutta lupasi miettiä.

Se on varmaan sitten koetettava sen kuparikierukan kanssa.

Tänään yritin neuvolalääkäriltä kysellä, mutta torjui kysymykset heti, koska nehän puhutaan sitten synnytyksen jälkeen=(

Kaikille lupsakkaa odotusta loppuviikolle.

Tuttiina ja nyyttinen 27+5

Minulle laitettiin kuparikierukka jälkitarkastuksessa esikoisen jälkeen ja saman olen ajatellut laitatuttaa tämän toisenkin jälkeen. Tosin muutaman ekan kierron jälkeen kuukautiset oli tosi runsaat (tai siis ekat 1-2 päivää), mutta tuntui että nyt ennen pois ottoa alkoi tasoittua. Runsaisiin vuotoihin lääkäri kirjoitti Cyclocapron -tabletteja, jotka auttavat ihan tunnin sisällä otosta ja pystyi muistaakseni ottamaan 6 päivässä. Niitä käytin kun vuoto oli oikein kovaa. Muuten kuparikierukka sopi ainakin minulle hyvin ja oli todella kätevä kun ei tarvinnut muistaa ottaa ajallaan mitään pillereitä eikä ainakaan reilun vuoden aikana aiheuttanut mm. kohdun ulkopuolista raskautta. Saahan se nopeasti pois jos se ei tunnu sopivan. ;)

-pompelo

Ehkäisykapseli ja injektioehkäisy.

Injektioehkäisy on aika vähän käytössä Suomessa, mutta sopii varsinkin niille jotka eivät suunnittele raskautta pian ehkäisyn jälkeen. Siinä annetaan piikki neljästi vuodessa ja homma on siinä.

Ehkäisykapseli laitetaan ihon alle käsivarteen (ei näy), maksaa saman verran kuin hormonikierukka ja sopii imettävälle, voidaan laittaa jo 3-7 vkon kuluttua synnytyksestä. Vähemmän sivuvaikutuksia kuin hormonikierukassa. Yhden kapselin teho kestää 3 tai 5 vuotta.

viisi vuotta sitten miehelläni laitettiin johdot poikki, mutta luonto korjasi " virheen" ja odotan kolmatta. =) Meidän tapaus on varmaan tooosi harvinainen, mutta haluan vain tuoda esille, ettei sterilointikaan ole sataprosenttinen ehkäisy. Ehkä steriloidun miehen pitäisi tarkistuttaa tilanteensa muutaman vuoden välein. En tosin tiedä, olisiko sellainen käytäntö mahdollista.

Meillä ollaan pohdittu samaa kysymystä, mikä ehkäisyksi tästä eteenpäin. Taidetaan ottaa käyttöön tuplaehkäisy eli käydään varmaan kumpainenkin steriloitavina. =)

Halikaro 22 + 5

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat