Seuraa 

Kuinkahan kovasti sitä kevättalvella katuu jos nyt tuon päätöksen tekee... Jaksaakohan sitä oikeasti olla töissä? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Aika pian pitää hakea äitiysloma ja tietysti työnantajalle olisi hyvä tietää nyt heti palanko minä töihin heti sen jälkeen vai jäänkö myös vanhempainvapaalle...

Mies jää mielellään kotiin ja minä olisin sitten taas 3kk työnteon jälkeen kotona, eli kesäkuun alusta ehkäpä seuraavan vuodenvaihteen yli, jolloin lapsi reilun vuoden. Syy tähän järjestelyyn olisi, että saataisiin (ehkä;) minulle määräaikaisen työsuhteen sijaan pysyvä työ. Tänään on työsuhde alkanut, joten vain alle 3kk olen töissä tähän alkuun vaikka pystyisinkin töissä olemaan loppuun asti. Ehkä todennäköisempää ettei siellä loppuun asti edes olla... en muuten surffaa työajalla ;)

Esikoinen meillä pian 4, enkä silloin ollut töissä niin en missään määrin edes miettiny muuta kuin kotona olemista.

Kommentit (4)

Meillä esikoisen kanssa reilut kaksi vuotta sitten näin: Tyttö syntyi lokakuussa 2004. Helmikuussa 2005 tein ensin kuukauden verran puolikasta työpäivää (osin myös kotoa käsin, oli tosi joustavaa) ja sitten maaliskuun alusta aloitin kokopäivätyöt. Tyttö jäi isänsä kanssa puoleksi vuodeksi kotiin. Syyskuun alusta 2005 palasin taas itse kotiin ja maaliskuussa 2006 tytär lähti sitten perhepäivähoitoon.

Meillä tuo järjestely toimi tosi hyvin. Olin innoissani töistäni ja mies taas jäi innolla kotiin. Toki himpun verran alle puolivuotiaan äitinä olin aika väsynyt, mutta ihmeesti sitä jaksoi. Myös työpaikan kannustava ilmapiiri auttoi jaksamaan, samoin se, että mies ja tyttö viihtyivät niin hyvin kotona.

Meillä tyttö oli vielä täysimetyksellä, kun aloitin työt. Joi kuitenkin lypsettyä maitoa sekä hörppimällä että tuttipullosta, ja mulla onneksi maitoa riittikin, joten se puoli oli kunnossa. Uuvuttavinta oli kuitenkin juuri se, että imetin öisin alka paljon. Tytöllämme olivat juuri alkuvuodesta puhjenneet pahat ruoka-aineallergiat. Olin itse voimakkaalla imetysdiettillä ja maito oli siis laihaa, joten öisin syötiin tiheästi. Tilanne helpotti, kun siirryimme lopulta puolivuotispäivän aikoihin apteekin korvikemaitoon, ja myös kiinteitä alettiin syödä siinä vaiheessa. Mutta noin kuukauden ajan tuo rintamaito tosiaan oli tytön ainoa ravinto, vaikka kävinkin töissä. Mulla oli aina rintapumppu mukana ja 1-2 kertaa päivässä lypsin töissä. Sit vaan maidot työpaikan jääkaappiin ja iltasella mukaan kotiin. Yritin myös pumppailla viikonloppuisiin varastoja pakkaseen.

Allergioita lukuunottamatta tyttömme oli aika helppo vauva, ja siksi tuo työssäoloni oli mahdollista. Jos olisi ollut enemmän valvottava tai muuten vaikeassa vaiheessa oleva vauva, niin en varmasti olisi jaksanut. Nyt kaikki kuitenkin sujui hienosti, eikä missään vaiheessa kaduttanut. Minä sain tehtyä itselleni tuiki tärkeän työjakson ja isälle ja tyttärelle puolestaan muodostui erittäin hyvät ja lämpimät välit.

Suosittelen muutenkin kaikille isille kotiin jäämistä jossakin vaiheessa. Se on ehdottomasti sekä isän, lapsen että äidin (!) etu!:)

Nyt odotamme kakkosta saapuvaksi helmikuun alussa, ja tällä kertaa tarkoitus olisi olla kotona ainakin vuoden verran. Sen jälkeen katsotaan sitten, jääkö isä vuorostaan kotiin, vai aletaanko etsiä hoitopaikkaa.

Tsemppiä ja toivotaan että kaikki sujuu hyvin myös ap:n tapauksessa!

Lumileopardi

...Vain siellä pöydän toisella puolella ;)

Tuntimäärä mulla tulee olemaan aika pieni, koululla fyysisesti pidettäviä tunteja on alle 20/viikko, eli mitään 8h poissaoloja tuskin tulisi edes työmatkojen kanssa. Illalla pitäisi vaan sitten jaksaa kotona tehdä loput työt jos niitä ei tee oppituntien ennen tai jälkeen koululla.

Sitä imetystä olen itsekin miettinyt, jos on osittaista, niin toisaalta sujuu helposti pullotteluna kotona, mutta vaara että vähenee entisestään. Jos on täysimetys, niin on varmasti pakko päivän aikana lypsää. Tietenkin jo lapsen ruuansaanninkin takia seur. päivälle maitoa, mutta varmaankin myös itsensä takia...?

Lisää kommentteja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä on sama tilanne paitsi että minusta tulee opiskelija, mikä tietty työtä sekin. Opiskelu on kyllä paljon joustavampaa, kun päivät ei ole yhtä pitkiä ja välissä mahdollisuus käydä imettämässä jne. Itse uskon, että isä pärjää kyllä n. 3kk ikäisen vauvan kanssa. Enemmän kyse on siitä, saako äiti nukuttua riittävästi ja jos imettää vielä, kuinka asiat sen osalta sujuvat. Mä en ole toistaiseksi päästänyt edes mieleen muuta vaihtoehtoa, koska en halua pitää taukoa opiskelussa. Itse asiassa aion äitiysloman ajankin pysyä mukana muiden tahdissa isovanhempien hoitoavulla. Aika tietysti näyttää eli jos kyseessä ei ole ihan niin helppo vauva kuin esikoinen, mieli saattaa muuttua...

...paitsi sillä erotuksella että käyttäisin osan vanhempainvapaasta (alle puolet-puolet)

Tämä sen takia kun mulla on parempi palkka kuin miehellä-lisäksi teen töitä kotona työhuoneessa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat