30% maahanmuuttajalapsia päiväkotiryhmässä heikentää olennaisesti hoidon laatua ja kaikkien ryhmän lasten kielen kehitystä.

Vierailija

Miksi sitten Helsingissä joihinkin päiväkotiryhmiin on tungettu 60-70 prosenttia maahanmuuttajataustaisia lapsia?

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

mahtaa kasvaa! Kas kun niitä ei normaaliarjessa koskaan kohtaa. Ja täällä monen äidin kirjoitustaitokin on luvalla sanoen varsin heikko.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


mahtaa kasvaa! Kas kun niitä ei normaaliarjessa koskaan kohtaa. Ja täällä monen äidin kirjoitustaitokin on luvalla sanoen varsin heikko.




" Äidinkirjoitus" on yhdyssana, mitä sitten moinen sana tarkoittaneekaan. Ja lause aloitetaan ISOLLA kirjaimella. Tässä tapauksessa mahtaa -> Mahtaa.



Vierailija

Lapset sitten puhuvat keskenään tätä ei-rikasta kieltä ja suomalaislastenkaan suomentaito ei kehity niin paljon kuin kehittyisi muiden suomalaislasten keskuudessa.

Vierailija

opettaa on ns. piilo-opetussuunnitelma - ei siis ne oppiaineet- vaan yhteisöllisyys, sosiaaliset taidot, keskustelu, suvaitsevuus jna.



Olen asunut ulkomailla lasteni kanssa noin seitsemän vuotta. Heillä on ystävä monista maista, kulttuureista, uskonnoista ja nämä kaikki RIKASTUTTAVAT elämäämme. Olemme käyneet monien uskontojen häisssä ja hautajaisissa.



Kotona syömme hyvin kansainvälistä ruokaa . Venäläisistä blineistä sushiin.



Päiväkodeissa/koulussa lapset eivät ole SYY huonoihin esim. oppimistulosksiin, levottomuuteen. AIKUISET ovat syylliset koska eivät osaa/pysty jne ottaamaan lasten eritystarpeita huomioon.

Vierailija

Meillä syödään paljon afrikkalaisia ruokia. Niinpä on vain hyvä, että lapset saavat suomalaista ruokaa päivähoidossa. Aivan sama se on täysin maahanmuuttajien lasten kanssa. Hyvä vain, että hekin oppivat näin käytännön kautta suomalaisen ruoan ja muun kulttuurin, kun heitä ei pidetä mitenkään kummajaisena päiväkodissa.

Vierailija

lapsista on kotona myös suomi käytössä. Jos päiväkotiryhmässä on 60% tummaihoisia lapsia, se ei tarkoita, että 60% ei ole suomi äidinkieli. Oikea luku on varmasti pienempi. Useimmiten toinen vanhempi on suomalainen.

Vierailija

ulkomaalaista. Hyvä, että jossain tuollaisiakin tietoja julkaistaan. Juuri tuota olen epäillytkin. Noissa päiväkodeissa on muutakin sählinkiä kuin nuo kieliasiat. Esim erilaisissa tavoissa toimia on suuri totuttelu.

Vierailija

Pitää ymmärtää suomalaisten että maahanmuuttajat ovat tärkeitä, eivät suomalaiset! Maahanmuuttajan etu on aina asetettava etusijalle kaikessa, myös tässä päivähoitojutussa. Maahanmuuttajille on annettava rahaa, suomalaisten on tehtävä töitä että maahanmuuttajilla olisi täällä hyvä olla. Suomalaisten on hyväksyttävä, sopeuduttava ja ymmärrettävä maahamuuttajia, ei suinkaan päinvastoin.



Vierailija

uuden äitipuolensa ja uusien kavereidensa kanssa. On suomenkielisessä työpaikassa (akateeminen) ja puhuu mulle ja lapselle suomea. Silti hänen suomenkielentaitonsa on hyvin vajavainen. Ei osaa rikasta suomenkieltä, vaikka puhuu sitä täysin vailla väärää äänenpainoa.

Vierailija

mitään kielenkehitystä eikä hoidon tasoa



Lapseni oli vuoden sellaisessa päiväkotiryhmässä, johon oli kerätty kielellisiä erikoistarpeita omaavia lapsia ja muutama tukilapsi. Lapsista puolet oli ulkomaalaistaustaisia, jokunen oli kotimainen dysfaatikko (ja pari oli " eriväristä mutta suomalaistaustaista" dysfaatikkoa ja muutama ihan normilapsi.



Se vuosi oli hoidon tasoltaan koko päiväkotiuran paras, sillä hoitajilla oli motivaatiota ja yritystä ja he olivat hankkineet tavallista enemmän koulutustakin sen lto-maisteripaperin lisäksi pärjätäkseen näiden eritystarpeiden kanssa. Siitä oli muuten paljon hyötyä meidän taviksellekin. Kielenkehityksen suhteen vuosi päinvastoin lisäsi lapsen tietoisuutta kielen asteista ja erilaisista käyttötavoista.



On meillä ongelmiakin ollut. Niitä tuli ihan normiluokalla koulussa, jossa ei ollut yhtään maahanmuuttajataustaista eikä eriväristä ihmistä ja vain yksi erityislapsikin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat