Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jätätkö kakat kertikseen vai kippaatko pönttöön ennen roskikseen laittamista?

Vierailija

Itse kippaan kakat pönttöön.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Meillä kanssa lähes aina kakka oli sellaista mössöä, että ei sitä tehnyt mieli alkaa kaapimaan! Suoraan roskiin vaan vaipan mukana ja roskis pihalle...

Vierailija

tuolla logiikalla sun pitäis itse kakata sinne roskikseen!

Eli: pönttöön kuuluu tunkea vain sitä itteään, ei ruuan tähteitä ym.

huoh, kyllähän sen luulisi aikuisen tajuavan että kakat kuuluu pönttöön... vedenkulutusta voi säästää muilla keinoilla, kahdella eri painonapilla tai pullon laittamisella sinne vesisäilöön tilaa viemään (vanha konsti).

Vierailija

tarvitse tehdä sitä tai tätä, joka olisi luonnolle ystävällisempää. Otaksun, että suurimmassa osassa kysymyksiä ihmiset tietävät kuinka tulee toimia, mutta käyttävät mieluummin energian sen perustelemiseen miksi ei. Kannattaisi ottaa selvää kuinka vaikeaa, hankalaa, monimutkaista ja haisevaa esim. kestovaippailu on. Miksi minä haluan tehdä ekologisen valinnan? Koska kiihkoilematta oikeasti minua hirvittää mihin suuntaan maailman kehitys on menossa. Kiistattomasti voidaan todeta, että maailma saastuu valtavaa vauhtia. Mikä vaikutus sillä on maapallon elämään onkin sitten hankalampi kysymys. Mutta selvästi jotakin vaikutusta sillä on. Se mikä motivoi minua on, että lapsillani olisi yhtä hyvä maapallo käytettävissään kuin meillä. Se on vastuuta ja jakamista tulevien sukupolvien kanssa.

Vierailija

Reagoiko paska nimenomaan jotenkin sen vaipan kanssa vai? Ei se sinne veteenkään tyystin liukene, vaan aiheuttaa ne kasvihuonekaasunsa sitten lietteen hajotessa eikö vain? Lisänä sitten vielä se turha veden kulutus.

Vierailija:

Lainaus:

siihen, miten niin se on ekologisempaa laittaa kakka pönttöön kuin roskiin. Kuutonen kirjoitti:

" On parempi heittää kakka pönttöön, siis se mikä lähtee suosiolla, koska se pahentaa kasvihuonekaasun muodostumista, mikäli se jätetään vaippaan. Voi siis ajatella tekevänsä ekoteon, jos kippaa nakerot pönttöön ennen vaipan laittamista roskikseen :) ja jos joku siitä innostuu käyttämään kestoja niin tervetuloa :) :)"

Niinpä.

Vierailija

viestin numero 20 kirjoittajaa. Ai niin, sitä metaanikaasua synty enemmän siellä vaippamuovin sisällä koska hapettomassa tilassa kaasuuntuu.

Vierailija

siihen, miten niin se on ekologisempaa laittaa kakka pönttöön kuin roskiin. Kuutonen kirjoitti:

" On parempi heittää kakka pönttöön, siis se mikä lähtee suosiolla, koska se pahentaa kasvihuonekaasun muodostumista, mikäli se jätetään vaippaan. Voi siis ajatella tekevänsä ekoteon, jos kippaa nakerot pönttöön ennen vaipan laittamista roskikseen :) ja jos joku siitä innostuu käyttämään kestoja niin tervetuloa :) :)"

Niinpä.

Vierailija

Miten se kakka siellä vaipassa maatuu, kun kakka on kuitenkin kääritty vaipan sisään + suljettuun muovipussiin?

Vierailija:

Lainaus:

Onko ketään vesilaitoksella /vedenpuhdistamolla töissä? TV:ssä puhui jokin aika sitten vedenpuhdistuslaitoksen mies joka sanoi että kaikki mahdollinen jäte kannattaa laittaa mieluummin roskiin kuin viemäriverkostoon! Eli eteenkin ruokajätettä moni ihminen on tottunut laittamaan wc pönttöön: esim vanhat/pilaantuneet ruoantähteet. Näin ei kuitenkaan tulisi toimia, sillä veden puhdistaminen vie suhteettoman paljon energiaa ja kemikaaleja verrattuna siihen kuinka ruoka hajoaisi kaatopaikalla. Ja ruokahan " pakataan" aina muovipusseihin/jätesäkkeihin kaatopaikalle mennessä, joten sitä voi verrata vaipan sisällä olevaan kakkanokareeseen.

Eli jos tätä vertaa kakkaan (joka on samaa ainetta kuin ruoka eli maatuu samalla lailla): niin jokaisesta vauvan pikku kakkanokareesta joudut vetämään useita litroja puhdasta juomavettä hukkaan vessasta ja samalla lisäät vesilaitoksen puhdistustyön määrää. Minä ainakin noudatan tätä vedenpuhdistamon miehen " määräystä" ja laitan kakat roskiin vaipan mukana. Siellä kaatopaikalla ne tuhoutuvat ekologisemmin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat