Uskaltaako Caesar-salaatia syödä (parmesanin takia)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Salaatissahan on sekä parmesan-lastuja että parmesania itse kastikkeessa. Ja useinhan tuo parmesan on vamistettu pastöroimattomasta maidosta (vaikka onki kova juusto) - oonkohan ymmärtänyt oikein?

Kommentit (11)

Vierailija

just holahti napaan taas melko määrä parmesaania! JA huomenna laskettu aika. Koko raskauden olen sitä huoletta popsinut, vaikka monta listan kiellettyä ainesta olenkin pitänyt loitolla. Italiassa vuosikaudet asuneena en edes ole ajatellut parmesan-polon olevan riskitekijä, sitähän sielläkin raskaana olevat syövät päivittäin, ja sitä lisätään muistaakseni mitä pikimmiten myös lasten ruokiin, kun ruokajuomana ei niin käytetä maitoja.

Vierailija

Mikäli oikein muistan tällä kuuluisalla " espoon-listalla" parmesan-juusto taitaa olla vältettävien ruoka-aineiden joukossa, mutta esim. Englannissa parmesan luokitellaan kyllä turvallisten juustojen joukkoon.

KL.

Vierailija

mama050308:

Lainaus:

Ja vielä tuosta homejuustosta eli voiko esim. pizzassa olevaa homejuustoa syödä, kun se on kuitenkin paistettu yli 200 asteessa? Varmuuden vuoksi en kyllä nyt ole syönyt.

Vierailija

Vaikka olisivatkin valmistettu pastoröimattomasta maidosta, niin kypysytyksen yhteydessä listeria kuolee. Näin ymmärtäisin. Ja, juu olen syönyt parmesania.

Vierailija

Muistelen siskoni joitakin vuosia sitten raskaana ollessaan vältelleen tuota raakaa kananmunaa, eikä esimerkiksi hampurilaistakaan syönyt majoneesin takia. Itselleni ei ole tullut nyt missään oppaissa vastaan raan kananmunakieltoa eikä neuvolassakaan siitä mainittu. Minkälaisia ohjeita olette muut saaneet? Pärjäähän tuota ilman majoneesia nämä kuukaudet, mutta usein sitä on tuotteissa, joita ei edes tule ajatelleeksi (esim. kaupan porkkana-kaali-salaatti).

Vierailija

Moi,

mä oon ainakin jättänyt syömättä, vaikka caesar-salaatti kuuluu munkin herkkuihin. En ole syönyt pastöroimattoman parmesaanin takia, enkä myöskään kastikkeen takia (johon kuuluu usein raaka kananmuna, joskus myös anjovis). Moni varmaan syö, mutta mä oon pärjännyt ilmankin. Oon myös ottanut sen ravintolassa ilman parmesaania, kastikkeena öljy/viinietikka. Eihän se silloin ihan ehta caesar-salaatti ole, mutta hyvää oli silti.

Muksis81

Vierailija

Ja vielä tuosta homejuustosta eli voiko esim. pizzassa olevaa homejuustoa syödä, kun se on kuitenkin paistettu yli 200 asteessa? Varmuuden vuoksi en kyllä nyt ole syönyt.

Vierailija

Ráassa kanamunassa ei ole mitään vaaratekijöitä (niin minulle neuvolastakin sanottiin). Ainoa teoreettinen riski voisi olla salmonella, mutta sitä ei vissiin koskaan löydetty suomessa kanamunissa. Eli majoneesit ovat kyllä täysin sallittuja - mikäli eivät lojuneet lämpimässä kauhean kauaa (ja sehän koskee kaikkia valmisruokia - missä tahansa voi kasvaa listeriaa, jos säilytetty väärin).

Ja caesar-kastike on monesti sallittua, jos siinä käyetty Grana Padano-" parmesania" (meniköhän nimi nyt ihan oikein), koska kyseinen juusto on tehty pastöroidusta maidosta. Esim. Helsingissä ravintola Papa Giovannissa on hyvää caesar-salaattia, ja siinä käytetty kastikkeeseen tuota sallittua parmesaania, mutta taas lastut salaatin seassa ovat pastöroimattomasta maidosta (mutta ilmeisesti sekin on sallittua, koska parmesan on kova juusto, jota kypsytetty pitkään, ja täten listerialla todella huonot mahdollisuudet elää).

Vierailija

Niin tuo Grana Padano taitaa olla sitä jauhetta, ja siis pastöroitua. Kokonaiset taitavat olla pastöroimattomasta maidosta... Tiedä häntä...

Vierailija

...eli myös pizzan päällä suurta herkkua. Raa' asta kananmunasta en minäkään ole kuullut kieltoa mistään suunnasta, joten majoneesejä oon syönyt ihan huoleti ja ainakin esikoinen on täysin terve.

-pompelo rv 17+3

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat