Ibuprofeiini ja lapsettomuus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysäisin lääkäriltä pitääkö paikkansa jossain kuulemani huhu, että ibuprofeiinin käyttö huonontaisi hedelmällisyyttä. Näin kuulemma on jos käyttää esim. buranaa ovulaation aikaan. Munarakkula ei pääse aukeamaan eikä solu siis irtoamaan, koska ibussa oleva joku ainesosa oli vastainen sen aukeamisreaktioon tarvittavan elimistön aineen kanssa. Solu jää rakkulan sisään ja kuolee sinne.

Kuukautisten aikana käytetyt buranat eivät tähän enää vaikuta, mitä itse pelkäsin.

Jotenkin näin se meni. Mutta ei siitä taida ehkäisykeinoksi silti olla :) , mutta tätä voisimme me lapsettomat silti tarkkailla.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Paracetamoli eli panadol on kipulaakkeista ainut turvallinen laake. Ja lisaksi se on kaikkein vatsaystavallisin. Joten buranat ja muut nyt kaappiin piiloon.

Vierailija

Tuosta Burana-asiasta ainakin minulle mainittiin Tays:ssa jo heti ensi käynnillä. Olen käyttänyt mm. sitä suhteellisen " paljon" parina viime vuonna välilevyn pullistuman vuoksi. On yksi parhaimpia kipuun lievittämään tulehdusta. Meillä myös melko selittämätön lapsettomuus, joskin miehen simpoissa jonkin verran vikaa ja mulla hormonitasoissa. Lopetin kipulääkkeet ja olen yrittänyt pärjätä kuumalla kauratyynyllä ja hellällä venyttelyllä ja hieronnalla. Kääntöpuolena tosin se, että melko lailla on työkyvyttömyyttä ollut sitten seurauksena. Toisaalta kipulääkkeiden lopettaminen saattaa olla yksi syy siihen, että toka inssi toi jo sitten tulosta.

Onnea yrityksiin!

Miikuli

Vierailija

Koeputkihedelmöityksne yhteydessä on pari lääkäriä sanonut, että ei pidä syödä Buranaa ja sen sukuisia lääkkeitä alkionsiirron jälkeen, koska estävät alkion kiinnittymistä kohdun seinämään. Panadolia voi ottaa.

Vierailija

mutta muistelen, että " ryhmällä" tarkoitettiin kaikkia tulehduskipulääkkeitä, joita ovat sitten myös Ketorin, Aspirin, Disperin jne jne. Eli turvallinen olisi ainakin parasetamoli (ellei sitten jossakin ole sekin jo tyrmätty). Silloin kun itse haaveilin vauvasta ja ensimmäinen meni mönkään ja ajattelin, että EN KOSKAAN saa vauvaa (se tunne, you know) niin " lopetin" kaikkien tulehduskipulääkkeiden käytön ja käytin vain parasetamolia viimeisessä hädässä. Mutta toisaalta onhan niinkin, että osalle määrätään lapsettomuushoidoissa Disperinia. Että...? No, ajattelin silloin niin, että kun minun ei ollut realistista murehtia todellista lapsettomuutta, päätin etten käytä mitään lääkeaineita. Vihreää teetä lipitin kahvin sijasta... Mutta varmaan jollakin on eksaktimpaakin tietoa tuosta kipulääkeasiasta ja siitä, milloin joillekin määrätään esim. tuo Disperin.

Se hirvittävä lapsen kaipuu silloin lapsettomana saa edelleen lukemaan näitä sivuja ja myös kirjoittamaan joskus johonkin jotain. Onnea ja menestystä kaikille raskautumisessa!

Vierailija

myös minun tietääkseni. Sitä silloin kuitenkin join varmaankin 1 kupin melkein joka päivä. Näillä näkymin siitä ei haittaakaan ollut mutta tietty kannattaa kuulostella, jos siitä jotain varoitettavaa ilmaantuu. Kahvin juontia silloin vähensin ja join tuon vihreä tee -kupposen + muuta teetä mutta erilaisia yrttitee-valmisteita taas vältin. =) Että ei välttämättä kovin loogista mutta kovin looginen ei tuo mielentilakaan silloin ollut...

Vierailija

Pitääpä tarkkailla tilannetta, käytän aika " paljon" Buranaa päänsärkyihin ja niska-hartiavaivaan. Onko varmaan tullut otettua ovisaikaankin! :/

Vierailija

Niska (taas) aivan jumissa, siinä ja siinä pää kääntyy hirveän kivun kanssa, ja nyt mä en uskalla ottaa Buranaa tai mitään muutakaan tilannetta helpottamaan, kun oviksesta muutama päivä... :( Panadolista ei mun mihinkään kipuvaivoihin ole apua. En mä nyt tiedä, että onko meidän selittämättömässä lapsettomuudessa (osa)syynä särkylääkkeet, mutta tässä epätoivossa ei haluaisi ottaa mitään riskejä.

Aika jännä juttu kyllä kaikkiaan, kun kuitenkin aika paljon olen tähän lapsettomuusasiaan perehtynyt ja nyt vasta tällaisesta kuulen. Muistelen kuitenkin, kun tutkimusksissa aikanaan kysyttiin lääkkeiden käytöstä, että olisin maininnut tuosta särkylääkkeiden käytöstä. Olisi kyllä hyvä, että lääkärit tästä mainitsisivat.

Vierailija

Hei!

Hyppäsin tähän pinoon tuolta kuumeilijoiden puolelta kun siellä oli linkki tähän keskusteluun ja kerron eräistä ystävistämme jos se vaikka kannustaisi jotakuta.

Ystävällämme (vaimo) on fibromyalkia (reuman tapainen) ja hän söi siihen säännöllisesti tulehduskipulääkkeitä kun helpottivat elämää, mutta lasta ei vaan kuulunut. Mies (lääkäri) kuuli tästä lääke asiasta ja käski vaimoa lopettaa kaikkien nappien mussuttamisen ja heillä tärppäs heti. Tästä on siis jo kuus vuotta mutta kuitenkin heidän kohdallaan se tieto piti paikkaansa.

Toinen juttu et joku kertoi nauttivansa vihreää teetä. Mä luin kansa jostain silloin kun esikoista yritettiin et vihreä tee auttais asiaa ja join sitä ahkerasti. Sit myöhemmin luin jostain et saattaa aiheuttaa kehityshäiriöitä... No meidän poitsu oli terve, enkä osaa muutenkaan sanoa asiaan mitään, mut itse en uskalla teetä enää nauttia nyt kun toista yrittelemme.

Aurinkoisia päiviä teille kaikille!!

Vierailija

Siinä (en nyt kuollaksenikaan muista mikä lehti oli kyseessä) siis oli artikkeli lapsettomuudesta ja maininta, että todella tulehduskipulääkkeet vaikuttaisivat sekä munarakkulan puhkeamiseen, munasolun irtoamiseen että kiinnittymiseen estävästi. Ainoaksi siltä osin turvalliseksi lääkkeeksi mainittiin parasetamoli.

Kyllä tämä nyt on kuultu niin monesta suunnasta, että pakko uskoa. Ihmettelen vaan, että kukaan lääkäri ei ole asiasta maininnut!

Nimim. Buranan suurkuluttaja

Vierailija

Olen aikanaan lukenut tuosta, että naiselle vaikuttaa ja lopetinkin ibuprofeiinin käytön vuosi sitten kun aloitettiin pikkukakkosen yritys. En kuitenkaan tullut ajatelleeksi miestäni, hän vetää buranaa välillä kuin leipää :I

Pitääpä informoida miestä. Hän tosin sanoo ettei mikään muu kipulääke auta. Onko siis vain parasetamoli turvallista miehellekin vai saisiko hän muita kipulääkkeitä käyttää, tyyliin ketorin ja disperin? Sorry jos tyhmä kysymys, en tiedä kipulääkkeistä oikein mitkä kuuluvat " samaan sarjaan" , noissa ei luullakseni ole ibuprofeiinia kuitenkaan eli ovatko siis vaarattomia?

Vierailija

Meille lapsettomuuslääkäri sanoi että tuohon ryhmään kuuluvien kipulääkkeiden käyttö täytyy lopettaa. Vaikuttaa sekä naisen että MIEHEN hedelmällisyyteen. Eli Ibux, Burana, Voltaren...

Vierailija

Käsitin lääkäriltä, että nimenomaan ovulaation aikana käyttö on haitaksi, ei enää sen jälkeen, kun munasolu on irronnut. Tuosta kiinnittymisestä ei ollut puhetta, kun en osannut vissiin sitä kysyä. Oisko sekin vielä.

Vierailija

Kuten tuolla ylempänä kävi ilmi, olen käyttänyt paljon Buranaa aiemmin, myös edellisten epäonnistuneiden hoitojen aikana. Tässä viimeisimmässä inssissä kärvistelin erilaisten kipujeni kanssa tai otin Panadolia, joka aina hieman auttoi ja kävi niin onnellisesti, että saatiin sitten tästä kolmannesta inssistä plussa! :)

En nyt tosiaan väitä, että ainoa syy lapsettomuudellemme oli tuo Burnan popsiminen (vaikka ihan selvää syytä ei ole löytynyt), mutta olisiko tuolla joku taika kuitenkin?! En voi siis muuta kuin suositella välttämään siirtymistä Panadoliin ainakin ovisaikaan ja sen jälkeen. Melko hyvin sekin on tehonnut, ja jos palkinto on tämä kuin meillä, niin ei voi muuta kuin iloita! :)

Killa

Vierailija

ainakin, että vaikuttaisivat munasolun irtoamiseen ja kiinnittymiseen. Ja oli kyllä tekstiä monista tulehduskipulääkkeistä. Suositeltiin parasetamolia raskautumista yrittäville. Paitsi sitten ne, joilla on niitä hyytymisjuttuja estämässä raskautumista. =) Piti itsekin tarkistella juttuja ettei ihan omiaan hölise.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat