Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoululaisten (tulevien) vanhemmat

Vierailija

Jännittääkö teitä miten lapsi saa uusia ystäviä jne? Minä ja mieheni ollaa kumpikin käyty kovan koulun kautta koko kouluaika. Kavereita on ollut mutta ei olla koskaan kuuluttu " suosittuihin" . Juttelimme ja jännitämme molemmat miten oma tyttömme tulee pärjäämään uusien lapsien kanssa. Tyttö on ollut perhepäivähoitajalla, kerhossa ja muskarissa, joten ryhmässä oleminen on tuttua. Hän on vain hyvin avoin ja " lapsellinen" , kuten minusta lapsen kuuluu ollakin (nukke ja nalle leikkeineen). Minusta tuntuu että muiden lapset ovat jo paljon " kovempia" kuin meidän tyttö. En pidä vaatteilla ja tavaralla kilpailusta. Meillä on lapsilla hyvät ja siistit vaatteet ja paljon leluja ja tavaroita. Muista että itse sain joskus 80-luvulla kuulla siskon vanhoista vaatteista ja harmittaa jos lapset ovat edelleen yhtä julmia toisilleen.

Mitä ajatuksia muille tulee? Ajattelin kertoa huolestani hoitajille ja opettajille, kun käymme tutustumassa esikouluun. Vai kannattaako odottaa ensi ja katsoa kuinka syksy lähtee?

Kommentit (7)

Vierailija

Miksi manata asiaa esiin ennakkoon ja pahimmassa tapauksessa ennalta kylvää hoitajiin/ohjaajiin se käsitys, että lapsi on jotenkin avuton tms.

Vierailija

mutta jos sen menee jo valmiiksi petaamaan, häntä voidaan pitää sellaisena ja hän voi vain leimautua.

Itselläni on pienikokoinen, erinäköinen tyttö menossa eskariin, enkä aio valmistella opettajia mitenkään. Hän menee juuri yhtä pätevänä ja hyvänä kuin muutkin. Puutun vasta, jos on jotain mihin puuttua, enkä leimaa lasta valmiiksi.

2

Vierailija

Kun tyttöni on aika villi poikatyttö ja menee samaan eskariryhmään kuin paras kaverinsa joka on aivan samasta puusta veistetty. Pelkäsin että tytöt villiintyvät täysin eikä mikään oppi siis uppoa kaaliin.

Ilmaisin näitä huolia päiväkodin johtajalle, joka sanoi minulle vain, että luota meidän ammattilaisopettajiin. Olen sen jälkeen ajatellut pitää suuni kiinni ja luottaa siihen, että ammatti-ihmiset osaavat ja tietävät mitä ovat tekemässä. Luota sinäkin, sekä lapseen että opettajiin.

Vierailija

leikkimässä nukeilla ja nukenvauvuilla ystävän kanssa. Tyttäreni jatkaa eskaria tutussa loistavassa ykstyisessä päiväkodissa. Hän odottaa todella innolla kun pääsee eskariin. Ainut harmaa pilvi taivaalla on kun yhtään hammasta ei ole vielä irronnut, onneksi yksi hammas alarivissä heiluu.

Minusta lasten esim. eskarin/koulun aloitus ovat ihania asioita kun näkee lapsesta kuinka HÄN nauttii uusista asioista ja on niin innostunut ja iloinen - oikein innostus ja ilo tarttuvat myös itseen.

Vierailija

varmasti hän pärjää eskarissa. Puhu opelle, jos huolestuttaa.

Itse ole onnelinen, että ala-asteikäiset lapseni leikkivät täysillä vielä erilaisia leikkejä.

Lapsuus on muutenkin kovin lyhyt.

Vierailija

Ajatus oli vaan lähinnä avoimesti kertoa omia tuntoja ja he ehkä osaisivat huojentaa mieltäni asiassa. Pojasta en olisi huolissani mutta kun kysessä on tyttö ja tiedän millaisia tytöt osaavat olla.

Vierailija:

Lainaus:

Miksi manata asiaa esiin ennakkoon ja pahimmassa tapauksessa ennalta kylvää hoitajiin/ohjaajiin se käsitys, että lapsi on jotenkin avuton tms.

Uusimmat

Suosituimmat