Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten aloitan urheilemisen? Olisin kiitollinen vinkeistä :-)

Vierailija

Olen nelikymppinen nainen. En ikinä ole ollut aktiivinen urheilun suhteen, mutta nykyään tilanne on aivan toivoton: en liiku lainkaan.

Mikä olisi paras tapa aloittaa liikunta? Lihasmassaa ei ole nimeksikään, peruskunto on surkea...

Aloitanko peruskunnon kasvattamisella vai pitäisikö koettaa saada lihasmassaakin kasvatettua?

Apua, apua.. olen oikeasti ihan hukassa :(

Kommentit (6)

Vierailija

Itse laittaisin ulkoiluvaatteet päälle ja lähtisin pihalle kävelemään, sauvakävelemään, hölkkäämään... Mutta naiset ovat useimmiten niin outoja olentoja, ettei se ole niin helppoa: pitää olla joku kallis fasiliteetti ja sosiaalista painetta luova ryhmä ympärillä. Mee siis ylihintaiseen jumppaan.

Vierailija

Kunhan provoilin ;-) Tosin sanomani on kipeän totta yleistyksen tasolla.

Itse olen suuri hyötyliikunnan ystävä: työ- ja kauppamatka fillarilla on hyvä alku. Noin muutoin, guugleta vaikka " kuntoilun aloitus" tms.

Vierailija

Varmasti suurelle osalle on ihan itsestään selvää, miten liikutaan.

Mulle se on ollut aina " outo lintu" - en lapsenakaan harrastanut liikuntaa missään muodossa.

Käveleminen on tottakai hyvä juttu, mutta mietin sitä, pitäisikö lisäksi tehdä jotain, millä lihasmassaa saisi lisättyä. En tarkoita välttämättä kuntosaliohjelmaa, mutta jotain...

Ohjatussa jumpassa tai vastaavassa en muuten ole koskaan käynyt. Olen varmaan ainoa laatuani :D

Vierailija

Lähde ulos kävelylle. Jos kunto on huono, saa rivakalla kävelylenkilläkin itsensä puolessa tunnissa hikeen.

Itse olen aina ollut (nyt 32 v) huono liikunnassa, ja koulussa olin aina niitä, jotka valittiin viimeisinä mihinkään joukkueeseen. Olen/olin aina ihmetellyt, miten joku ihminen pystyy mukavasti juoksemaan mitään pariakymmentä metriä pidempää matkaa.

Viime vuoden keväänä otin itseäni niskasta kiinni, ja päätin opetella lenkkeilemään. Ensin tein puolen tunnin - tunnin lenkkejä ihan vaan kävellen, sitten aloin vuorotella kevyttä holkkää (kunnes tuntui liian pahalta) ja kävelyä. Aloin tehdä myös lenkkien jälkeen (tai milloin ehdin ja jaksoin) jalkakyykkyjä, erilaisia vatsalihasliikkeitä ja punnerruksia (esim. kolme 10 settiä jokaista).

Parissa kuukaudessa (kävin lenkillä aina joka toinen päivä) kunto oli kohentunut niin, että jaksoin hitaasti jurnuttaen lenkkeillä läheisen 3-4 km pururadan kokonaan. Nyt reilua vuotta myöhemmin lenkkeilen n. tunnin lenkkejä, eikä tunnu edes pahalta. Vähänkö on hyvä olo! Samalla on huomaamatta karissut sellaiset 10-12 kg painoa, ja olo on paljon timmimpi.

Lenkkeily oli siis minun kokeiluni ja valintani, mutta mikä tahansa aerobinen laji käy: pyöräily, uinti jne. Ja sitten jotain lihaskuntoliikuntaa, punttisalia tai omatoimista lihasharjoittelua.

Vierailija

Musta kannattaa lähteä liikkeelle siitä, mikä kiinnostaa ja harrastaa sellaista liikuntaa, joka sopii arkeen. Esim. jumppa toisella puolen kaupunkia ei kannata, kun innostus lopahtaa pitkän matkan takia

Mä käyn lenkillä, kun tykkään juosta ja matkoihin ei mene aikaa...

Vierailija

Juuri tuollaista kaipasinkin - otan vinkkisi talteen ja yritän tsempata itseni samaan vauhtiin :-)

Mulla muuten samat muistot koulusta.. aina valittiin viimeisenä niin pesis- kuin muihinkin joukkueisiin :D

Uusimmat

Suosituimmat