Kuinka paljon D-vitamiinia 4- ja 2-vuotiaille?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Kuinka paljon Devitol-tippoja annetaan 4- ja 2-vuotiaalle? Minä olen saanut neuvoloista ristiriitaista tietoa, kun neuvola vaihtui muuton myötä. Olen antanut molemmille 5 tippaa Devitolia ympäri vuoden, koska jossain vaiheessa suositus nousi aiemmasta. Nyt kuitenkin toisen paikkakunnan neuvolan mukaan vanhemmalle lapselle riittäisikin 3 tippaa. Meillä juodaan tavallista kevytmaitoa n. 5 dl / vrk / lapsi. Millaisia ohjeita te muut olette saaneet D-vitamiinin suhteen?

Kommentit (4)

Vierailija

annan Jekovitia 8 kuukauden ikäiselle viisi tippaa ja kolmevuotiaalle en anna d-vitamiinia. Nämä oli muistaakseni meidän ohjeet.

Kolmevuotias syö jugurttia, juustoa ja juo maitoa.

Vierailija

Fakta on, että Suomessa yleensä kaikki saavat d-vitamiinia alakanttiin! Suosituksena alle 3v annetaan ymäri vuoden d-vitamiinilisä, sitä vanhemmille ei tarvitsisi antaa. Erityistapaukset kuten raskaana olevat sitten pimeinä aikoina lisää eli lokakuusta maaliskuuhun. Itse annan sekä 2v:lle että 4:lle. Annan Minisun forte minitabletin molemmille joka päivä ja siinä on 10mikrogrammaa. Yliannostusta ei tarvitse suinkaan pelätä. Suomen suositukset on pikemminkin alakanttiin.D-vitamiini mm lisää vastustuskykyä nuhiin yms.

Vierailija

sen verran, että yli 3-vuotias tarvitsisi päivässä 7,5 mikrogrammaa D:tä ja alle 3-vuotias 10 mikrogrammaa. Desilitrassa maitoa oli muistaakseni 0,5 mikrogrammaa lisättyä D:tä eli jos lyhyellä matikalla laskee, niin päivässä pitäisi juoda yli 3-v. vitaminoitua maitoa 15 dl. (jos siis laskin oikein). Mun pitää vielä tutkia tätä tarkemmin, tää kalvaa mun mieltä, kun ei ole yhtä oikeaa ohjetta....

Vierailija

mutta juuri eilen hain apteekista multi tabs purutapletteja lapsille 2,5v, 5,5v ja 8v. Näissä multitapseissa on 10mikrogrammaa d- vitamiiinia/tapletti muiden vitamiinien lisäksi. Nämä toimii siis meillä. Apteekista sanottiin suosituksen olevan 2-10 vuotiaille 7,5 mikrogrammaa/vrk d-vitamiinia mutta liikaa sitä ei voi saada ja suositteli että myös aikuisten ja vanhusten pitäisi syödä d-vitamiinilisää sillä riittävästi emme sitä saa pimeään aikaan vaikka söisimme mitä. Eli suositus on aikuisille ja vanhuksillekin tuo 7,5 mikrogrammaa lokakuusta huhtikuun loppuun. Alle 3 vuotiaille ympäri vuoden. Eli siis yhteenvetona jos ottaa sen 10 mikrogrammaa kuka tahansa niin se ei ole liikaa eikä liian vähän.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat