Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jospa täällä joku vastaisi?!

Vierailija

Yritin saada asiasta vastauksia toiselta palstalta mutta eipä kukaan vaivautunut vastaamaan yhtään mitään. Syy varmaan siinä että en kuulu mihinkään " pinkkoihin" heidän kanssaan :( Jospa täältä löytyisi joku kommentoimaan ongelmaani?

Paino vaan laskee...

Olen kärsinyt voimakkaasta pahoinvoinnista reilun kuukauden ajan. Kahdesti olen ollut sairaalassakin tiputuksessa, useita päiviä. Tällä hetkellä olo on välillä kovin kurja mutta joskus on hyviäkin hetkiä. Ökäilen yhdestä viiteen kertaan päivän aikana. Painoni on laskenut tämän raskauden aikana 4,5 kiloa. Ja tuntuu että että jatkaa vaan hiljalleen tasaista laskua :( Ultrassa kävin pari päivää sitten ja kaikki oli kyllä ihan kunnossa, sikiö oli kovasti kasvanut yms. Mutta punnituksessa oma painoni oli pudonnut kilon edellisestä kerrasta...

Sikiö on toki vielä hyvin pieni jne. että ei paljoakaan ravintoa tarvitse mutta onko tässä syytä jo huolestua? Missä vaiheessa tämä jatkuva ökäily ja huonovointisuus helpottaa??!!! Olisiko kenelläkään kokemuksia vastaavasta taikka muuten tietoa? Kiitos miljoonasti jos vastaat :)

Niin siis viikot unohtu, nyt 12+5.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Paio laski molemmissa raskauksissa aina 15.viikolle asti. Toivottavasti pääset vielä nesteytykseen. Otapa yhteys neuvolaan tai ä-polille. Itselläni auttoi pahoinvointilääkitys (Metopram). Supon avulla pystyin tankkaamaan itseni täyteen ja olo parani hetkeksi.

Vierailija

Minulle kokeiltiin myös lääkkeitä mutta ei niistä ollut apua. Sain vain hirveän päänsäryn niistä.

Lääkäri sanoikin että harvoin niistä on apua mutta kokeiltiin kuitenkin.

Muutamassa ylimääräisessä ultrassa kävin kun seurattiin sikiön kasvua mutta vaavilla oli koko ajan kaikki kunnossa ja kasvoi hyvin.

Vierailija

Te joilla kokemuksia oksentelusta! Söittekö raskauden aikana jotain ylimääräisiä vitamiinivalmisteita yms? Miten neuvolassa reagoitiin siihen kun paino ei noussut niin kuin pitäisi? Miten varmistettiin se että ei tule vakavia puutoksia vauvalle taikka äidille itselleen?

ap

Vierailija

yhden ihmisen, jolla kesti lähes koko raskauden läpi toi pahoinvointi, mutta ei kai alun jälkeen noin rajuna. 16 viikon jälkeen yleensä on kaikilla helpottanut viimeistään, ja joillain on tullut jopa menetetty paino korkojen kera vielä takaisinkin loppuraskauden aikana. Harvoin silti ollut noin rajua toi pahoinvointi mun tietämilläni ihmisillä.

Tsemppiä ja jaksamista

Vierailija

Mulla laski paino molemmissa raskauksissa n. 7 kg (oli ylipainoa ennen raskautta n. 10 kg), pahoinvointi jatkui rv:lle 20 saakka. Sikiö voi kuit. hyvin mol. kerroilla ja sain terveet pojat. Oksentelin yl 2-5 x/päivä. Helpotusta pahoinvointiin toi tosi lyhyet ruokailuvälit, itseasiassa piti koko ajan napostella jotain -vaikka ei edes tehnyt mieli kaikkea muuta!). Eniten auttoi bulgarianjogurtti ja oikein kylmä Valion mehukeitto. Eräs tuttuni kävi akupunktiossa, josta kehui saaneensa apua raskauspahoinvointiin.

Vierailija

Mun pahoinvointini alkoi vasta rv 13 eli silloin kun muilla hellittää. Oksenteluni jatkui muutaman kuukauden. Mitään lääkkeitä en saanut, enkä olisi uskaltanutkaan ottaa (takaraivossa vielä ne talindomi vai mitä ne olivatkaan lääkärien silloin suosittelemat..).

Minun siskollani on kolme lasta ja heistä kaikista sisko on oksentanut koko raskauden ajan, eli synnytykseen asti. Siskoni on aika marginaalitapaus, eli lääkäritkään eivät osanneet muuta kuin toivotella parempia vointeja. Hän sai jotain lääkettäkin maatessaan tiputuksessa, mutta olin silloin niin nuori etten tiedä mitä oli. Siskokaan ei muista mitä sai.

On se kumma kun toisilla reagoi näin. Mulle auttoi satunnaisesti salmiakki ja raikas vesi. Lääkäri neuvoi syömään mitä tahansa mitä alas sai, vaikka ranksalaisia ja salmiakkia jos niikseen oli. Pääasia oli että jotain sai alas ja pysymään siellä.

Suuret tsempit sulle!!!

Vierailija

Minulla on tuttu joka oksenteli koko raskauden (ei tarkoitus pelotella) eikä painoa kertnyt koko raskauden aikana ollenkaan! Hän jäi miinukselle vaikka oli siis viimeisillään raskaana. Ja lapsi oli terve, normaalikokoinen ja voi hyvin.

Toivottavasti sinun pahoinvointisi loppuu lähiviikkoina, kuten varmaan yleisimmin käykin!

Vierailija

Olen kärsinyt todella rajusta pahoinvoinnista, oksentanut päivittäin 2-7 kertaa. Olen saanut primperania, mutta siitä ei ole ollut apua. Toivon ajan auttavan, pian. Yleisesti ottaen olen ymmärtänyt että tästä ei tarvitse sinänsä huolestua, kuuluu asiaan. Toisilla hyvin lievänä, toisilla rajumpana. Kannattaa tietysti kuitenkin lääkärin kanssa jutella.

Vierailija

Esikoisen aikana kärsin kovasta pahoinvoinnista. Oksentelin viitisen kertaa päivässä ja välillä olin tiputuksessakin. Oli kuuma kesä ja istuin lähes koko ajan sisällä tuulettimen kanssa. Ulkona jaksoin kävellä pari sataa metriä jonka jälkeen tuntui että pyörryn jos en pääse sisälle.

Minulla ei ole hirveästi neuvoja miten helpottaa oloa koska ei siihen mikä auttanut kunnolla. Mutta söin paljon mehujäätä. Ja jos jotain teki mieli niin sitä söin. Otin myös tavaksi syödä ja juoda ennen nukkumaan menoa. Siis ennen päivä- ja yöunia. Ruoka pysyi unien ajan sisällä joten ehdin saada jonkun verran ravintoa.

Moni suosittelee jotain pientä syötävää yöpöydälle jotta voi syödä ennen kuin nousee ylös. Minulla se ei toiminut koska juoksin aina ensimmäisenä vessaan kun sain silmäni auki. Ja kuopusta odottaessa esikoinen 1.5v kävi aina syömässä ne keksit ;)

Minulle muistaakseni sanottiin että pahaolo helpottaa rv 9, sen jälkeen rv 12 ja sitten rv 16. Sitten ei luvattu enää mitään.6kg yhteensä paino tippui rv20 mennessä.

Tuolloin rv20 oksentelu loppui yhtäkkiä kuin seinään. Pahoinvointia oli koko raskauden ajan jonkun verran jos en muistanut syödä tai joku haisi tupakalle tm. Mutta se ei kyllä enää haitannut tuon kamalan alun jälkeen.=)

Eli toivoa on että menee ohi. Minulla on molemmista hellittänyt rv20 jostain kumman syystä. Sanotaan että kaikki raskaudet on erilaisia mutta minulla on kyllä ollut kaksi lähes identtistä raskautta. Toinen vähän helpompi.

Tuon rv20 jälkeen alkoi paino pikku hiljaa nousemaan. Synnyttämään lähtiessä painoin saman verran kuin raskaaksi tullessa.

Kysy jos tulee jotain mieleen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat