Millainen ihminen ei kestä kritiikkiä, arvostelua vaikka olisi arvostelemisen aihetta?

Vierailija

Millainen lapsuus on ollut, kun on noin herkkänahkainen, ankara ja arvosteleva äiti?

Kommentit (13)

Vierailija

Ja nyt meillä on välit poikki. Ja kritiikki tuli ihan aiheesta tyyliin, kun jaetaan jotain tasan, hänen lapsensa saa kuusi ja minun lapseni saa yhdet! Miten sitten minun olisi pitänyt käyttäytyä, nielläkö tuo kaikki ihan pokerina? Kun aukaisin suuni, sain kuulla olevani mitä kamalin ihminen, ei hänessä ole mitään vika, kaikki vika on minusta, joka uskalsin avata suuni ja asettaa hänen tekonsa kyseenalaisiksi.

ap

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Äidin kanssa on aivan sietämättömän vaikeaa tulla toimeen. Olen miettinyt pääni puhki ja tullut siihen tulokseen, että hänellä on monia ongelmia. Yksi niistä on juuri tuo itsetunnon puute.

Ja hänen lapsensa on aivan pilalle hemmoteltu. Saa kaiken pyytämänsä eikä pue itse eikä siivoa lelujaan. Saa terrorisoida muiden leikit ja syödä päivällisen olohuoneessa, ettei videon katselua tarvi keskeyttää. Viisivuotias lapsi.

Tämä meidän tuttulapsi on 6v ja istuu vielä lastenistuimessa pyörän takana ja häntä syötetään!!

Ihme etä on vaipoista päässyt!

ap

Vierailija

Se äiti on sellainen kaikkitietävä. On kova neuvomaan vaikkapa juuri tuossa lastenkasvatuksessa, vaikka aivan ilmeisesti hän ei siitä oikeasti tiedä yhtään mitään. Ja hän pitää niitä omia neuvojaan aivan ylivertaisen hyvinä.

Ja sitten tää äiti on kova pomottamaan. Eli jos ollaan jossain samassa projektissa, niin hänellä on ne omat juttunsa, jotka hän jyrää läpi vaikka väkisin. Ja niistä ei neuvotella. Ja niille jutuilleen hän etsii aina etukäteen jo tukijoita, jolloin hänen mielestään kaikki ovat hänen ehdotustensa kannalla.

Mistään asioista neuvotteleminen on aivan mahdotonta, sillä hän on jo etukäteen päättänyt mitä mieltä on. Siis ennen kuin on kuullutkaan muiden mielipiteitä. Jos kuitenkin jotain keskustelua eri näkemyksistä käydään ja päätetään toimia niin kuin yhdessä ollaan sovittu, niin tämä nainen tekee silti täysin oman päänsä mukaan. Piittaamatta siis yhdessä sovitusta.

Ja hän pitää itsellään aivan tolkuttoman suurta kaveripiiriä. Soittelee varmaan sadoille ihmisille kuukausittain, ja puhelinlasku on sen mukainen. Ja tuo puhelinkäyttäytyminen on pistänyt silmään muutenkin. Kun olen joskus siellä ollut, niin rouva istui sohvalla ja puhelin soi. Ei tehnyt elettäkään, että olisi noussut vastaamaan. Minuutin päästä sitten talsi puhelimen luo ja soitti takaisin. En ymmärrä miksi ei voinut heti vastata. Kai hänestä tuntui hyvältä olla niin " kiireinen" , ettei ehtinyt vastaamaan.

Mulla olis miljoona tarinaa ja esimerkkiä, mutta lähinnä siis hänen kanssaan on vaikea tulla toimeen, ellei sitten ole valmis ylistämään hänen ylivoimaista viisauttaan ja joustamaan aivan kaikessa hänen mielensä mukaan. Kenenkään muuna kanssa minulla ei ole mitään likimainkaan samanlaista ongelmaa. Mutta tää yksi ihminen on aivan omaa luokkaansa.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Äidin kanssa on aivan sietämättömän vaikeaa tulla toimeen. Olen miettinyt pääni puhki ja tullut siihen tulokseen, että hänellä on monia ongelmia. Yksi niistä on juuri tuo itsetunnon puute.

Ja hänen lapsensa on aivan pilalle hemmoteltu. Saa kaiken pyytämänsä eikä pue itse eikä siivoa lelujaan. Saa terrorisoida muiden leikit ja syödä päivällisen olohuoneessa, ettei videon katselua tarvi keskeyttää. Viisivuotias lapsi.

Tämä meidän tuttulapsi on 6v ja istuu vielä lastenistuimessa pyörän takana ja häntä syötetään!!

Ihme etä on vaipoista päässyt!

ap

Vierailija

Ja heikko itsetunto johtuu monesta syystä. Perusturvallisuus ei ole ehkä kehittynyt vauva-aikana hyvin. Ja sitten isompana ei ole saanut kannustusta ja kiitosta, vaan kasvatus on perustunut negatiiviseen palautteeseen.

Aikuisiällä näitä asioita on sitten melkoisen mahdoton muuttaa enää ihan toiseksi, koska se itsetunnon pohja luodaan jo lapsuudessa. Jotain hienosäätöä pystyy varmasti tekemään, mutta eipä se ihmeitä tee.

Vierailija

Minusta tuli perfektionisti, mutta jos kerrankin olen työhöni tai itseeni tyytyväinen, en kestä läheisiltä mollaukseksi tulkitsemaani kritiikkiä.

Vierailija

Siis vaikkei tuo mikään hyökkäys ollutkaan. Mutta jos lapsi on lellipentu, niin vanhempien mielestä sitä pitäisi kaikkien muidenkin lelliä.

Ethän sinä tuollaista ystävää mihinkään tarvitse.

Vierailija

Pystyn kyllä kuuntelemaan naama peruslukemilla, mutta asia jää kalvamaan minua pitkäksi aikaa. Masennun, nolostun, haluaisin paeta. Aina kun kohtaan kritiikin antajan, tunnen että hän pitää minua epäonnistujana ja halveksii minua.

Olen siksi perfektionisti, en halua jättää sijaa arvostelulle. En tiedä miksi olen tällainen.

Vierailija

Vierailija

arvostelua keskenään. Hän kokee kritisoinnin olevan häntä kohtaan tehty " hyökkäys" . Hän ei myöskää pysty erottamaan yksittäistä kritiikin kohdetta (esim. yksittäinen työtehtävä) hänen " kokonaisuudestaan" eli häntä kritisoidaan tuolloin ihmisenä, ei esim. työntekijänä. Itsetuntoa pystyy kohentamaan, mutta voi olla työlästä; kaikkihan me tiedämme kuinka suurikin positiivinen asia voi hautautua pienen negatiivisen alle.

Vierailija

Luulisin että syy on todella kodissa, jossa ei koskaan sanottu mitään negatiivista ääneen. Ei vaikka se olisi ollut mitenkä totta, suorastaan mielummin valehdeltiin, vaikka kaikki tiesivät totuuden. Tälle henkilölle on siis ilmeisesti tullut kuva, että aiheellinen negatiivinen tai korjaava palaute on ihan törkeä henkilökohtainen solvaus, eikä hän kuuntele niitä lainkaan. Hänellä ei ole kykyä erottaa asiaperusteista keskustelua henkilökohtaisista ominaisuuksista. Ei myöskään saa suutaan auki, kun pitäisi sanoa jollekin toiselle jotain epämukavaa, vaan mielistelee ja laukoo kliseisiä kohteliaisuuksia. Paitsi säännöllisin väliajoin raivostuu ja silloin tekstiä kyllä tuleekin.

Lyhyesti, henkilö joka ei osaa arvoida asiota eikä kestä epäonnistumisia ja virheitä vain epäonnistumisina ja virheinä. Yksittäisen teon moittiminen on aina hänen henkilönsä kokonaisvaltaista ja tarkoituksellisesti ilkeää loukkaamista. Ei ole työelämässä eikä kovin paljon yhteistyökumppaneita vapaallakaan.

Vierailija

Kotonani oltaisiin voitu olla kannustavempia. Tunsin usein, ettei hyväkään ole riittävän hyvä ja ettei minun taitoihini luotettu, eikä edes annettu tilaisuutta opetella. Vanhempani kai halusivat meille helpompaa elämää kuin itsellään, mutta minä koinkin siloittelun ylihuolehtimisena ja epäluottamuksena.

Mielestäni kaikki vika ei ole kuitenkaan kotikasvatuksessani, vaan olen myös luonteeltani ns. pitkävihainen, suhtaudun uusiin tilanteisiin epäluuloisesti ja pelaan mieluummin varman päälle. Muutokset ja muutosvaatimukset koen stressaavina.

4

Vierailija

Lainaus:

Luulisin että syy on todella kodissa, jossa ei koskaan sanottu mitään negatiivista ääneen. Ei vaikka se olisi ollut mitenkä totta, suorastaan mielummin valehdeltiin, vaikka kaikki tiesivät totuuden. Tälle henkilölle on siis ilmeisesti tullut kuva, että aiheellinen negatiivinen tai korjaava palaute on ihan törkeä henkilökohtainen solvaus, eikä hän kuuntele niitä lainkaan. Hänellä ei ole kykyä erottaa asiaperusteista keskustelua henkilökohtaisista ominaisuuksista. Ei myöskään saa suutaan auki, kun pitäisi sanoa jollekin toiselle jotain epämukavaa, vaan mielistelee ja laukoo kliseisiä kohteliaisuuksia. Paitsi säännöllisin väliajoin raivostuu ja silloin tekstiä kyllä tuleekin.

Lyhyesti, henkilö joka ei osaa arvoida asiota eikä kestä epäonnistumisia ja virheitä vain epäonnistumisina ja virheinä. Yksittäisen teon moittiminen on aina hänen henkilönsä kokonaisvaltaista ja tarkoituksellisesti ilkeää loukkaamista. Ei ole työelämässä eikä kovin paljon yhteistyökumppaneita vapaallakaan.

Varmaan tunnet siis ex-muijani

Kaikki korjaukset ja pyynnöt toimminta tavoissa, ihan ystävällisetkin on hänen huoraksi haukkumista ja vähättelyä. Lapsesta ei saa sanoa pahaa tarhassa eli ohjeistaa ja antaa palautetta, koska silloin häntä pilkataan, koska ei osaa lastaan kuulemma kasvattaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat