Miten ihmiset onnistuu saamaan wc-pöntön pohjan ruskeaksi? Yök

Vierailija

Minä varsin laiska siivooja ihmettelen, että molempien asuntojen, jotka olemme ostaneen, pöntöt ovat olleet ostettaessa karmeassa kunnossa. Asunnoissa asui ennen meitä ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä, kuten mekin.

Itse pesen vessat noin kerran viikossa, joskus harvoin onnistun venyttämään kunnollista pesemistä lähelle kahta viikkoa (joo, yök), mutta ikinä ei mitään semmoista tökeröä ole alkenut muodostua pöntön pohjaan.

Miten harvoin tämmöiset ihmiset pesevät vessan, vai pesevätkö ollenkaan ...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Meillä harjataan joka kerta ison hädän jälkeen, jos pyttyyn on jäämässä jarrarit. Mikään ei ole oksettavampaa kuin jarrarit pytyssä. :x

Vierailija

muutettiin. Näyttää lialta ja osin sitä onkin, mutta maalipinta on myös kulunut pois.

Se on karmea näköinen ja joskus yritän selitellä siitä vieraille, mutta epäilen että luulevat minun jättäneen sen paskaiseksi. Uuttakaan pönttöä en viitsi ostaa kun vuokralla asutaan eikä asunto ole lopullinen.

Kaikenlaisella olen yrittänyt töhkää putsata ja hiukan sitä reunoilta lähtikin, mutta ällö se on silti.

Niin ja asunnossa asui meitä ennen vuosikaudet mummmeli, joka kyllä muuten oli pitänyt kämpän huippusiistinä.

Olenkin usein suihkuttanut pönttöön jotain vaahtoavaa ainetta ennenkuin vieraita tulee, mutta sittenhän se huuhtoutuu pois kun siellä käyvät...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

kerran muutettaessa joutui raapimaan haarukalla ja liuottimilla sen sakan pois pohjalta kun ei kehdannut jättää siihen kuntoon eikä lähtenyt tavanomaisin pesukeinoin enää.

Vierailija

pöntöön saostuu ruostetta. Se tietysti värjää pöntön aika nopeasti. Myös muut metallit vedessä tummentavat pönttöä, eli siinä ei välttämättä ole lainkaan kyse hygieniasta.

Vierailija

Itse mokasin, kun yritin putsata kökköä pois. Semmosella pehmeällä metallipallerolla (jolla putsataan kattiloita) niin pöntön pohjasta ilmeisesti meni pinta ja nyt se on aina ällön värinen, semmonen keltasen ruskea. Eli pitää vaihtaa pönttö jos haluaa kauniin valkoisen. Eli haluan.

Vierailija

jos posliinia hankaa teräsvillalla tms. se naarmuuntuu ja ongelma muuttuu yhä suuremmaksi

Sellainen aine kuin Sartek K tai Kasperi ovat toimivia aineita ongelmaan

Vierailija

Meidän uudessa kodissa vessanpöntön vesirajan alapuoli menee ruskeaksi ihan muutamassa päivässä. Aiemmissa kodeissa ei ole tullut.

Vierailija

Meillä ei ainakaan ole kiinni vedestä eikä pöntöstä, koska ne ovat meillä uusilla asukkailla samat, kuin edellisillä. Ei mitään herkkuhommaa se edellisten omistajien paskan rapsuttelu!

ap

Vierailija

Siis on todella kuvoa kun näyttää että pöntössä vuosien kertymät. Meillä pönttö pestään about kerran viikossa (kahden hengen talous), ja olen kyllä ihmetellyt että miten pitää vessaa hoitaa et pöntön saa " rusketettua" . Esim. " anopilla" uudessa kämpässä olivat saaneet hieman pinttyneen pinnan pyttyyn parissa vuodessa. En usko että siivoamisen vähyydestä kyse, sillä tiedän että anoppi on siivoushullu. Luulen että kyse on enemmän tekniikasta ja aineista. Wc-pöntön pesu vie max viisi minuuttia, joten kenelläkään ei voi olla niin kiire ettei sitä ehtisi vähintään kerran viikkoon tekemään. Voi vaikka leikkiä olevansa pidemmällä vessahädällä..... ;)

Meillä käytetään wc-harjana sellaista ei-pyöreää mallia. Siis Sinillä ainakin löytyy ko. harja, siinä myös uloke reunanalusten putsaamiseen. Sellaisella pyöreällä ei saa sieltä pöntön syvyyksistä mitään putsattua, eli aivan joutovehje. Ja aina ison hädän jäljet suihkautan pois käsisuihkulla, ei oo iso homma todellakaan. Cifillä (ex Vim) pesen pytyn aina, tosin nyt on vaihdettu Pirkan jäljitelmäversioon. Ja ainettahan ei saa jättää pönttöön " vaikuttamaan" , syö sitä posliinin pintaa jolloin ajan myötä skeidakin jää helpommin kiinni. Ja kuten aiemmat kirjoittajat jo mainitsivat, tuollainen ruosteisesta (tms) vedestä johtuva jälki on erilaista, siihen ei varmaan samat jutut auta....

Vierailija

Kuvottava sellainen ruskea pönttö esim kyläpaikassa. siitä puuttuu enää ne kusitipat kannessa ja " lauteilla" . Mäkään en ole himo siivooja muttei mun vessa ole koskaan niin siivoton! Varsinkin jos on vieraita kylässä!

Vierailija

kerran muutettaessa joutui raapimaan haarukalla ja liuottimilla sen sakan pois pohjalta kun ei kehdannut jättää siihen kuntoon eikä lähtenyt tavanomaisin pesukeinoin enää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat