Minkälaisia vaatteita vauvalle tulisi hankkia ennen syntymää?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minkälaisia, minkäverran ja minkäkokoisia vaatteita vauvalle olisi hyvä hankkia ennen syntymää? Kuinka paljon esim. kokoa 56 ja kannattaako hankkia sitä pienempiä vatteita? Koska keskimäärin vauva alkaa tarvita puolestaan tuota kokoa 56 isompia vaatteita? Kasvuhan on tietysti yksilöllistä, mutta jotain viitteitä olisi kiva saada.

Nyt kaipaisin siis ihan kunnon listaa hankittavista vaatteista. Tyyliin 3 kpl pitkähihaisia bodyja kokoa se ja se. Itse en saa äitiysavustuspakkausta, joten hankintalistalla on kaikki haalarista lähtien. LA on tammikuussa.

Heff@lump 15+5

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Kuten tässä on jo moni todennnut, vauvat kasvavat yksilöllisesti ja kullakin on omat mieltymyksensä vaatteiden suhteen... Itse löysin esikoista odottaessani jotain tuollaisia hankintalistoja netistä, googletin vaan tyyliin " mitä vauvalle" tms. hakusanoilla. Löytyi myös noita kasvutaulukoita, tosin meidän neidin kohdalla ne olivat aika alakanttiin... ;)

Mutta jos nyt jotain listaa yrittäisin tehdä, vaikka ei siitä kuitenkaan mitään täydellistä tule kun pää on niin laho...

50cm vaatteita meillä taisi olla talvivauvalle valmiina vain noin 3kpl potkuhousuja ja pitkähihaisia kietaisupaitoja (puuvillaisia). Neiti oli syntyessään jo 4-kiloinen, joten nämä eivät montaa kertaa mahtuneet päälle. Siksi toisekseen nuo narulliset kietaisupaidat olivat mielestäni hankalia, eikä mies meinannut selviytyä niistä ollenkaan... ;) Nepilliset versiot olisivat olleet enempi mieleen, ja niitä nyt kakkoselle hankin. Olennaista on, etteivät paitojen pääntiet ole kovin kireitä, sillä vauva usein hermostuu kun pään yli vedetään jotain.

56-60cm vaatteita olikin sitten enempi, ja ne menivät muistin mukaan kuukauden tai pari. Aluksi kannattaisi ehkä olla 5 paitaa / bodya (pitkähihaisia talvivauvalle) ja 5 potkuhousut / puolipotkikset / housut + sukat, mistä nyt sitten tykkäät. Enempi tuskin haittaa ollenkaan, mutta jos on kovasti yli 10 kutakin niin saattaa jäädä käyttämättä... Että ei nyt ainakaan uutena kande kalliilla ostaa kauheasti, kirppikseltä kyllä löytää halvalla. Ja näitä kyllä tosiaan varmaan siunaantuu myös sukulaisten tuomana yllättävänkin paljon.

62cm meni meillä muutaman kuukauden nekin, 68 oli ensimmäinen koko jota käytettiin yhtään pidempään...

Lisäksi kannattaa varautua vähän paksummillakin vaatteilla, ehkä pari villapaitaa / gollegea / fleeceä. Meillä ei kyllä kauheasti tarvinnut... Äitiyspakkausten kevyttoppapukuja löytyy hyvin kirppiksiltä, yhden sellaisen ostaisin. Lisäksi toppahaalari, ehkä kokoa 62 tai 68 (tai jopa isompi) että menee sitten koko talven. Pieniä tumppuja ja töppösiä parit, ja hattuja muutama (puuvillaa / silkkiä / villaa). Ja vaunuihin se äitiyspakkauksen makuupussi, niitäkin näkee kirppiksillä aika usein. Jos asutte oikeasti kylmillä seuduilla niin ehkäpä hankkisin vielä jonkun villapeiton vaunuihin, Etelä-Suomessa nyt harvoin on niin paljon pakkasta...

No, nyt pitää kuulemma mennä, kai tämä " lista" nyt alkuun auttaa..?

Suhni & Monni (29+1)

Vierailija

Meillä kävi niin, että kaikki olivat varoittaneet ostamasta pieniä vaatteita, kun ne menee heti pieneksi ja sitten kun yliaikainen tyttö olikin vain 47 senttinen, ei mikään 60-senttisistä sopinut päälle. Eli kävin heti ekalla viikolla ostamassa pari 50-ja pari 56-senttistä bodya. On se kuitenkin kiva, ettei vauva aivan huku vaatteisiin.

Lahjaksi tuli ihan hurjasti 60-senttisiä ja kasvu meni niin, että ensin käytettiin 4 kk 50- ja 56-senttisiä ja sitten yksi kuukausi 60-senttisiä ja sitten ne olikin liian pienet.

Eli kannattaa ostaa vähän jokaista kokoa ja täydentää sitten kasvun mukaan.

Meillä oli lämminverinen kesävauva, joten ensimmäiset 3 kk meni melkein pelkällä bodylla. Muuten tykkäsin bodyjen lisäksi potkareista (puoli-ja kokopotkarit). Paidat olivat hankalia, kun nousivat selästä ja farkkujen tms hienoutta en ymmärrä, mielestäni ne olivat alle vuoden ikäisellä hurjan hankalia käyttää (samoin irtosukat). Hankalia olivat myös hameet, joita tuli paljon. Ihan kivoja juhlissa, mutta arkikäytössä kyllä body ja potkarit oli parhaita :)

Vierailija

Pieniä vauvanvaatteita kannatti lainata, jos mahdollista. Aika nopeasti huomasi mitä tuli käytettyä mitä ei ja sitten voi ostaa sitä mitä oikeasti tulee käyttäneeksi. Itse emme käyttäneet moneen viikkoon lainkaan pään yli vedettäviä bodeja, onneksi en siis ollut sellaisia hamstrannut. Myös yöpuvut jäivät tosi pitkäksi aikaa laatikkoon; vauva nukahti yöunille melko ennalta-arvaamatta, eli päivävaatteet saivat käydä myös yövaatteista :)

Vierailija

Meripihka78:

Lainaus:

Ilmeisesti nämä ei oo hyvät, kun ei oo pitkävartiset (?):

http://www.peppilotta.fi/products.php?g1=a17e69#siirto

Vinkkisi tumpuista oli kyllä tarpeellinen! Meillä on yhdet pienenpienet sukat pakattuina sairaalakassiin vauvan kotiutumisvaatteisiin sitä varten, että voidaan laittaa ne vauvan käsiin estämään raapimasta itseään. Mutta enpä tullut ajatelleeksi, että niitä (tai mieluiten niitä suosittelemiasi pitkävartisia tumppuja) tarvitaan enemmänkin... :o Yritän etsiä niitä jostain nettikaupasta, koska en enää jaksa lähteä kauppoihin. Laskettu aika kun on vajaan viikon päästä!

Meripihka78 rv39+1

Mun mielestä juuri tälläiset Meripihkan linkittämät tumput oli parhaat, harmi että niitä meillä oli vain yhdet. Olivat siis siksi hyvät, kun pysyivät hyvin vauvan päällä tuon " rannekiristyksen" ansiosta. Pitkävartisuuden plussia en ymmärtänyt, nämähän on siis sisätumput ja käytetään pari viikkoa - kuukauden verran vauvoilla: ei tarvitse siis saada vedettyä muun vaatetuksen päälle (mun mielestä), lisäksi nuo ekat viikot vauva huitoo käsiään aika tahdottomasti, eli muunlaiset tumput lähti huitoessa lentoon tai valui lörpöiksi :O

Me pidettiin ulkona ihan erilaisia tumppuja; lapasia tai äp:n sellaisia paksumpia valkoisia, missä " karvaa" sisällä ja koko komeuden päällä vielä äp:n toppatumput. Ne kaikki äp:n tumput pysyi muuten hyvin!

Ja helmikuun vauvaa tässä muistelen :)

Vierailija

syntyi rv 36+4 ja oli syntyessään 48cm pitkä, joten 50- ja 56-senttisiä vaatteita käytettiin pitkään. 62-senttiset menivät vielä 5kk ikäisenäkin, joten kovin on yksilöllistä tuo kasvu.

Olen samoilla linjoilla edellisten kanssa, että äippäpakkausta kannattaa katsella. Toisaalta, itse lähdin melko pian vauvan kanssa vaunuilemaan ja ostelin sitten aina näiltä reissuiltamme pienelle vaatteita.

Eri ihmiset myös pitävät lapsella erilaisia vaatteita ihan omista tottumuksistaan. Itse en esimerkiksi koskaan ymmärtänyt potkuhousujen ihanuutta, vaan ne olivat mielestäni todella hankalat pukea pienelle vauvalle.

Toisaalta, aivan vastasyntyneelle oli mielestäni kietaisubodyt aivan mahtava keksintö, kun tuntui vaivalloiselta pukea pienelle hennolle pojalle vielä pään yli vedettäviä bodyja. Myöhemmin bodyt olivat aivan korvaamaton keksintö!

Eli kukin tyylillään. Mielestäni ei kannata kovin kauheasti hamstrata, koska vasta käytännössä näkee, mitkä vaatteet tuntuvat parhaimmilta.

Onnea odotukseen!

Nalle rv13+4

Vierailija

meille syntyi 3100g ja 50,5cm vauva ja niitä 50cm ja 56cm vaatteita pidettii kyllä aika kauan. Reilu kuukausi. Kun tuntuu että vauva hukkuu muuten vaatteisiinsa. Ja jos kangasta on liikaa, niin vauvalla on tukalaa myttyjen, poimujen ja ryttyjen seassa. Ja jos on talvivauva, niin yksi paita+housut ei riitä pitämään vauvaa lämpimänä sisätiloissakaan, jos vauva on ns.kylmäverinen. Eli tarvii useampia vaatekertoja päällekäin (vaikka sisälämpötila olis 24astetta). Näin meillä oli lapsi puettu viluisuuden takia vuoden ikäiseksi asti. Eli ostaisin niitä tarpeeksi, koska voihan ne sitten myydä eteenpäin lähes uudenveroisina, jos ei tarviikkaan niitä isokoisen vauvan takia. Vastasyntyneen kanssa ei tee mieli lähteä vaatekaupoille!

Yksi mitä emme viime kerralla osanneet etukäteen ostaa tarpeeksi, oli ohuet sisällä pidettävät tumput. Eli emme tienneet etukäteen, että ekan kahden viikon aikana vauvalta ei saa leikata kynsiä, ja silloin vauva raapii koko ajan naamansa verille, jos sillä ei ole käsissä tumppuja. Neuvolantädin vinkistä, pidimme käsissä vuoritellen kaksia pikkuruisia nilkkasukkia, joita sitten pesin jatkuvasti käsin. Ne kun olivat aina pulautuksessa tai sitten silmien rähmässä yms. Useimmilla vauvoilla silmät rähmivät ja tulehtuvat, kun kyynelkanavat eivät vielä toimi kunnolla ekojen kuukausien aikana. Ja silloin pitäis huolehtia ettei ne rähmäiset tumput mene koko ajan silmiin. Nyt olen seuraavalle vauvalle ostanut useat tumput ja pikkuiset pitkävartiset nilkkasukat tähän avuksi. Ei tarvii olla käsin pyykkäämässä. Yhteensä taitaa olla nyt viidet tai kuudet tumput. Sellaiset joissa on pitkä varsi, ja kuminauhat yläreunassa, on parhaita. Jotta ne pysyis kovaa huitovissa käsissä hihan päällä. Niillä varrettomilla ei tee mitään. Ne ei pysy käsissä hetkeäkään. Ja tuli niitä tumppuja pidettyä jonkin aikaa sen jälkeenkin kun kynnet sai leikata ekaa kertaa. Ne ohuet vauvan kynnet on tosi terävät esim paljasta rintaa vasten!

Vierailija

Odottelen tässä myös esikoista, ja olen itsekkin miettinyt että mitä kaikkea vaatteita tarvitsee hankkia.

Sanotaan näin että kaikki riippuu varmastikkin siitä, että minkä kokoinen vauva on tulossa.Jos ennustetaan normaalikokosta n.3,5 kg ja n.50 cm pitkää kannattaa myös hankkia joitain 50cm ja vähän enemmän 56 cm vaatteita.Jokainen lapsi kasvaa yksilöllisesti, toisille nuo koot menee muutaman viikon, toisille muutaman kuukauden.

Ja ei varmasti ole vauvastakaan kiva olla vaatteissa, mitkä on liian isoja.

Myöskin hankinnat riippuu varmasti siitä,haluatko ostaa käytettynä vai uusia vaatteita kaikki.

Olen ostanut tulevalle esikoiselle pitkin kevään/kesän alennusmyynneistä kaikki vaatteet.haluan ainakin ostaa uudet vaatteet, koska ne sitten säilyy myös seuraavalle hyvinä, tai voi myydä sitten hyvään hintaa vähän paremman merkkiset vaatteet.

Olen ostanut jo myös 60-70 cm vaatteita varastoon, kun sieltä alennusmyynneitä olen löytänyt, koska tarvii niitä vaatteita sitten kumminkin myöhemmin.tietysti pitää katsoa vähän, että ettei nyt ihan lyhythihasia osta talveksi.

Eli mulla on suunilleen hankittu/saatu vaatteita tän verran:

50-56 cm bodyja 13 kpl

60-62 cm bodyja 9 kpl

56 cm puolipaitoja 3 kpl

60-74 cm puolipaitoja 7 kpl

56 cm potkupukuja 5 kpl

56 cm puolipotkareita 5 kpl

60 cm puolipotkareita 2 kpl

56-56 cm yöpukuja (kokopotkari vetoketjulla) 5 kpl

56 cm sisähousuja (college, tai joku muu vastaava) 5 kpl

56 cm sisäpaitoja vähän paksumpia 3 kpl

62-74 cm collegepaitoja 5 kpl

Muutamat ns.ulkohousut syksylle

Ns.välikausihaalari (fleece)

Sukkia paria eri kokoa n.10 paria

Töppösiä pari erinlaista

Hattuja muutamia

Sekä talveksi on hankittu kunnon aidosta villasta housut ja takki

Myöskin makuupussin olen hommannut uutena

Sekä ohuen peiton esim.vaunuihin tai turvakaukaloon

Jonkun mielestä tässä on ehkä liikaa vaatteita, mutta olen taas sitä mieltä, että pienen vauvan kanssa ei kuulu lähteä ostoskeskuksiin viikon päästä syntymästä. Haluan ainakin nauttia vauvasta rauhassa kotona muutaman viikon ja toipua rauhassa synnytyksestä.Ja tosiaan joillan menee 10 vaatekertaa päivässä joillain vaan yhdet tai kahdet, mutta parempi olla ehkä varalla aluksi enenmmän, etteri tarvis välttämättä jokapäivä pestä pyykkiä.

Ja jos tosiaan alennusmyynneitä löytää isompia vaatteita, niin kannattaa kyllä hankkia, koska jokatapauksessa niitä tarvitsee myöhemmin ja ei sitten tarvitse ostaa kalliita normaalihintaisia vaatteita.

Olen ostanut jo vuodenpäähän kesä/syksyvaatteita.

Ja ei sitä kumminkaan tiedä minkälaisia vaatteita sukulaiset ostaa, niin saa ainakin mieleisiä kun ostaa itse.

Tässä oli nyt jotain osviittaa mitä kannattaa hankkia.

Aurinkoista päivää kaikille

Enkeli-81 rv 38+5

Vierailija

Mulla tulee neljäs tammikuulla ja tämmösiä suosittelen:

(kuopus on muuten vasta 8kk, joten varsin tuoreessa muistissa kaikki)

-pitkähihaisia painonapillisia kietaisubodyjä

50cm n.4-5kpl (kuopus oli 47cm 3110g täysiaikaisena ja isommat vaatteet oli hankalia)

56cm n.5kpl

-potkupukuja pari-kolme kumpaain pientä kokoa

-puolipotkareita muutamat (itse vannon niiden nimeen, jotkut eivät tykkää, käytännössä huomaat sitten kumpaan kastiin kuulut)

-harsoja n.6-10kpl pulautteluihin ja muuhun

-ohut välipuku esim.Ruksovillan kokohaalari (itse ostin 60cm tulevalle)

-kypärähattu varsinaisen talvihatun alle (Ruskovillainen pysyy kosteanakin kuivan tuntuisena, muukin käy esim.silkkinen, joka itselläni on ostettuna vauvalle)

-talvihattu (fleese, turkisjäljitelmä, villa tms)

-talvipuku newborn-mallistoa, kahdella edessä olevalla vetoketjulla(helpoyyaa pukemista ja riisumista)

-lapasia (trikoisia, joustavia, jotka saa hyvin hihan päälle)

-sukkia, villasukkia

Jos vauvasi pulauttelee paljon , tulee vaatteenvaihtoa paljon enemmän ja tarvitset vaatteitakin enemmän.

Meidän vauva ei ole nukkunut yöpuvussa, koska on niin kauhea hikoilee, mutta sellaisia kokoyöpukuja voi tarvita muutaman, sukkaterällisiä.

-paitoja emme tarvinneet ollenkaan, vaikka niitä lahjana tuli.Nousevat ikävästi korviin vauvaa nostettaessa ja selkä tulee paljaaksi.

-collegepukuja tms. ei välttis tarvi, mutta jos tykkäät niistä, voit ostaa.

-makuupussi vauvalle vaunuun ja erillinen huopa vielä pakkasia varten.

Vierailija

Moi Heff@lump,

Edellisen ehdottamaa äitiyspakkauksen tutkimista suositan minäkin.

Meillä 56 -senttiset vaatteet mahtuivat pari viikkoa, sillä vauva oli syntyessään iso (pituutta oli 53 cm). Meillä ei siksi olisi tarvittu olenkaan alla 60-senttisiä vaatteita. Mutta tämä on kovin yksillöllistä, toiset vauvat tarvitsevat 40-senttisiä vaatteita.

Äippäpakkauksen vaatteiden lisäksi meillä tarvittiin talvivauvalle villainen myssy, muutama pari potkuhousuja ja kietaisubodeja. Niin ja puuvillaiset hanskat käsien suojaksi alussa, kun ei vielä saanut kynsiä leikata.

Mutta tämä vaatteiden tarve on kovin yksilöllistä. Eräs ystäväni kertoi, että vauvan pulauttelun vuoksi päivässä meni 3 - 4 vaatekertaa. Meillä yksi vaatekerta ei päivässä edes likaantunut.

On hyvä muistaa, että vauvanvaatteita saa,jos vain on sopivia kauppoja lähitäöisyydellä, aika helposti ostettua, jos tuntuu, että etukäteen hankitut ja saadut eivät riitä tai ovat väärää kokoa.

Mupsi

Vierailija

Otin talteen nuo listamuodossa olevat ja muutenkin pidän neuvonne mielessä vauvavaateostoksilla. :)

Eniten juuri ehkä mietityttää tuo, että kuinka monta vaatekertaa saattaa joutua vaihtamaan päivittäin. Ei ole kiva, jos pyykkikonetta joutuu sen takia pyörittämään päivittäin, että muuten ei ole vauvalle puhdasta ylle. Mutta tuo vaatteidenvaihtotiheyden tarve selviää sitten aikanaan.

Itse asiassa asumme Italiassa, joten tuota jonkun mainitsemaa kerrospukeutumista joutuu varmasti harrastamaan, koska asunnot on täällä talvella toooodella kylmiä, hyvä jos +20 asteeseen päästään. Tuon asunnon viileyden vuoksi minäkin mietin, että sopivat vaatteet vauvalla ovat varmasti parempi lämmönkin kannalta kuin hieman isot. Itse hankkisin mielelläni käytettyjä vaatteita, mutta täällä ei harrasteta kirpputoreja, mikä on kyllä todella harmi. Lähipiirissä ei myöskään ole tuttavia joilta liikenisi käytettyjä vauvanvaatteita edes lainaan. Täytynee laittaa sukulaiset Suomessa kirpputoreja kiertämään! ;)

Heff@lump 16+3

Vierailija

Ilmeisesti nämä ei oo hyvät, kun ei oo pitkävartiset (?):

http://www.peppilotta.fi/products.php?g1=a17e69#siirto

Vinkkisi tumpuista oli kyllä tarpeellinen! Meillä on yhdet pienenpienet sukat pakattuina sairaalakassiin vauvan kotiutumisvaatteisiin sitä varten, että voidaan laittaa ne vauvan käsiin estämään raapimasta itseään. Mutta enpä tullut ajatelleeksi, että niitä (tai mieluiten niitä suosittelemiasi pitkävartisia tumppuja) tarvitaan enemmänkin... :o Yritän etsiä niitä jostain nettikaupasta, koska en enää jaksa lähteä kauppoihin. Laskettu aika kun on vajaan viikon päästä!

Meripihka78 rv39+1

Vierailija

Italiassa asutaan mekin, LA on vasta Maaliskuussa. Sen kelan äitiyspakkauksen saa kanssa ihan ostaa jos haluaa, mutta se on aika tyyris. Serkku oli ainakin ruotsiin sen ostanut aikanaan. Osto-myyntipalstoilta löytyy kanssa monesti ihmisiä jotka myy vanhoja ja joskus ihan uusiakin äitiyspakkauksia. Mua ei ainakaan hirveesti täkäläiset vauvanvaatteet vakuuta, näyttää olevan enemmän kauniita kuin käytännöllisiä, joten meille kyllä vaatteet ja toppapuvut tulee suomesta maksoi mitä maksoi. Ja se kelan makuupussi on kyllä aivan ehdoton!

Vierailija

Meilä oli potkuhousut tosi kätevät, ne pysyivät päällä. Poika kun oli melkoisen aktiivinen liikkuja heti alusta asti.

Pari - kolme viikoisena kokeilin puolipotkareita. Ne eivät pysyneet päällä, kun jalat viuhtoivat villisti ja välillä peppukin nousi vauhdissa ylös alustalta. Puolipotkarit ja housut olivat melkoisen nopeasti pois jalasta.

Ryömintävaiheessa oli sama juttu, huosut ja puolipotkarit kuoriutuivat pois päältä. Niille oli tosi paljon käyttöä vasta sitten, kun poika nousi ylös.

Kovin yksilöllistä tämä vaatteiden tarve, tosiaakin!

Mupsi

Vierailija

mitä äippäpakkaus siältää (kelan sivuilta) ja lisää siihen muutama 56-senttinen body ja potkuhousut, ja lista on melkein siinä. Vauvalahjoina saanet pieniä vaatteita lisäksi.

56-senttiset vaatteet eivät meillä ole menneet kuin noin kuukauden verran, 60-senttisiä voi käyttää heti, jos pieni väljyys ei haittaa.

Vierailija

Siivosin tässä vanhoja laatikoita ja löysin tälläisen listan jonka olen varmaan sannut esikoisen äitiysvalmennuksesta 8v sitten.

Koosta ei ole mitään tuossa lapussa siittä varmaan puhuttiin suullisesti samaa mitä tässä on jo tullut esille. Lapset on erikokoisia syntyessään...

Vaatteet, perusvarasto

4-6 paitaa

4-6 nuttua

8 potkuhousuja

(8 pikkuhousuja näitä ei nykyään tarvita kun on bodyt ja vaipatkin pysyy)

10 sideharsovaippaa ilmeiseti puklurätiksi ym.

1 ohut villavaate

1 paksu villavaate

3 myssyä

1 lapaset

1 suojapuku

1 makuupussi

1 peite

3 aluslakanaa

3 pussilakana

2 kylpypyyhettä

6 pikkupyyhettä lienee pyllypesuja varten

muut vauvan varusteet

vuode

vaunut

babysitter

kantoreppu

turvaistuin

tutti

lelut

Näillä on 8v sitten pärjätty. Lisäähän voi ostaa sitten kun näkee mitä tykkää käyttää ja tarvitsee. Näillä siis pärjänee ne ihan ensimmäiset viikot.

Jos jollekin ihan ensikertalaiselle neuvon antaisin ostaisin nuo tavarat melkeimpä 50 cm ehkä osa paidoista/bodyista ja potkuhoususta/puolipotkareista voisi olla jo 60cm. Sitten lisänä ostaisin 60cm vaatteita. Noin 6kk iässä on meidän lapset siirtyneet 70cm vaatteisiin joita on sitten käytetty vuoden ikäiseen asti 80cm meneekin jo vuoden 90cm sopivat yleensä n.2v eteenpäin jne. Uskon että löydät sopivan määrän vaatetta mielummin tietenkin vähän enemmän kuin liian vähän voihan ne sitten myydä pois tai lahjoittaa eteenpäin tai jos teette lisää lapsia niin sietä löytynee sopivia käyttäjiä sitten =).

nuttu

joka juuri kävi myös vaatelaatikot läpi ja huomasi että meiltä löytyy nyt vaatteita 50-160cm lapsille osa on käytössä osa odottaa lasten kasvua. Tulee noista muuten aika mahtava kasa siis vaateista =).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat