Kasvirasva

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen maidottomalla dieetillä nelikuisen vauvan maitoallergiaepäilyn takia. Tietääkö kukaan, jos elintarvikkeen, esimerkiksi leivän, tuoteselosteessa lukee kasvirasva, voiko tämä kasvirasva silti sisältää maitoa?

Joissakin tuoteselosteissa kasvirasvan jälkeen on suluissa kerrottu, että se koostuu öljyistä. Entä, jos kasvirasvan sisältöä ei ole tarkemmin kerrottu, uskallanko syödä tuotetta?

Vastauksista erittäin kiitollinen!

Kommentit (6)

Vierailija

tämä tieto tuli allergiasairaanhoitajalta jokunen vuosi sitten. ja olen kyllä ne jättänyt ne käyttämättä kun noita ihan suoraan maidottomiakin löytyy.

mene ja tiedä sitten varmaksi. olettaisin kuitenkin että vastaanotolla tieätäisivät.

Vierailija

Eli kasvirasvasekoite ei voi sisältää maitoa tai sen ainesosia.

Toinen juttu sitten on rasvojen terveellisyys.. Kovetetut kasvirasvatkaan eivät helli kroppaa eli vain kovettamattomia rasvoja.

Vierailija

On olemassa kasvirasvasekoitteita ja rasvasekoitteita, joissa on sekä eläin- että kasvirasvoja.

Kysymyshän kuului KASVIRASVASEKOITTEISTA

Eli ei kun lukemaan tuoteselosteita. Niissä on kyllä mainittu kaikki rasvasekoitteen ainesosat.

Vierailija

Siis lehmä ja siitä saatavat tuotteet eivät liene kasvikuntaa nähneetkään muuta kuin rehun ja heinän muodossa?! Esim. vegaaneille tai uskontonsa puolesta eläinkunnan tuotteita välttävillekin *kasvi*rasva leivässä tmv. lienee ihan ok? Ja niin EU:n kuin Suomen lakikin sen jo määrää, että tuoteselosteessa ei voi lukea *kasvi*rasva, jos se on peräisin lehmästä...

" Margariinit" ovat rasvaseoksia ja niissä saattaa toki olla vähän mitä vain, eli jos vältettävää on, niin selosteet pitää tosiaan lukea tarkkaan. Monet niiden emulgointiaineet eivät esim.sovi kaikille jne. Ja ne voivat tosiaan sisältää maitoakin jossain muodossa.

Vierailija

Meillä on lapsella maitoallergia ja samaa olen pähkäillyt. Minä en anna niitä, joissa on pelkkä kasvirasva-maininta, mutta jos lukee laktoositon kasvirasva tai on aineet eritelty, niin uskallan antaa. Margariinithän ovat kasvisasvoja, mutta niissä on maitoa ja nuo maidottomat levitteet ovat nimellä laktoositon (Keiju ja Flora). Typerää sinänsä, että ovat laktoositon nimellä, vaikka ovat maidottomiakin, mutta varmaan johtuu siitä, että laktoosiongelmat ovat kuitenkin niin paljon yleisempiä kuin maitoallergiat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat