Faktoja perhepäivähoidosta nyt 2000-luvulla

Vierailija

Laitan tämän vielä ihan omaksi avaukseksi myös. Vastasin äsken TAAS tuohon pph:a parjaavaan ketjuun. Ja huomatkaa, arvon naiset, elämme 2000-lukua ja kaikki on toisin, myös perhepäivähoidossa. Uskokaa tai älkää.

- meillä saa olla kerrallaan vain 4,5 lasta (yleisimmin se 4) ei enempää. PISTE.

- ruoka tehdään koulujen ja päiväkotien listan mukaan

- ulkoillaan aamuisin ja iltapäivisin (vain kaatosateella ja paukkupakkasella pysyttelemme sisällä)

- askartelemme mitä pystymme: ryhmän ikäjakauma 1-3 v. Eli vielä mitään huippuhienoja askarteluja on turha odottaa.... Askartelujen pitää olla lasten ei hoitotätien tekemiä, eikö vaan?

- olemme joustavia, mutta myöhästely ärsyttää sillä meilläkin on , uskokaa tai älkää, myös se oma elämä kuten teilläkin työajan jälkeen

- yritämme parhaamme, kokeilkaapa itse päivä tai pari 4 lapsen kanssa!

- suurin osa meistä nauttii lapsista, eikä työkavereissa ole yhtään lapsia vihaavaa hoitajaa! Suurin osa meistä äitejä ja/tai mummoja, joten kokemusta löytyy :)

Hauskaa päivänjatkoa vain kaikille, nyt heräs viimeinenkin hoitolapsi ja menen tarjoamaan välipalaa, joka tänään on mustikkarahkaa :)

t. pph ja lapset (omat ja 3 vierasta)

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Vaihdoin lapsemme päiväkotiin, sillä pph:lla tuntui olevan KOKO ajan makkararuokia (= useampi kerta viikossa). Ja hän itse sanoi, että ruokaa tekee mitä mieleen juolahtaa. Yritin kysellä listoja, jotta voisin koordinoida omia iltaruokiamme sen mukaan, mutta ei.

Ei askartelua, mitä nyt vanhin ryhmästä piirsi omamme kanssa paperille.

Ulkoilua paljon kyllä, mutta menivät tosi tylsään metsään (ei mitään leikkikaluja tai virikkeitä) muiden pph:iden kanssa jotta voisivat vain juoruilla keskenään. Vieressä olisi vaikka kuinka mukavia puistoja leikkikaluineen.

Vierailija

Minullakin ensimmäinen lapsi tulee hoitoon 5.30 ja työaika voi sitten kestää jopa 21.30, se siitä hoitajan omasta ajasta. Ruokalistaa en pidä illalla mietin mitä ruokaa syödään seuraavana päivänä. Ellei sitä ole jääkaapissa ostettuna niin otan pakkasesta sulamaan.

Vierailija

..ja syy on se, että sitten on vaan se yksi hoitaja ja JOS hänen kanssaan ei synkkaa niin se on sitte voi voi...

Ja jos hoitaja sairastuu niin ei jää ketään tuttua hoitajaa,ja usein koko hoitopaikka on vieras.

Ja varmasti on aivan loistavia hoitajia mutta kun niin paljon kuulee huonoa mm ruuista,toiminnoista yms jopa väkivallasta ja alistamisesta niin en halua ottaa sitä riskiä.

Tarhassa kuitenkin on esim se etu että jos ei yhden kanssa synkkaa niin aina on muitakin aikuisia.

Tai jos yksi hoitaja sairastuu,paikka ja muut hoitajat kuitenkin tuttuja.

Olen tässä itsekin pyöritellyt mielessäni ajatusta pph:ksi alkamisesta,en kyllä nyt muutamaan vuoteen mutta joskus,esim kun kuopus aloittaa koulun.

Vierailija

et ole tainnut usein käydä täällä näitä viestejä lukemassa (13) no hampurilais asiassa vastasin kympin kysymykseen ja yleisellä tasolla täällä saa usein lukea vain pelkkää sontaa yleistettynä kaikkiin perhepäivähoitajiin... että siitä olen sen päähäni saanut...

se on toki ikävää jos joukossa on hoitajia jotka pistävät oman tarpeen lasten edelle mutta ei silti voi yleistää että kaikki hoitajat niin tekevät.

Sama jos yleistäisin että kaikki lääkärit on huonoja koska kerran olen sattunut käymään sellaisella tai automaattisesti kaikki kokit laittaa huonoa ruokaa kun eräässä paikassa ruoka oli jopa pahaa...

T:6 ja 11

Vierailija

Haluaisitko, että lapsellesi tarjotaan kasviskeittoa kun toiset syövät hamppari-aterian ja saavat lelun? Aterian saa porkkanoilla ja maidolla jos ei halua ranskalaisia ja limua...

Vierailija

meillä oli ihana pph esikoisella.. Ja jos olisi vielä paikka niin veisin kummatkin tytöt.. Mutta sitten tämä kolmonen ilmoitti tulostaan niin jänkin kotiin ihan mielellään...:)

Vierailija

mutta kalapuikkoja on pari kertaa ollut.. on niitä joskus toki päiväkodissakin... en usko että " roskaruoka" kuuluu monenkaan pph:n listalle ei ainakaan täällä päin. Ruokana normaalia kotiruokaa monipuolisesti perunaa, pastaa, riisiä, lihaa, kalaa, kanaa, kasvisruokiakin (minun lasten suosikki esim. kasvissosekeitto ja pinaattikeitto). mistä ihmeestä on tullut käsitys että pph:t syöttää pelkkää epäterveellistä ruokaa?

T:6

Vierailija

sankari saa päättää kyseisen päivän ruuan. Lapsi toivoi hampurilaista ja mieheni kesken työpäivänsä haki kaikille lapsille Happy Meal-ateriat. Se oli juhlaa lapsille kun ei tarvinnut syödä terveellisesti.

Vierailija

tuo ruoka politiikka on varmaan kaupungista/kunnasta riippuvainen. meillä ei ainakaan ole mitään valmiita listoja vaan hoitajat suunnittelevat listansa itse... ainut vaatimus on että listat on monipuolisia ja ruuat tietysti terveellisiä.

Tulen usein täällä surulliseksi lukiessani kuinka paljon meidän ammatissa olevia haukutaan... tottakai tiedän ettei kukaan ole täydellinen ja yllätys yllätys: hoitajallakin VOI joskus olla huono päivä, mutta pääsääntöisesti teemme raskasta työtä ja hyvin pitkää päivää (minä esim. pahimmillaan: 6.15-18.45) kuitenkaan ei tilipussissa nuo ylityöt tunnu. Minäkään en tunne ainuttakaan hoitajaa joka lapsia vihaisi...

Laissa säädetty lapsimäärä pph:lla tosiaankin on tuo 4 kokopäiväistä ja 1 puolipäiväinen ja meilläpäin ei ainakaan sitä saa ylittää.

Ja vielä... aurinkoista kesän jatkoa kaikille teille pph:lle (ja muillekkin)

=)

Vierailija

Kunhan saa syliä paljon ja leikkiä vapaasti. Eniten arvostan joustavuutta päiväunien ja muiden suhteen. Minusta mukavaa kun saa olla hoidossakin oma yksilönsä.

Vanhemmalle lapselle harkitsen pientä yksityistä päiväkotia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat