Olisitko huolissasi? 6v tyttö sanoi ettei tahdo syödä paljoa jottei hänestä tule pullea.

Vierailija

on pari kertaa sanonut tämän. Ekan kerran hoidossa ja tokan kerran kotona. Ihan oli kanaa ja riisiä ruokana kun tuon tokaisi ja keskusteltiin lisää ja hän sanoi että tahtoisi että vatsa olisi vielä hoikempi kuin on nyt. Ja hän on siis tosi hoikka. Pituus 115,5 cm ja painoa tasan 17 kg.

Puhuin sitten tottakai että pyöreys on nättiä vaan (johon tyttö että ei hänestä) ja että pitää syödä hyvin jotta saa energiaa ja jaksaa jne.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

meillä onkin ollut kiistoja siitä mitä tyttö pistää päälle. Kovan märinän kera on pistänyt minun käskemät vaatteensa päälle vaikka hän ei mielestään ole kaunis ne päällä. Minä kyllä kehun että tosi nätti tyttö on.

Tahtoo pitää pitkät hiukset jne. Kovasti peilailee itseään.

Toisaalta leikkii vielä nukeilla ja nalleilla ihan täysillä ja mielikuvitusleikit on mahtavia. Syö kyllä herkkujakin namipäivänä vaikka puheet on olleet tuollaisia.

ap

Vierailija

että kuulostaa mun korviin järkyltä, mutta oonkin aika herkkä tällaisille.

Vinkkejä:

Älkää huomautelko, miten paljon syö (ohhoh, mahtuupas pieneen tyttöön paljon ruokaa!) tai muutenkaan negatiivisesti ruokamääriin tai ruoka-aineisiin.

Sanokaa tytölle usein, että rakastatte häntä vaikka olisi minkäkokoinen.

Sanokaa, että hän on kaunis. Kehukaa vaikka jotain tiettyä juttua hänessä.

Isä (miessuhde) voisi erityisesti kehua ja huomioida.

Voisitte puhua myös naiseksi kasvamisesta jo nyt. Eli siis muodot on hyvä juttu, nainen on rautaa jne.

Ruokahetkistä voisi yrittää tehdä rauhallisia ja koko perheen mukavia juttuja. Voisitteko muuten tehdä ruokaa yhdessä?

Kehukaa jotain " lihavampaa" ihmistä kauniiksi yms.

Huomautan kuitenkin, että anoreksia on mun mielestä mielisairaus ja enemmänkin oire jostakin muusta kuin itse syy. Ehkä tyttö on siis vain " tyypillinen nainen" laihdutuspyrkimyksineen eikä tässä ole sen kummempaa. Maailma on kyllä sairas, kun noin nuorten täytyy jo mennä mukaan ikuiseen " voi, mun perse on niiiin levee, pitäis kyllä vähän laihduttaa ja kiinteytyä" -juttuun.

Vierailija

Mutta mun serkku on saman ikäinen ja tänä kesänä meni meidän vaa' alle. Oli kuulemma laihtunut kilon, ja tyttö tuuletti :( Tytön äiti on brasilialainen ja parhe asuu siellä, ja sehän on vielä ulkonäkökeskeisempi maa kuin Suomi.

Vierailija

oma anoreksiani puhkesi, kun vanhempani haukkuivat koko ajan lihavaksi (olin vähän pyöreä). Meillä ollaan siis tosi tarkkoja puheissamme, mutta silti meidän 6-7-vuotias puhuu myös laihuudesta ja laihduttamisesta. Se on tullut selkeästi päiväkodista. Tytöt ovat tosi ilkeitä toisilleen, ja kun haluavat loukata, siellä haukutaan läskiksi ja sanotaan, että ei olla ton kanssa, kun toi on niin lihava. Puhuin tästä päiväkodin henkilökunnalle, mutta eivät he kovin tosissaan ottaneet.

Vierailija

siitä, että lihavuus on rumaa jne. Kotona ei sitä ole kuullut, eikä hän ole lihava, vaan liian laiha. Kummasti ne jostakin sen oppii.

Vierailija

tytön päiväkotiryhmään tuli todella pyöreä tyttö ja tyttäreni sanoi sitten että pk:ssa on uusi tyttö joka on paksu ja että hänestä se ei näytä kivalta. Sanoin siihen vaan että lapsia on pyöreitä ja laihoja ja kaikki on yhtä arvokkaita. Tyttöni onkin tuon pyöreän tytön hyvä ystävä eikä ole hänelle mitään ääneen vihjaissut painostaan kuten en minäkään missään tapauksessa. En edes tiedä mistä tuon tytön pyöreys johtuu, voihan olla taustalla esim joku sairaus.

ap

Vierailija

Tuossa olisi varmaan keskustelun paikka. Mistä lapsi on saanut tuollaisen ajatuksen? Ja pitäisi puhua erityisesti ruoan positiivisista puolista, vitamiineista (ilman sairastuu esim.), hivenaineista (kasvu), energiasta (jaksaa leikkiä) ja nautinnosta.

Vierailija

On kuitenkin onneksi tuon pyörenkin tytön hyvä ystävä ja yleensäkin on tosi ystävällinen aina kaikille. Ottaa muut huomioon ja on kiusattujenkin kaveri jne.

Tuo vaan vähän huolestuttaa tuo itsetarkkailu. Onneksi ei ole kuin pari kertaa ainakaan ääneen sanonut, toivottavasti ei ole mielessään miettinyt asiaa sen kummemmin.

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat