Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti vai pph 1 v 8 kk ikäiselle, jonka isoveli pk:ssa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämä on ikuisuusaihe, mutta jospa täältä saisi asiallisia vastauksia ja kommentteja asiaan, joka mietityttää kovasti mieltäni.

Meillä on kaksi lasta. Esikoinen on 4 v 2 kk ja nuorempi tällä hetkellä 1 v 4 kk. Olen kotona vielä tämän syksyn, mutta olen hakenut esikoiselle puolipäivähoitopaikan läheisestä päiväkodista. Tämä siitä syystä, että poika tarvitsee todella paljon leikkiseuraa ja toimintaa. Viime syksynä oli jo ongelmia, kun kerho oli vain kerran viikossa. Kevät meni vähän paremmin, kun sain hänet lisäksi puistotoimintaan. Nyt poika on sitten aloittamassa lähipäiväkodissa kahden viikon sisään.

Kävimme tutustumassa päiväkodissa tällä viikolla ja saimme kuulla, että pienempien ryhmässä on 15 lasta. Muutenkin päiväkodin tilat ovat aika ahtaat. Tuntuu, että siellä on varmasti kova meteli ja huiske päivän mittaan. Nyt siitä ei tosin saanut vielä käsitystä, koska lähes kaikki lapset olivat vielä lomalla. Päiväkodissa pidettiin jotenkin itsestäänselvyytenä, että pikkusiskokin menee sitten heille hoitoon. Alunperin olin kyllä ajatellut perhepäivähoitoa.

Nyt olen alkanut miettiä asiaa ja tajuan, etten osaa päättää, kumpi olisi lapselle parempi. Laittaisinko hänet vuodenvaihteessa päiväkotiin, jolloin hän olisi isonveljen kanssa samassa hoitopaikassa (eri ryhmässä) ja viemiset olisi käytännöllistä hoitaa? Vai olisiko parempi kuitenkin hakea pph-paikkaa pienemmälle vielä? Isoveljeä en haluaisi enää perhepäivähoitoon laittaa ja muutenkaan en välttämättä haluaisi näitä kahta taistelupukaria samaan ryhmään.

Kertokaahan mielipiteitänne ja perusteluja sekä omiakin kokemuksia!

Kommentit (8)

Vierailija

meillä esikko aloitti hoidon päiväkodissa 13kk iässä ja kuopus 1v9kk - kumpikaan ei ekan vuoden aikana sairastanut mitenkään erikoisesti, päinvastoin. Vaikka hoidossa kiersi mm. vesirokko, norovirus jne. meidän lapset säästyi niiltä... Eli sekin on vähän henkilökohtaista, mutta toki päiväkodissa pöpöt jyllää enempi kun on enemmän lapsia = tartuttajia. Ja kun jotkut tuo lapset puolikuntoisina/sairaina hoitoon... valitettavasti eivät esim. pidä sitä yhtä täysin kuumeetonta päivää. (Näin on hoitajat sanoneet omasta kokemuksesta).

Esikon toinen hoitovuosi olikin sit meillä tuo korvatulehduskierre-vuosi, kuopuksella se vasta alkoi, täytyy toivoa parempaa vuotta hänelle ;-).

Vierailija

ajattelen, että psykologisesti sisaruksille on merkittävää, että he ovat päivän samassa paikassa, vaikka eri ryhmissä. Päivän aikana heillä on kuitenkin niin halutessaan mahdollisuus nähdä toisiaan - ja mieltävät todennäköisesti sen, että vanhemmat tuovat heidät samaan paikkaan päivän ajaksi.

Oma kuopukseni aloitti 1v9kk iässä päiväkodin, eri ryhmässä kuin 3v. vanhempi isosiskonsa. Päivän aikana isosisko halusi käydä pikkusiskoa usein tervehtimässä - ulkoleikeissä (pienillä oma erillinen alue) tai sitten sisäleikin aikaan. Ja sain siihen luvan tädeiltä. Näin sisaruus pääsi mielestäni sopivasti lujittumaan. Joissain päiväkodeissa on ns. sisarusryhmiä, joissa eri ikäiset on samassa ryhmässä - itse en lapsiani siihen halunnut, sillä isosisko on kovin hoivaava tyttö ja haluan ettei pikkusisko liikaa juokse hänen perässään... Meillä ei päiväkoti ollut millään tavoin vaikea paikka kuopukselle aloittaa ja viihtyä, päinvastoin hän meni sinne tosi mielellään ja lomillaankin sinne kaipasi. Mutta kaikki on AINA lapsikohtaista, jokainen lapsi on erilainen.

Olen muutenkin päiväkodin kannattaja - ellei lapsi ole kovin arka tapaus. Päiväkodissa on henkilökuntaa enemmän ja siitä on lapsen ' helpompi' löytää omaa persoonaansa vastaava hoitaja. Aina kun kemiat ei toimi... Pienten ryhmässä (alle 3v.) on yleensä 12 lasta: hoitajien suhdeluku pienten puolella on kuitenkin oltava 4 lasta/hoitaja - kun se yli 3v. ryhmässä on 7 lasta/hoitaja.

Vierailija

Nuorempi aloitti päiväkodissa 1.8 vuotiaana ja hyvin on mennyt alun ikävistä selvittyä. Meillä ryhmässä oli 10 lasta, tosin yllättävän paljon mielestäni tosi pieniä eli jopa alle vuoden ikäisiä tai vähän yli vuoden. Hoitajia oli kuitenkin paljon ja lapsi viihtyi hyvin.

Pöpöjä päiväkodissa tietysti liikkuu varmaan perhepäivähoitoa enmmän. Meillä tytöllä oli korvatulehduskierre jo ennen tarhan aloittamista, joten korvissa oli putket jo " valmiiksi" eikä näin ollen mitään sairastelukierrettäkään tullut, toisin kuin esikoisen aikoinaan aloittaessa tarhan. Minä olen aina ollut päiväkodin kannattaja ehkä siitä syystä, että siellä on hoitajia enemmän ja näin ollen myös " kontrollia" päivien kulun suhteen useammakin aikuisen toimesta.

Vierailija

minä itse olen päiväkodin kannattajia...itse en ole alalla töissä mutta tunnen monia jotka ovat ja olen siksi saanut monella tapaa positiivisemman kuvan päiväkodin oloista kun valtaväestöllä tuntuu olevan.

itse olen päätynyt siihen että päiväkodissa kasvatusperiaatteet yms, ovat paremmin hallinnassa eivätkä ole ainoastaan yhden ihmisen toiminnasta kiinni...myöskään hoitajan sairastuessa ei lapsen hoidon kanssa tule erityisjärjestelyjä ja esim. vieraaseen hoitopaikkaan väliaikaisesti siirtymistä.

pitkällä tähtäimellä myös vanhempien jaksaminen aamujen järjestelyissä varmasti vaikuttaa. ja vaikka se isoveli olisikin eri ryhmässä niin olisi kuitenkin tarvittaessa pienemmän tukena samassa talossa....

että semmoisia mietteitä...kerro mitkä asiat eniten mietityttää niin saat samalla paremmin mielipiteitä ja selvyyttä omaankin päähän...

Vierailija

Marle:

Lainaus:

Kävimme tutustumassa päiväkodissa tällä viikolla ja saimme kuulla, että pienempien ryhmässä on 15 lasta. Muutenkin päiväkodin tilat ovat aika ahtaat. Tuntuu, että siellä on varmasti kova meteli ja huiske päivän mittaan. Nyt siitä ei tosin saanut vielä käsitystä, koska lähes kaikki lapset olivat vielä lomalla.

Oman poikani päiväkodissa oli pienten ryhmässä keväällä 15 lasta, kun osa pienistä oli jo täyttänyt kolme, jolloin ryhmään sai ottaa lisää lapsia aina kutakin hoitajaa kohden. Syksyllä lapsia oli kuitenkin vain 11. Uskoisin, ettei tuo 15 ole standardi vaan riippuu aina ryhmän senhetkisestä ikäjakaumasta - alle kolmevuotiaita saa käsittääkseni olla neljä per hoitaja.

Mutta tuosta metelistä: päiväkodissa on aina sinne mennessäni rauhallista! (Ja siellä on pienet tilat.) Välillä joku tietenkin suuttuu, satuttaa tms., jolloin on hetken aikaa meteliä. Siellä on kuitenkin aika vahvat säännöt ja rutiinit. Sisällä leikitään rauhallisia leikkejä, tehdään palapelejä, ajetaan leikkiautolla tms., ulkona saa juosta ja riehua enemmän. Lähinnä siirtymät sisältä ulos ja takaisin ovat vähän levottomampia.

Meillä on tosin poikkeuksellisen hyvä päiväkoti, mitä muiden kavereiden kokemuksia on kuunnellut. Myös henkilökunta on mainostanut, että kyseisessä tarhassa työntekijät viihtyvät erittäin hyvin. Oma poikani aloitti 1 1/2 -vuotiaana ja kuukauden sopeutumisvaiheen jälkeen alkoi viihtyä ja sai jopa läheisiä ystäviä (kuvittelin, ettei niitä vielä noin pienillä olisi).

Vierailija

Minä veisin sisarukset samaan paikkaan jo ihan logistisistakin syistä. On aikamoinen rumba marraskuun räntäkeleillä reissata viemässä lapsia moneen paikkaan. Siitä tulee helposti ylimääräinen puoli tuntia matkaan, kun ei sieltä tarhasta/pph:lta kuitenkaan pääse ihan sekunnissa lähtemään. Yhtäkkiä alkaa työpäivälle/työmatkoille tulla mittaa kun haette lapsia monesta paikasta.

Vierailija

Omat lapseni ovat isossa pK:ssa eri ryhmisää, mutta varsinkin pienemmälle on ollut tärkeää, että näkee isoveljeä pihalla ulkoiluissa. Itse asiassa ihan alussa oli hieman hankalaa pienemmälle, niin hoitajat kävivät moikaamassa isoveljeä tämän ryhmässä. Uskon, että sisarukset tuovat turvaa toisilleen ja on ISO etu, että hoitajat oppivat tuntemaan lapset jo ennen kuin he menevät isompien ryhmiin.

Uusimmat

Suosituimmat