Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kiltit hautajais-etiketistä.

Vierailija

Mun eno on kuollut, siis äitini veli. Mun pitää hommata kukat myös äitini puolesta. Äitini ei pääse hautajaisiin. Voinko hankkia yhteisen laitteen? Millaisen? Kuinka kauan etukäteen se pitää tilata?

Kertokaa kaikkea muutakin mitä pitää ottaa huomioon. Mulla on kolme alle kouluikästä lasta (tulossa mukaan?).

Kommentit (14)

Vierailija

Helpompaahan se niin on. Olen tosin nähnyt niinkin tehtävän, että joku toinen laskee jonkun poissaolevan puolesta kukkalaitteen. Kysy äitisi mielipidettä.

Kukkalaitteen (sitä sanotaan kukkavihkoksi) tekoon tarvitaan yleensä pari-kolme päivää, nopeamminkin saa, jos ei halua mitään erikoisia kukkasia. Kukkakauppa auttaa kyllä, sieltä löytyy myös värssykirjoja, mistä voi valita haluamansa tekstin nauhaan tai korttiin.

Ota vaan lapset mukaan hautajaisiin. Selität juhlan luonteen etukäteen, etteivät pelästy kun kaikki itkevät ja tunnelma (musiikki) on niin synkeä. Koska edustat vainajan veljeä hautajaisissa, sinun kuuluu laskea kukkalaite ensimmäisten joukossa kappelissa (tai haudalla jos siunataankin siellä), heti vainajan mahdollisen puolison ja vanhempien (ovatko elossa?) jälkeen. Samoin saattokulkueessa haudalle olette kärkijoukoissa.

Vierailija

Minä vein vastaavassa tilanteessa oman kukkaseppeleen oman perheeni puolesta, isäni vei omansa. Sinun tapauksessasi voisit varmaan laskea ne molemmat arkulle ja lukea muistovärssyn. (näin minä tein tätini hautajaisissa kun isäni ei päässyt paikalle).

Kukat viedään yleensä tietyssä järjestyksessä siten että lähiomainen ensin (esim. puoliso, lapset ). Sisarukset siten, että vanhin elossa oleva sisarus vie ensin ja sitten ikäjärjestyksessä. Eli sinuna minä veisin kukat silloin kun isäsi " vuoro" on, lukisin ensin isäsi lähettämän seppeleen, sitten oman perheeni.

Vaatetuksena lapsille ei tarvitse mielestäni olla mustaa. Siistiä ja asiallista, hillittyjä värejä kuitenkin.

Vierailija

Äitini sairastaa Alzheimerintautia, joten hänellä tuskin on valitettavasti mielipidettä kukka-asiasta. Minulla on myös (aikuinen) pikkuveli, jolla ei ole vaimoa tai lapsia, voisiko hän laskea " yhteisvihkon" äitini nimissä? Ja sitten minä perheeni kanssa erillisen? Mitä kukkia, onko siinä jotain rajoituksia? Paljonko ne kukkavihkot suunnilleen maksavat?

ap

Vierailija

Kukkien laadulla ei niin merkitystä. Lähiomaiset suosivat ruusua, koska se mielletään rakkauden symboliksi. Ja ne ovat tietty myös kalliimpia. Miehelle yleensä laitetaan valkoista, keltaista tai sinistä kukkaa tai jotain yhdistelmää niistä, vain ihan lähimmät laittavat punaista, ainakin mitä itse olen nähnyt.

Kukkavihkojen hintahaitari on tosi laaja, riippuen kukkasista tietenkin, mutta sellaiset 30-50e siihen saa varata joka tapauksessa. Itse olen valinnut usein minigerberaa ja neilikkaa, niistä tulee ainakin kaunis. Kukkakaupoissa on muuten myös kuvia heidän aikasemmista sidonnoistaan, eli sieltäkin voi valita mieluisan!

t: 3

Vierailija:

Lainaus:

Äitini sairastaa Alzheimerintautia, joten hänellä tuskin on valitettavasti mielipidettä kukka-asiasta. Minulla on myös (aikuinen) pikkuveli, jolla ei ole vaimoa tai lapsia, voisiko hän laskea " yhteisvihkon" äitini nimissä? Ja sitten minä perheeni kanssa erillisen? Mitä kukkia, onko siinä jotain rajoituksia? Paljonko ne kukkavihkot suunnilleen maksavat?

ap

Vierailija

Voiko mieheni lukea sen värssyn, jos mua alkaa liikaa itkettämään? (Olen aika herkkä.) Mitä jos veljeni ei pysty lukemaan sitä oman kukkavihkonsa värssyä? (Velikin on aika herkkä...)

ap

Uusimmat

Suosituimmat