Kuinka moni pitää itseään muita älykkämpänä?

Vierailija

Tunnustan!

Uskon olevani älykkäämpi kuin suurin osa tuntemistani ihmisistä. Ääneen en toki tätä ole kenellekään sanonut enkä tule sanomaankaan.

Onko tämä yleinenkin piirre luonteessa vai olenko kenties jotenkin narsistinen ihminen?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

suurin osa pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä. Vain parisen prosenttia vain on sitä... Kaikki tunnemme yksinkertaisia ihmisiä ja siitä jotkut tekevät ehkä johtopäätöksiä?

Loistamme myös jokainen jollakin osa-alueella ja aika moni meistä sa hyviä pisteitä joissain Mensan ym .testeissä. Me kaikki keskiverrotkin siis.

On realismia tajuta olevansa keskiverto. Minä olen realisti.

Vierailija

muita älykkäämpänä, koska tiedän todistettavasti olevani huippu-älykäs loogista päättelykyä edellyttävissä tehtävissä. Logiikka toimii terävästi myös arkielämässä. Ei se minusta kuitenkaan onnellisempaa tee, koska tiedän tiedostavani maailmaa ihan eri tasolla kuin joku keskiverto ja olen ahdistukseen taipuvainen. Ja luulen, että yleensä ottaen suurin osa ajattelee olevansa keskimääräistä älykkäämpi.

Vierailija

Hiljattain sain mensan testistäkin tuloksen 130, joka kyllä imarteli itsetuntoa. En kuitenkaan usko ko. testin pätevyyteen mitattaessa kokonaisvaltaista älykkyyttä.

Vierailija

Muistan kyllä lukeneeni jotain tutkimusfaktaakin siitä, että älykkäät ihmiset ahdistuvat helpommin ja ylipäätään "kelaavat" liikaa asioita.

Vierailija

näin, pidän itseäni keskimääräistä älykkäämpänä. Tuttavapiiriini tämä ei päse, koska viihdyn älykkäiden ja hyvien keskustelijoiden seurassa, ja olen mielelläni itseäni älykkäämmän ihmisen kaveri. Joten ystävieni keskuudessa olen korkeintaan keskiverto.

Vierailija

Olen keskivertoa älykkämpi mensan mitttareilla mitattuna, mutta siitä huolimatta esim. ahdistun helposti ja olen epävarma. Eli älykkyys ei takaa muuta kuin loogista päättelykykyä. Välillä ajattelen, että jos olisin vähemmän älykäs ja vähemmän tiedostava, niin elämä voisi olla helpompaa ;)

Vierailija

..jos kriteerinä on koulumenestys, oppimisen helppous, mensa-tyyppiset tehtävät jne. Ihan kiistatta opiskelu on ollut minulle todella helppoa, matemaattisten tehtävien ratkaisu helppoa jne.

Toinen kysymys on kuitenkin se, että tuoko tuonlaatuinen "älykkyys" elämänlaatua? Minulle ei ainakaan kummemmin. En ole "hyödyntänyt" sitä mitenkään, opiskellut vain opistoasteen verran ja tehnyt ihan tavallista työtä. Ison ristiriidan on tehnyt se, että kyvyt ja koulumenestys olisi ohjanneet akateemiseksi ja sitten taas kiinnostus käsityöläiseksi. Kumpaankaan en sitten päätynyt. Lisäksi olen myös luonteeltani helposti ahdistuva ja pyöritän asioita ihan liikaakin päässäni.

Ja ei, minulle ei ole naureskeltu, en ole koskaan tuonut muille esille tätä ajatustani, että olisin toisia älykkäämpi, enkä usko kenenkään minusta sellaista ajatelleen sen kummemmin. Älykkyys ei ole se kriteeri, jolla arvotan itseäni tai toisia ihmisiä, ne arvot on ihan jossain muualla.

Mieluummin olisin vaikkapa musikaalinen tai erityisen empaattinen ja rakastettava ihminen ;)

Vierailija

Olen virallisten testien mukaan maailman top 2% joukossa älykkyysosamäärän perusteella. En silti aktiivisesti vertaile älyäni toisten älyyn arkielämässä.

Vierailija

Lainaus:

suurin osa pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä. Vain parisen prosenttia vain on sitä... Kaikki tunnemme yksinkertaisia ihmisiä ja siitä jotkut tekevät ehkä johtopäätöksiä?

Loistamme myös jokainen jollakin osa-alueella ja aika moni meistä sa hyviä pisteitä joissain Mensan ym .testeissä. Me kaikki keskiverrotkin siis.

On realismia tajuta olevansa keskiverto. Minä olen realisti.

Ihan näin matematiikkaa opiskelleena sanoisin, että noin 50% on keskimääräistä älykkäämpiä, ja noin 50% on keskimääräistä vähemmän älykkäitä.

Vierailija

tiedän olevani keskimääräistä älykkäämpi monilla osa-alueilla. Sitä kompeisoikin oikein hyvin kehno tunneäly ja huono muisti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat