Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahdolliset yllatyskaksoset

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heissan,

Mulla on jo kouluikaiset kaksospojat ja odotan nyt neljatta lasta syntyvaksi lokakuun lopulla eli olen about 27. viikolla. Olen vain niin mammuttimaiset kokoinen (lahes yhta iso kuin lahtiessani synnyttamaan poikia aikoinaan), etta mietityttaa, josko masussa kahdesta ultrasta huolimatta onkin kaksi asukkia.

Onko teissa ketaan, jolla olisi todettu kaksoset vasta perusultratutkimusten jalkeen? Mun seuraava laakarikaynti on vasta elokuun lopussa ja en viitsisi menna paivystykseen ihan huvin paiten...

Kommentit (8)

Vierailija

Kyllä tässä saa olla todella onnellinen siitä kun kaikki meni hienosti ja yhden vauvan sijasta saatiinkin kotiin kaksi tervettä tyttöä. Ja vieläkin se jaksaa ihmetyttää että niitä todella on kaksi. Raskausajasta puhuessa puhun monesti yksikössä. :)

Kun tytöt syntyi niin mieheni soitti minulle seuraavana päivänä sairaalaan ja kysyi aivan kauhuissaan että tiedänkö minä mitä kaikkia riskejä kaksosraskauteen liittyy. Hän raukka luki netistä kaikelaista kaksosiin liittyvää ja siinä samalla nuo selvisi nuo " huonot puolet" myös. Koitin rauhotella ettei enää niitä lue.. :)

Yllätys oli kyllä melkoinen muttei sitä niinkään kerinnyt miettiä. Yhtäkkiä meilä olikin kaksi vauvaa ja niitä piti vain alkaa hoitamaan sen enempää miettimättä. Tytöt syntyi maanantaina niin torstaina mentiin kaupungille ostamaan toinen autokaukalo että saadaan tytöt perjantaina kotiin. Samalla tilattiin tuplarattaat ja ostin pari tuttipulloa ja yritin etsiä toista kotiintulopukua mutten siihen hätään löytänyt. :)

Vierailija

Näin jälkikäteen tuntuukin ihan hullulta ettei kaksosia epäillyt kukaan. Kun katsoo mahakuviakin niin maha on todella kummallisen mallinen ja valtava. Kuvia tosin ei ole paljon kun olin niin kyllästynyt kaikkien päivittelyyn mahan koosta etten halunnut sitä enää filmille. :)

Nuista tuntemuksista, en tykkää yhtään olla raskaana ja kaikki vaivat ja kolotukset meni vain raskauden piikkiin. Ajattelin olevani esikoisen jäljiltä vain huonommassa kunnossa. Hikkoja muistan olleen vain kaksi ja muutenkin " vauva" tuntui rauhallisemmalta kuin esikoinen.

Joko aloittajalle on selvinnyt monta vauvaa mahassa rumbaa?

Vierailija

Eikö tuossa tilanteessa ole ollut jo järkyttävän tukala olo? Etkö hikoistakaan erottanut, että on kaksi? Minulla ainakin hikkasivat usein vuorotellen tai jopa yhtä aikaa, oli helppo huomata, että vauvoja on kaksi. Ja oli " kurkkua myöten täynnä" vauvoja (en taipunut mihinkään, maha oli kuin kivi) ja kyljet paukkui, vaikka vauvani olivat " vain" 3,1kg ja 2,6kg.

Vierailija

Tuskin tarvitsee päivystykseen mennä, voithan soittaa ja pyytää ylimääräisen käynnin, että saisit mielenrauhan. Kaksosraskautta pitäisi kuitenkin seurata tarkemmin kuin yksösraskautta.

Aikana ennen ultaräänitutkimuksia olin itse toinen yllätyskaksosista.

Vierailija

Jännä kuulla tällaisiakin tarinoita :) Itsellä kaksoset löytyi kyllä heti ultrassa ja hyvä niin, sillä tiheä seuranta oli tilanteessani tarpeen. Mutta itse en kyllä olisi myöskään osannut kaksosia epäillä liikkeiden tai mahan koon perusteella. 24 + viikollakaan eivät kaikki huomanneet raskautta vaikka toki masua oli jo jonkin verran. Liikkeet alkoi tuntumaan tosi myöhään ja en kyllä kaikin ajoin pystynyt erottamaan kumpi potki. Tähän ehkä vaikutti myös kaksoset samassa pussssa -tilannne.

Joten pelkästään raskausoireiden perusteella ei varmaankaan aina arvaisi, jos ultrassa jää huomaamatta. Voin vain kuvitella millainen shokki tuon täytyy olla!

Vierailija

Heissan,

Paatin joka tapauksessa odottaa seuraavaan laakarikayntiin ja sitten otan tuplat puheeksi. Missa me asumme paivystysjonot ovat niin jarkyttavat, ettei sinne ihan kevyista syista mene ja kolmen lapsen kanssa on vahan vaikea saataa menemisia ja tulemisia... Jos siella nyt kaksoset sitten onkin (mika kaikkien mukaan on ultran jalkeen epatodennakoista), niin sitten vaan pitaa hankkia tuplarattaat ja autoistuimet tuplana.

Olo on muuten ihan ok, mutta tosi raskas. Happea ei tahdo riittaa... Kammottava suonikohju on taman raskauden ykkosriesa, mutta onneksi sain siihen reseptilla tuhdit tukisukat.

Hyvia vointeja itse kullekin!

Vierailija

Heippa,

Musta tuntuu, etta masussa kay alituinen rumba ja samba (alkoi 19. viikolla) enka kylla osaa sanoa monista yrityksista huolimatta, etta onko siella vaan yksi vai jopa kaksi vauvaa. Nooh, taytyy sinnitella seuraavaan kontrollikertaan ja ottaa sitten puheeksi. Ei tama raskaus tasta helpommaksi muutu, vaikka odottaisin sen pari viikkoa lisaa..... Raskaus kaksosten kanssa aikoinaan oli kait helpompi kun olin parikymppinen kuin tama talla kertaa vauvojen lukumaarasta riippumatta.

Vierailija

Meidän kaksoset huomattiin vasta kolme tuntia ennen syntymää. :) Raskausaikana kävin neuvolassa ihan normaalisti ja yhteensä 5 kertaa ultrattiinkin. Eka ultra oli vk 8-9 jossa todettiin yhden sikiön olevan oikeassa paikassa..

Viimeisillä viikoilla neuvolantäti lopetti sf-mitan mittaamisen kun ei ymmärtänyt mistä hurjat lukemat johtuu. Sen takia ultrattiinkin ylimääräinen kerta että mikä mahassa kasvaa kun sikiön painoarviot oli ihan normaalit. :)

Nyt kun katson kuvia niin maha on TODELLA valtava mutta jotenkin siihen sokeutui odotusaikana.

Raskausviikoilla 40+6 lähdettiin normaalisti supistusten alkaessa laitokselle ja siellä haluttiin vielä ultrata mahan huikean koon vuoksi. Lääkäri epäili että tulossa on yli 5kg vauva. Mahasta löytyikin kaksi sydäntä ja päälakea ja lopulta kätilö löysi kahdet sydänäänet.

Jossain vaiheessa synnytystä sydänäänet nousi ja laski aivan samalla sykkeellä supistusten mukana ja lääkäri huokaili että josko mahassa sittenkin on vain yksi ja ne päälaet ja sydämet onkin ollut vain heijastuksia. :)

No reilun tunnun päästä nuista huokailusta syntyi tyttö 3,4kg ja 51cm ja 17min päästä toinen tyttö 3,3kg ja 51cm.

Että varaudu kaikkeen! :)

Onnea odotukseen toivottaa

lapskaus kera tyttöjen 1x0405 ja 2x0407

Uusimmat

Suosituimmat