Naisten vaihdevuodet ovat TABU!

Vierailija

Nyt kun itse täytti 40 v, ja tietää, että vaihdevuodet, luonnolliset sellaiset, ovat noin 5-6 vuoden päässä, tajuaa vasta, että suurin osa esim. julkisuuden naisista on tämän iän ohittanut... Heillä ei siis ole enää kuukautisia, limakalvot kuivat, hiukset ohenevat, samoin alapääkarvoitus jne.

Kuitenkin kaikki antavat ymmärtää, etteivät ole sellaisia kokeneet... Aika jännä tunne tulee, kun ajattelee Madonnaa, Anja Snellmania, Laila Snellmania, Lenitaa jne. Tämmöinen asia on totaalinen tabu nykykulttuurissa. Miksi? Mitä PAHAA siinä on? Miksei asioista puhuta?

Minusta ainakin tuntuu tosi ahdistavalta, kun asia on vaiettu - entä sitten kun ne tulevat omalle kohdalle? Nainen on häpeänsä kanssa yksin... Että mulle piti tämmöiset tulla!

Vai ovatko kaikki niin hormoneilla pumpattuja, että Aira Samulinillakin on vielä mensut?

Asia voi suurimmasta osasta teistä tuntua vielä hyvin kaukaiselta, mutta edessä se joka tapauksessa joskus on... Toivottavasti uusi naissukupolvi ei häpeä näin paljon itseään kuin nykyiset.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tämä tarkoitaa sitä että vaivoista on täysin mahdollista päästä eroon (paitsi teitysti niistä kuukautisten loppumisesta heh) pelkän ruokavalion avulla.

Vierailija

Ja miten aikaisin meinasit tulla vaihdevuosi-ikään? Minä olen 47 eikä vielä tietoakaan vaihdevuosista. Ihan on säännölliset menkat, ei mitään vaihdevuosioireita, tukka on paksu. Madonnakaan ei ole vielä edes viittäkymmentä, joten tuskin on vaihdevuosiakaan.

Vierailija

Luulisin, että n. viiden vuoden sisällä. Mutta en välttämättä halua juuri julkkisten vaihdevuosista lukea, vaan asiasta yleensä. - 7

Vierailija

Oletko tarkkaan ottanut selville, millaisia riskejä hormonihoitoihin sisältyy? Esim. kohonnut rintasyöpäriski! Siis merkittävä riskin kohoaminen...!

Eikä muutenkaan naisen body ole tarkoitettu menstruoimaan vielä 60-vuotiaana! Äitini lopetti hormonien syönnin 57-vuotiaana, koska hänestä tuntui täysin järjettömältä ostaa OB-pakkauksia tuon ikäisenä...

Jos, ysi, pidät hormonikorvaushoitoa LUONNOLLISENA ja sen poisjättämistä hörhöilynä, olet todella pahasti hakoteillä ja nuoruusmarkkinoinnin surkea uhri. Et siis osaa vanheta, et osaa elää todellisen ikäsi mukaisesti.

Vierailija

Välillä jostain sivukautta ja omien mummojen saa kuulla, että millaisia juttuja ne vaihdevuodet pitää sisällään. Mut julkkiksethan ei näistä kärsi. Ja niitä hormoneja mättää mummonikin, eikä näytä silti auttaneen.

Vierailija

Puhuin lähinnä siitä, että asia edes mainitaan joskus! Edes joku joskus puhuisi asiasta ääneen! Mitä ruodittavaa niissä muka on? Mitä ruodittavaa on ylipäätään missään!?

Olen lukenut miljoona juttua esim. kolmenkympin kriisistä ja joka lehdessä se mainitaan ja aihetta ainakin sivutaan... Ja kaikki ihmiset täyttävät kolmekymmentä! Äitiydestä on niin ikään kirjoitettu litanoittain lätinää.

Pitäisikö lukea juttuja vain omituisuuksista, taas joku anoreksia-juttu ym.? Itse haluaisin todellakin lukea, miltä näistä vaihdevuosissa olevista naisista tuntui, oliko menopaussi - niin kuin joku NAISfilosofi joskus väitti - pieni kuolema, muuttuiko heidän käsityksensä naisellisuudesta, mitä he kokivat, liittyykö vaihdevuosiin masentuneisuutta jne.

Aiheesta löytyy todella paljon kysymyksiä, seiska. Sinä taidat itse vältellä sitä omien henkilökohtaisten syittesi (ikäsi?) vuoksi. Liian ahdistavaa?

ap

Vierailija

Itse en todennäköisesti voi käyttää tulevaisuudessa hormonikorvaushoitoa kun en voi nyt käyttää e-pillereiä tai muuta hormonaalista ehkäisyä. Itse en esim. tiedä kuinka kauan vaihdevuodet yleensä kestävät, onko jatkuvasti hormonimyrskyjä (vrt. olotila ennen menkkoja) ja mikä on olotila vaihdevuosien jälkeen. Kuinka kauan esim. jotain hormonikorvaushoitoa on tapana antaa? Itse en kyllä haluaisi enää kärsiä menkoista kuusikymppisenä..

Vierailija

Kaikenmoisista ikäkriiseistä, parisuhdekriiseistä, paksusuolistaan ja peräpukamistaan, mutta vaihdevuosista ei kukaan mainitse halaistua sanaa!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat