Miksi, oi miksi ostatte lapsillenne liian isoja vaatteita? Etenkin talvihaalarit laahaavat maata, vaikeuttavat liikkumista ja ovat puhki en...

Vierailija

Kommentit (9)

Vierailija

jostain luin kerran artikkelin, että kenkäkaupassa asioivat vanhemmat yrittävät järjestäin ostaa lapsille aivan liian pienet kengät, eivätkä meinaa edes uskoa myyjän vakuuttelua oikeasta koosta. Väliin tekee itsellekin pahaa kun näkee jonkun lapsen vaikka kassajonossa ostoskärryissä, ja jolla on niin pienet kengät jalassa että ihan ulkopuolinenkin huomaa, että koko ei voi mitenkään olla oikea.

Vierailija

niitä ostavat. Eihän niistä haittaa ole ennenkuin ne päälle on laitettu. Sitä kyllä kummastelen että pukevat lapset isoihin vaatteisiin.

Itse ostan usein alesta lapselle vaatetta tulevaisuudeksi. Saavat olla kaapissa siihen asti kunnes lapsi kasvaa sopivaksi niiden käyttämiseen.

Pieni kasvunvara on eri asia kuin aivan liian suuret vaatteet. Kyllä taapero ikäinen sen verran talvessa kasvaa että kannattaa ostaa hiukan reilu haalari.

Vierailija

Ymmärrän hyvin, jos kyseessä on selkeästi vähävarainen perhe, mutta kun monta numeroa liian isoja ostavat myös ne, jotka ajavat uudella Volvolla ja asuvat hulppeissa taloissa. Me olemme keskituloinen (ehkä alemmaSTA päästä) perhe, ja kyllä lapsille ostetaan vaatteet, joissa heidän on hyvä olla. Liian pieni vaate on huono, mutta yrittäkääpä itse urheilla monta numeroa liian suurissa puvuissa ja kengissä.

Vierailija

Siitä jäi ehkä tapa ostaa hivenen liian suuria vaatteita, vaikka lapsi kasvaakin jo hitaammin. Toisaalta juuri sopivan kokoinen vaate voi olla sopiva vain silloin, kun lapsi kävelee, istuu tai liikkuu muuten hillitysti, mutta lahkeet ja hihat aivan liian lyhyet lapsen mönkiessä maassa tai kieriskellessä ties missä asennoissa. Silloin ne kokoa liian suuret haalarit ovatkin varsin passelit. Kengät kyllä olen hankkinut aina sopivankokoiset, sillä muuten voi aiheutua anatomisia vaurioita.

Vierailija

että lapsilla on liian pieniä talvipukuja. Hihat ja lahkeet ovat vielä sopivat, mutta ahdistaa liikkumista koska selkä on jo lyhyt.

Vierailija

Ostin hänelle 2-vuotiaana 98cm kesävaatteita vinon pinon... no ne ovat olleet kaikkein sopivimmillaan hänelle tänä kesänä, kun on 4-vuotias ja n. 104cm pitkä.

Samoin haalareiden kanssa olen aiemmin ollut vähän suuruudenhullu, aina ovat vaatteet olleet vähintään numeroa liian isot. Toisaalta pojan kohdalla asioita hankaloittaa se, että hän on tolkuttoman laiha, joten sopivatkin vaatteet näyttävät isoilta, ellei ole löytynyt jotain erityisen kapeaa mallia.

Onneksi kuopuksen kanssa on helpompaa, kun aina on saatavilla sopivaa vaatetta esikoisen jäljiltä.

Mutta olen itsekin vähän ihmetellyt, kun esikoisen kerhokaverille oli ostettu uudet haalarit ja kaikki vehkeet, ja ne oli siis vähintään 3 numeroa liian isot. Ja kyseinen lapsi on myös sieltä lyhyimmästä päästä, eli ei todellakaan ole nuo haalarit sopivat ennen kuin 2-3:n vuoden päästä. Ja ihme on jos ovat siinä vaiheessa enää edes pitokunnossa.

Vierailija

mikä on sopiva koko. Sieltä suositellaan järjestään isompaa kokoa kuin esim. itse tohtisin ostaa. Yleensä ovat olleet oikeassa!

Liian pieni puku se tuskallinen ja hankala on.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat