Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No nyt on sitten synnytetty alakautta!

Vierailija

Kamalia kauhutarinoita olen täältä lueskellut, samoin kuin sektion aiheuttamien kipujen väheksyntää verrattuna alatiesynnytyksestä selvinneiden mielettömiin kärsimyksiin.

Viikko sitten synnytin toisen lapsemme ja täytyy kyllä sanoa, että eipä ollut mikään kamala asia tuo synnyttäminen, toisin kuin täältä saa jatkuvasti lukea.

Missään vaiheessa kivut eivät olleet sietämättömät, en luullut kuolevani, kuten monet sanovat. En oksentanut, huutanut miehelleni tai muutenkaan yrittänyt hutmia häntä tuskissani.

Sairaalassa ehdittiin olla 8 tuntia.

Synnytyksen jälkeen olo oli mahtava kun pääi itse vessaan ja suihkuun, vaikka repeämiä olikin tullut. Sektion jälkeen olo oli huomattavasti kivuliaampi pitkään.

Haluan kertoa tämän siksi, että monet pelkäävät synnyttämistä turhaan näiden kauhujuttujen takia. Sitä ei todellakaan tarvitse pelätä vaikka tähänkin pinoon tulee nyt sitten 100 naista kirjoittamaan, kuinka kamalaa oli. Uskon, että näitä kauhujuttuja on väritetty aika paljonkin.

Missään nimessä en suosittele pelkosektiota kenellekään. Alakautta synnyttäminen oli iisimpi juttu, kuin sektio parantumisineen. Vaikka siis paraninkin leikkauksesta nopeasti ja tässä alatiesynnytyksessä repesin jonkin verran.

Tsemppiä kaikille synnyttämistä pelkääville, se ei todellakaan ollut niin kamalaa!

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

onnea ap:lle, ihana et oot saanu hyvän synnytyskokemuksen. mun mielestä on tosi hankala alkaa määritellä mikä tekee synnytyksestä positiivisen kokemuksen, siihen vaikuttaa tuhat ja sata eri asiaa ja jokaisella vielä eri suhteessa. ei voida myöskään puhua synnytyksen kivuliasuudesta niin että se olisi suoraan verrannollinen siihen miten synnytyksen kokee. itsellä takana kaksi synnytystä, toinen melkein kivuton mutta iahn kamala kokemus (vauva saatiin viimein imukuppilla ulos), sellainen olo jäi että itse olin " ulkopuolinen" ja asiat vain tapahtui. Koko ajan sai pelätä että vauva kuolee tms. toinen snnytys taas kunnolla kivulias mutta ihan mahtava kokemus! että jospa arvostettais muiden kokemuksia eikä yritetä päteä sillä, kuka nyt on kestänyt hankalimman synntyksen!

Vierailija

Ehkä tuo kirjoitus menee hormonihuurujen piikkiin.

Se että sinulla sujui synnytys hyvin ei muuta sitä asiaa että kaikilla niin ei mene.

Vierailija

Silloin kohtulihas pystyy supistelemaan voimakkaammin kuin " isoilla viikoilla" ja ison vauvan kanssa, jolloin lihas on jo venyneempi eikä enää niin voimakkaasti supisteleva.

Vierailija

Supistuksissa se enin kipu kärsitään, ponnistus yleensä lyhyt aika kokonaisuuteen nähden.

Itse synnytin alle 2-kiloisen keskosen. " Väkisin" käynnistetty synnytys oli aivan mielettömän kipeä kokemus, normaali synnytys siihen verrattuna oli kuin pieni päiväkävely. Luoja, että meinas mennä hermot, kun yksi jos toinenkin totesi " tää oli varmaan sulle helpompi synnytys, kun vauva noin pieni..." Ja enemmän tuli muuten repeämiäkin kuin 2 kertaa painavamman kanssa, vauva tuli ulos " liian nopeasti" hurjien supistusten vuoksi, eikä kudokset kestäneet...

Vierailija

Mutta monet helpon synnytyksen kokeneet helposti samalla mitätöivät niiden kokemuksia, joilla ei mennytkään ihan niin mukavasti. Siis, jos korostetaan sitä, että " eihän se synnytys nyt niiin paljon satu" . Haloo, kivun määrä ei todella ole synnytyksissä vakio.

Vierailija

Mun 3 kg:n vauvalla oli sama päänympärys kuin naapuripedin 4,2 kilon vauvalla. Samat rv:t molemmilla ja vauvojen pituudessa vain sentin ero.

Vierailija

Jokainen synnyttäjä kokee ne tiheään tulevat supistukset, vai luuletteko, että vain ne, joille synnytys oli rankkaa kokivat ne? Pointti oli ap:lla kaiketi se, että häntä supisteli jo ennen näitä rajuja supistuksia pitkään.

Vierailija

Kyllä saa olla harvinaisen tampio jos uskoo että synnyttäminen on itselle vaikeaa / helppoa vaan siksi että se jollekulle toiselle on vaikeaa /helppoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat