Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän mielestä ok, että opettaja lahjoo oppilaitaan?

Vierailija

Meidän poika menee ekalle ja keväällä oli vanhempainilta. Minua jäi vaivaamaan, kun opettaja kertoi tsemppaavansa oppilaita esim. namujen tai tarrojen avulla. Joka viikko on jokin tavoite, esim. läksyt tehtynä kaikilla. Jos luokka saavuttaa tavoitteen, saavat kaikki palkinnon.

Eikö sen oppimisen ilon ja motivaation pitäisi tulla sisältä päin eikä tuollaisten ulkoisten kannustimien avulla?

Ehkä mä nyt vaan hemostuneen vanhemman tavoin kiinnitän huomiota epäolennaiseen, mutta jotenkin hämää tuollaiset metodit.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Eli ihan joo hyväksyn opetajan ajatuksen.

Siirretään työelämään: Esimies lupaa bonuksen, jos myyntitavoite saavutetaan. Yksikkö tekee kovasti töitä, saavuttaa tavoitteen ja saa palkinnon. Motivoi. Eikä työnilo (ja alkuperäisellä ajatus lasten oppimisenilosta) mihinkään katoa, päinvastoin.

Vierailija

Hän tarjoaa jokaiselle oppilaalle syötävää ennen kerhoa, koska kerho pidetään koulun jälkeen. Hänellä menee enemmän rahaa tarjottaviin kuin hän saa palkkaa. Hän pitää pari kertaa vuodessa tukioppilaille yökouluja, joissa he suunnittelivat tempauksiaan ja näytelmiään. Opettaja ei halua velvoittaa oppilaita tuomaan omia eväitään, ettei sellaisilla tule paha mieli, jotka eivät saa kotoa eväitä. Tämä opettaja on yli 60-vuotias upea, kannustava ja uhrautuva opettaja. Hän olisi jo pari vuotta sitten päässyt eläkkeelle, mutta ei halunnut. Hänen mielestään pahaa ihmistä ei ole olemassakaan, vaan väärinymmärrettyjä ja huonosti kohdeltuja. AP & co! Te ette varmaan päästäisi lastanne tällaisen opettajan opetukseen lahjonnan vuoksi ja se olisi teidän vahinkonne.

Vierailija

kuinka lapsena odotin saavani tarran. Tarran sai siitä, jos oli huolella tehnyt tehtävät. ja tottahan toki minä tein! varmaan me kaikki tenavat, kuka ei olisi halunnut tarraa? ap voi keskittyä nyt johonkin ihan muuhun.

Vierailija

... kuten me aikuisetkin. Koulu on lapsen työtä. Mitä pahaa on siinä, jos opettaa lapsille, että tekemällä sovitun työn saa siitä sovitun palkkion. Kaikille vielä hyvä mieli kaupan päälle!

Vierailija

Minulla on myös tapana ostaa nättejä tarroja ja liimata niitä hyvän suorituksen jälkeen vihkoon. Olen pitänyt myös Reilu luokkatoveri-kilpailuja, joissa kahden kuukauden kisan jälkeen oppilaat saavat äänestää suljetulla lappuäänestyksellä luokkatovereitaan. Voittajatyttö ja -poika ovat saaneet diplomit. Olen uusinut kisan pari kertaa vuoden aikana. Oppilaiden mielestä kisat ovat parantaneet luokkahenkeä. Oman kokemukseni mukaan oppilaat tekevät vihkotyöt siistimmin ja paremmin, kun tietävät, että heidän onnistumisensa huomioidaan. Voisinhan vain vilkaista ohimennen jokaista vihkoa ja kävellä ohi.

Jos jollakin on jotain muita vinkkejä hyvään käytökseen kannustavaan lahjontaan niin otetaan vastaan!

Vierailija

Jos ongelmasi ovat tätä luokkaa ja oikeesti jaksat tuollaisella vaivata päätäsi, niin voi voi! Minusta opettaja kuulostaa innostavalta ja varmasti oppilaat tykkää tuollaisesta.

Vierailija

Ja nyt sitten siitäkin valitetaan, että opettaja yrittää todennäköisesti omalla kustannuksellaan kannustaa luokkaansa parantamaan koulunkäyntitaitojaan. Huoh! Mikään ei sitten joillekin riitä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat