Rintamaidon määrä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kolmen kuukauden ikäinen tyttömme imi äsken reilun tunnin rintaa, molempia vuorotellen. Saikin jotain, koska oli niin rauhallisesti ja teki nielemisliikkeitä. Nukahti tissille, nostin pois, nukkui hetken ja herätessään oli niin nälkäinen kuin ei olisi ruokaa saanutkaan. Söi pullosta korviketta 80 milliä päälle!! Samanlainen tapahtui viime viikolla.

Mitähän rasvatonta litkua mun tisseistä oikein tulee?? Tiedän, että maitoa tulee vain vähän (mutta että noin vähän) ja tyttö onkin saanut lisämaitoa alusta lähtien. Lopetan kohta koko imetyksen, kun vaavi ei koskaan saa mahaansa täyteen, vaikka istutaan tissillä parikin tuntia.

Olen lypsänyt koko ajan, jotta maitoa alkaisi herumaan. Aamuisin saan jopa melkein sata milliä lypsäessäni, mutta ei koskaan riitä tytölle. Moni on kysynyt, että eikö sulla pakkaa. No, ei pakkaa. Joskus aamuisin tuntuu, että vasen rinta on täynnä, oikea sen sijaan on pehmeä lösö.

Onkohan muita vaihtoehtoja kuin siirtyä kokonaan korvikkeeseen jo nyt??? Onneksi neuvolassa eivät syyllistäneet yhtään korvikkeen antamista. Itsellä on joskus äitiyden ajatukset melko mustia, kun ei edes maitoa riitä omalle vauvalle.

Kommentit (13)

Vierailija

Olen samoilla linjoilla Alian(?) kanssa, eli kannattaa pitää vaikka parin viikon koeajan verran paussia lypsypuuhista. Jos lypsää imetysten välissä niin helposti tosiaankin tulee alian mainitsema kierre eli maitoa ei ole ehtinyt juurikaan valmistua ennen imetystä.

Tärkeintä lienee se, että kun vauvalla on nälkä, imetät häntä aina ensin ennenkuin otat korvikkeet kehiin, vaikka rinnat tuntuisivat kuinka tyhjiltä. Ja imetä vauvaa jonkin aikaa aina hänen hereilläollessaan kun yhtään tuntuu että maito voisi maistua, hyvin usein siis, pikku tirauksia vaikka. Hänen nukkuessaan sitten rintasi saavat rauhassa aikaa valmistaa maitoa kun maltat olla rauhassa lypsämättä.

Minusta tuntuu myös että olet alkanut stressaamaan nyt aiheesta vähän liikaa, sehän tunnetusti ei ole hyväksi maidontuotannolle mutta tiedän että sitä on vaikea jossain tilanteessa välttää. Olethan muistanut juoda paljon ja saanut nukuttua kunnolla? Nukkumisen aikana todella yleensä maitoa valmistuu runsaasti. Illalla tai alkuyöstä tiheitä imetyksiä ja sitten pidempi pätkä unta itsellesi vaikka miehen avustuksella niin luulisi aamulla riittävän maitoa vauvallekin? Eikä se rintojen tuntu päällepäin välttämättä kerro paljoa niiden sisältämän maidon määrästä.

Tsemppiä vaan ja luottamusta siihen että maitoa kyllä tulee! Muista, että lisääntynyt maidontuotanto tulee yleensäkin hieman jälkijunassa lisääntyneen kysynnän suhteen.

Vierailija

Nuo rinnat ovat siitä kummat, ettet itse kokeilemalla voi sanoa onko ne tyhjät vai ei :) Vauva saattaa hermostua vaikka rinnoissa olisikin maitoa, se takamaito kun ei herukkaan niin herkästi kuin litkumpi etumaito.

Mulla oli tissit esikoisesta kuin kärpäslätkät välillä ja hyvin tuo kasvoi kun jaksoi imettää ja vielä vaan imettää. Rintamaitoon pätee todellakin kysynnän ja tarjonnan laki, mutta hitaasti. Siksi yleensä tiheänimun kaudet alkaa ennenkun maito uhkaa loppua.

Meidän kuopus on 3 kk:ta ja syö päivisin n. 2 tunnin välein, joskus jopa 3 kertaa tunnissa ;) Kaikki nuo kerrat ei todellakaan halua ruokaa vaan osa imutteluista on ihan läheisyyden kaipuuta

Jätä siis pumppaaminen ja jatka vauvantahtista imetystä ( jos vain jaksat, rankkaa se voi olla, mutta se palkitsee :)

-OP, kera poikien 3kk ja 1v11kk ( imetin 10 kk asti ja alku ei todellakaan ollut helppoa! )

p.s Korvikkeellakin kasvaa ihan normaaleja ja terveitä lapsia! :)

Vierailija

Luin tuon minua edeltäneen kirjoituksen vielä uudelleen. Onhan se siis teoriassa niin, että lypsäminen lisää maidontuotantoa. Mutta jos tilanne on se, että maitoa on sillä hetkellä vähemmän kuin kysyntää ja korvikkeet pelissä mukana, tarvitaan nimenomaan sitä taukoakin imetysten ja lypsyjen välillä jotta maito ehtii rintoihin. Jos tyhjiä rintoja lypsää jatkuvasti, ovat rinnat todellakin jatkuvasti tyhjät ja vähäisetkin maitopisarat ovat poissa imetyksestä. Kaikenlisäksi jatkuva lypsäminen aivan varmasti myös stressaa äitiä ja maito on pian yhä tiukemmassa. On eri asia jos lypsää jatkuvasti pois liikoja maitoja koska silloin saattaa todellakin käydä niin, että pian ui maidossa.

Minulla (ja varmasti lähes jokaisella koskaan imettäneellä) on myös ollut kausia jolloin on näyttänyt että maito alkaa ehtyä (2 lapsen kanssa), mutta tiheällä imetyksellä ja lepotauoilla on aina saatu maidontulo vihdoin heräämään tarvittavalle tasolle. En ole koskaan alkanut lypsämään saadakseni maitoa irtomaan enemmän.

Ennenkaikkea toivotan luottamusta ja rentoutta touhuun! Koita välillä unohtaa koko asia, ja vain imetät lasta uskoen maidon riittävyyteen ja katsot sitten imetyksen jälkeen mikä on tilanne - tarvitaanko lisäruokaa vai ei. Äläkä huolestu jos vauva lisäruokaa sen jälkeen tarvitseekin. On pääasia että hän imetät ensin, ja todennäköisesti voit pian luopua lisäruuasta kokonaan.

Vierailija

haukionkala:

Lainaus:

Mitähän rasvatonta litkua mun tisseistä oikein tulee?? Tiedän, että maitoa tulee vain vähän (mutta että noin vähän) ja tyttö onkin saanut lisämaitoa alusta lähtien. Lopetan kohta koko imetyksen, kun vaavi ei koskaan saa mahaansa täyteen, vaikka istutaan tissillä parikin tuntia.

Minäkin kannustan jatkamaan imetystä! Meillä molemmat lapset ovat saaneet alusta asti korviketta lisukkeeksi, erityisesti illalla. Silti molempia olen imettänyt 9kk. Toisen lapsen kohdalla maidon vähyys alussa johtui luultavasti stressistäni. Joten kehotan sinua rentoutumaan ja olemaan miettimättä maidon määrää. (Joo, helpommin sanottu kuin tehty) Vauvahan imee rintaa joskus muutenkin kuin ravinnon saanti mielessä. Anna aikaa tälle läheisyydelle ja maitomääräkin kasvaa siinä sivussa. Itsekin pääsin toisen lapsen kohdalla myöhemmin täysimetykseen kun sain stressini pois! Koeta olla lypsämättä ja anna vauvan hoitaa tehtävänsä, vauva saa maitoa herumaan paljon enemmän kuin " eloton" pumppu. Jos haluat antaa korviketta imetä silti ensin ettei maitosi ala ehtymään. Ja jos koet imetyksen liian ahdistavana/vaikeana ainahan on lupa siirtyä korvikkeeseen. Kannustan silti yrittämään, imetyksestä on paljon apua vauvan rauhoittelussakin vielä pitkään! Lohtutissiä ei mikään voita ;)

-pompula

Vierailija

Kiitos hyvistä ja asiallisista kommenteista!

Ekassa viestissäni oli virhe ja tytymme on vasta reilut kolme VIIKKOA vanha.

Neuvoistanne viisastuneena taidan unohtaa tuon lypsämisen nyt. Se onkin tosi työlästä ja aikaa vievää puuhaa!

Vauva syntyi leikkauksella ja haavan paranemisen kanssa on melkoisia ongelmia. Se aiheuttaa lisästressiä ja se varmasti vaikuttaa maidontuloon.

Yritän jatkaa imetystä niin pitkään kuin suinkin mahdollista. Mutta yritän kuitenkin pitää mielessä, että en ole yhtään sen huonompi äiti kuin kukaan muukaan, vaikka lapseni saakin korviketta.

Vierailija

kuulostaa aika harvinaiselle tilanteelle, että maito lypsämällä loppuisi. useammin se on kyllä niin päin, että maitoa tulee " tilauksen mukaan" , eli lypsäminen kertoo kropalle, että maitoa tarvitaan näin paljon enemmän ja sitten sitä myös muodostuu enemmän.

lypsämisestä ainakin omalla kohdallani on ollut päinvastaista haittaa: kun on ollut pakko lypsää, kun rinnat on niin täynnä ettei vauva millään voi syödä kaikkea ja on pakko saada ne tyhjiksi. sitten kroppa luulee että maitoa tarvitaan enemmän kun sitä lypsää, jne. olen sitten laittanut pakkaseen tai lypsänyt hukkaan (aluksi yritin luovuttaa, mutta se vähän lopahti). maitoa tulee litroittain liikaa, lakanat on aina märät ja paidan edustakin kastuu usein...

nyt on alkanut tuotanto hieman tasaantua, kun olen pikkuhiljaa opetellut lypsämään vain ihan pakolliset pois. mutta siis useimmissa tapauksissa maito ei imemällä tai lypsämällä lopu (ja tämä ei ole vain omaan kokemukseen perustuva fakta. suosittelen hankkimaan tietoa esim imetystukilistan nettisivuilta, sieltä saa vinkkejä monenlaisiin ongelmiin)

Alia:

Lainaus:

Minäkin tein esikoisen kohdalla tuon lypsämiserheen, kun pelkäsin koko ajan maidon loppumista. Ojasta allikkoon siinä vain joutuu. Jos lypsät, seuraavalla syöttökerralla rintoihisi ei olekaan ehtinyt kertyä tarpeeksi maitoa ja vauva jää nälkäiseksi.

Vierailija

Kiitos vinkeistä!

Ongelmana tässä minun imetyksessä on se, että sektiohaava aukesi ja sitä on käytävä hoitamassa joka päivä. Hoito ei onnistu pelkästään kotona. Yleensä aina vauva herää juuri silloin kun olen poissa (vaikka kuinka lasken, että pitäisi vielä nukkua) ja isän on pakko antaa korviketta pullosta. Kun ei sitä omaa lypsymaitoakaan ole.

Tuntuu, että maito vaan vähenee ja vähenee. Tänään on etenkin tuntunut siltä. Haavan hoitamisen takia en pysty rauhoittumaan kotiin ja on pakko kellosta laskea päivän aikataulua. Harmillista kyllä.

Sairaalan ohjeet oli, että yöt voisi täysin hoitaa pullon avulla, koska haavan takia minunkin on pakko saada levätä. Yöimetyshän se kai sitä parasta olisi. No, haavan takia imetysasennotkin ovat aika vähissä. Makuullaan ei ollenkaan.

Olen paljon miettinyt tätä imetystä. Ehkäpä vähän liikaakin. Tämä vaan on se isoin aihe, jolla äitejä voidaan syyllistää ja saadaan tuntemaan huonommuutta. Äsken oli tosi musta hetki, tisseistä ei riitä omalle vauvalle eikä synnytyskään onnistunut luonnollista reittiä vaan piti leikata. No, nyt jo vähän helpottaa. Äitinä oleminen ei ole helppoa. Vaikka itsehän minä taidan ne isoimmat paineet itselleni kasata.

Vierailija

Minäkin tein esikoisen kohdalla tuon lypsämiserheen, kun pelkäsin koko ajan maidon loppumista. Ojasta allikkoon siinä vain joutuu. Jos lypsät, seuraavalla syöttökerralla rintoihisi ei olekaan ehtinyt kertyä tarpeeksi maitoa ja vauva jää nälkäiseksi. Kaksosten kanssa erehdyin myös aluksi lypsämään paniikissani, mutta onneksi en enää jaksanut - ja kappas maito alkoi riittää kummasti paremmin, kun se sai rauhassa kerääntyä. Esikoista osaimetinkin sitten vain 2,5kk, näitä kaksosia toista 7kk ja toista imetän edelleen (nyt 9kk).

Vierailija

tyttösihän on jo kolmen kuukauden ikäinen! Ja näin kauan olet imettänyt, hienoa. Vähitellenhän hän voi 4kk iässä alkaa siirtymään kiinteään ruokaan jolloin maidon määrä taas tasoittuu. Juu, puolen vuoden täysimetystä suositellaan, tiedän mutta ollaanhan tässä itsekin elossa vaikka jo vissiin laitoksella on työnnetty suuhun mehut ja vellit ;)

Vierailija

haukionkala:

Lainaus:

Olen paljon miettinyt tätä imetystä. Ehkäpä vähän liikaakin. Tämä vaan on se isoin aihe, jolla äitejä voidaan syyllistää ja saadaan tuntemaan huonommuutta. Äsken oli tosi musta hetki, tisseistä ei riitä omalle vauvalle eikä synnytyskään onnistunut luonnollista reittiä vaan piti leikata. No, nyt jo vähän helpottaa. Äitinä oleminen ei ole helppoa. Vaikka itsehän minä taidan ne isoimmat paineet itselleni kasata.

Niin tuttua! Kun vaan osaisi nauttia lapsesta ja olla huolehtimatta " turhista" . Mutta eihän se onnistu... ;) Parempihan se on että meillä äideillä on kovat laatustandardit tähän hommaan!

Yöimetys on hurjan hyödyllistä, sitä ei voi kiistää, mutta sairaalassa ovat kyllä varmaan siinä oikeassa että sunkin olisi hyvä päästä kuntoon. Mielikin on parempi kun fyysisesti on asiat kunnossa.

Entäpä jos antaisit ekalla herätyksellä pullosta ja sitten aamuyöstä taas imettäisit? Tosin omasta mielestäni se pelkkä herääminenkin on rasittavaa kun pitää vielä keittiöön köpöttää ja lämmittää maito jne. Mutta lyheneehän se valveillaolo vähän ja toisaalta sen voi isäntä hoitaa myös.

Ja jos lapsesi on halukas ja koet sen tärkeäksi, voit myös harkita sitä vaihtoehtoa, että jos vaikka nyt tilanne imetyksen kannalta onkin hankala, voi se olla toinen viikon - puolentoista kuluttua ja sitten pystyt paremmin keskittymään kunnolla pesimiseen vauvasi kanssa. Itse heitin hanskat tiskiin ainakin ziljoona kertaa imetyksen kanssa ja niin vaan kuitenkin sitä rintaa tuli aina tarjottua. Ja jos sinulla vauvan kasvu on omalla maidolla lähtenyt hyvin käyntiin, saat varmasti maitomäärän nostatettua takaisin jos haluat. Eikä korvikepullo silloin-tällöin pilaa mitään, saapahan isäkin syötellä vauvaa!

Jaksuja ja paranemista!

Vierailija

Monta vinkkiä oletkin jo saanut. Lisään oman lusikkani soppaan.

Suosittelisin jatkamaan imetystä vielä. Neitisi on vielä niin pieni että toivoa ei kannata menettää. Itselläni alkuun maitoa tuli vaikka muille jakaa. Nyt on jo tasoittunut, mutta välillä kuten tänään( 4h aikana poka ollut rinnalla 3 kertaa n.10-15min kerrallaan) ja eilen ja muutamana viime yönä poitsumme on syönyt yöllä n.2h välein n20-30min kerrallaan ja päivällä jopa alle 1h välein välillä pitempiä aikoja ja välillä vain 10min kerrallaan. Ja välillä olen miettinyt korvikkeen antamista, mutta uskon että tämä tästä tasoittuu taas normaalimmaksi jossain vaiheessa.

Suosittelisin sitä että imetät aina kun tyttö edes vähän hamuilee (tiedän että siitä tulee olo että ei muuta teekkään kun imettää ja imettää).mutta uskon että näin voit saada maidon määrän lisääntymään sille tasolle mitä pikkuisesi tarvitsee. Ja korviketta vasta sen jälkeen kun on ensin imettänyt jos neitisi on vieläkin tyytymätön.

Ja muista että se painon nousu on se maidon riittävyyden mittari eikä se että paljonko sitä saa lypsämällä rinnasta irti.

Ja jos imetys ei kunnolla lähdekkään käyntiin älä stressaa liikaa!! ei se imettäminen/imettämättömyys tee kenestäkään parempaa/huonompaa äitiä!

Vierailija

Meillä myös tyttö saanut alusta asti korviketta, oma maito ei vaan riitä vaikka mitä olisin tehnyt. Nyt vasta ihan viime aikoina on käynyt niin että jos neiti nukkuu yli 8 tuntia putkeen, alkaa vapaa rinta tihuttaa kun imetän. Maito ei ole koskaan " noussut" enkä ole ikinä tuntenut mitään herumisrefleksiä.

Sinulla tulee hienosti maitoa jos saat noinkin paljon lypsettyä! Itse olen saanut maksimissaan 40ml! Pienikin määrä omaa maitoa on hyväksi lapsellesi, puhumattakaan imetyksen psykologisesta merkityksesta vauvallesi. Tiedän, että osittaisimetys on raskasta kun joutuu puljaamaan pullojen kanssa imetyksen lisäksi mutta uskon että vähäiselläkin imetyksellä on merkitystä jos lapsi (ja sinä myös) siitä nauttii.

Minulle kullanarvoinen oli terveydenhoitajan vinkki joskus 2kk kohdalla; rajoitin imetystä puoleen tuntiin maksimissaan, sitten kylmästi vaan pullosta loput. Jotenkin se helpotti tilannetta, siihen asti imetin, imetin ja imetin ja itku kurkussa tarjosin lopulta pulloa. Nykyään kyllä annan imeä imemistarpeensa mukaan, masu täytetään sitten pullosta lopuksi. Mutta tuo imetyksen rajoittaminen tosiaan auttoi minua!

Lopetin myös lypsämisen koska se oli ihan tolkuttoman rasittavaa eikä maitomäärä lisääntynyt lainkaan. Sekin helpotti ja imettäminen tuntui taas yksinkertaisemmalta kun ei tarvinnut stressata.

Ja sitäpaitsi, pian voit aloittaa kiinteät ja jos korvikemäärä ei ole kovin suurta, voit jopa päästä siitä eroon. Meillä menee nyt 300ml/vrk aikaisemman 600ml/vrk sijaan ja tyttö kasvaa hyvin, just käytiin neuvolassa.

Loistava äiti olet joka tapauksessa, imetit tai et - senhän huomaa jo siitä että huolehdit asiasta niin paljon!

Jaksuja tissi- ja pullorumbaan!

nummuli ja typy 5kk

Vierailija

Hei " haukionkala" ja muut! käykääpä lukemassa täältä:

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php

Jos vauvasi on todella VASTA 3 VKO:A imetä, imetä ja imetä!! Tuossa vaiheessa on erittäin tärkeää että syötät vauvaasi täysin vauvan tahtisesti! Juuri juttelimme kaverin kanssa että tämä 3-5 viikon iässä monien imetys manee " pilalle" kun otetaan korvikkeet avuksi. Se vaan yksin kertaisesti on niin että vauva syö tämän ikäisenä useasti. Usko pois se tasoittuu kyllä!

Olen samaa mieltä edellä olevan kanssa että stressi pois! Jos vauva on esikoisesu niin sinulla on aikaa imettää häntä kaikessa rauhassa. Unohda myös kello. Syötä lastasi niin usein kun hän haluaa. Ja muista äidin maito sulaa nopeasti ja ei todellakaan ole ihmeellistä jos vauva syö 1-3h välein. On muistettava että korvikkeet sulavat hitaammin ja siksi pitävät nälkääkin paremmin.

Kello on monesti kaiken " pahan alku ja juuri" ;) Esikoisen kohdalla katsoin kellosta aikaa, miten kauan imetän, milloin on viimeksi syönyt jne. Mutta toisen ja tämän kolmannen kohdalla ei moiseen ole ollut aikaa :) Meillä syödään silloin kun on nälkä. Joskus menee vajaa tunti ja joskus 5 tuntia syöttöjen välissä.

Haluan myös muistuttaa että vauva hakee rinnalta muutakin kuin ruokaa, esim lohtua vatsavaivoihin...

Joskus on pakko turvautua korvikkeisiin mutta rohkasen asennoitumaan siihen että korvikkeet ja lypsäminen pois ja imetä aina kun vauva sitä vaatii. Ja jos lypsämällä haluaa lisätä maidontuotantoa niin pitäisi lypsää yhtäjaksoisesti 15min-> Minä en ole koskaan saanut lypsämällä maitoa juurikaan irti, ainoastaan ensimmäisien viikkojen aikan. Eli lypsäminen ei todellakaan kerro totuutta maidon määrästä! Lämpimästi suosittelen imetystuen palveluja...

-Vanttu, kolmas vauva (2kk) rinnalla 3,5 vuoden sisällä...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat