Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karsastus -> lasit -> miten kauan? Kokemuksia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän neiti, 3½v, on karsastanut ja ei-karsastanut koko ikänsä. Välillä on piiiitkiä aikoja ettei karsasta, sitten taas karsastaa enemmän. Aina vain toisella silmällä. Olemme todnäk saamassa hänelle korjaavat silmälasit ja kiinnostaisi miten kauan näitä laseja yleensä joutuu pitämään? Entä missähän hintaluokissa liikutaan? Korvaako vakuutus laseja?

Minkälaisia kokemuksia muilla on laseista taaperolla? Minkälaisilla hoitoajoilla olette selvinneet? Entä miten taapero on ottanut lasit vastaan? Eikös ne nykyään jo ole ihan tavallisen näköiset silmälasit? Muistan nuoruudestani vielä ne " lappuhoitolasit" joista tihrustettiin pienestä nuppineulan pään kokoisesta reiästä karsastavalla silmällä.. Toivottavasti olisi jo menneen talven lumia!

KAIKKI informaatio ja kokemus on siis tervetullutta! Lasit eivät ole ihan 100% varmat, mutta hyvin todennäköisesti ne saadaan viim. 4 vuotiaana. Ajattelimme kyllä ottaa ne jo aikaisemmin jos mahdollista. Voisi olla toiveita saada ne myös aikaisemmin sitten pois käytöstä.

Kiitollisena odotan vastauksianne!

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

a asiassa! ja silmälasien päälle olen liikkeestä ostanut sellaiset ns. aurinkoklipsit! Ne ovat nykyään kivan näköisiä! on lapsille myös aurinkolaseja vahvuuksilla, mutten ole niitä raaskinut ostaa, kun meillä vahvuudet muuttuneet ja esim silmälasit uusitaan 1 krt/vuosi.

Toivottavasti teilläkin menee hyvin!

Vierailija

tosin -80 luvun alusta. Eli sain 4-vuotiaana lasit karsastuksen (ja plusnäön) vuoksi ja tokalla luokalla pääsin niistä eroon. Sitten viidennellä lasit uudelleen, kun olikin miinusnäköä ja laseja käytän edelleen.

Minun mielestäni karsastusta hoidetaan edelleen näinäkin päivinä lappuhoidolla. Ainakin naapurin 7-vuotias sai juuri lasit + lapun juuri karsastuksen vuoksi.

Vierailija

Minusta kolmevuotias on jo suhteellinen iso siihen nähden, että meillä poika on vasta 1v6kk! Puoli vuottas ollaan odotettu kutsua silmäpolille karsastustutkimukseen ja karsastus minusta vain odotteluaikana pahentunut!!! Onko kellään kokemusta näin pienellä laseista? Ei siis tehty vielä mitään tutkimuksia, joten en tiedä, tuleeko meidän pojalle lasit, mutta epäilen... Miten pysyy päässä ym ym käytännön kokemuksia kaivattaisiin!!! Ja meillä kun totuttu pitään aurinkolaseja kirkkaalla kesäsäällä... miten onnistuu, jos lasit jatkuvassa käytössä, millä suojata silmät auringolta....

Vierailija

Edellinen, olitkohan Melli...? Tuota en tiennyt, ettei karsastusta voida hoitaa jos ei ole plusnäköä! Tarkoittaako se myös sitä, että jos ei ole miinusnäköä, sitä ei voida hoitaa normaaleilla laseilla? Ainakaan 3v silmälääkärintarkastuksessa näössä ei ollut vikaa, eli laiskistumista ei ollut tullut.

Vierailija

Meillä 2,5v. pojalla karsastaa kummatkin silmät vaihtelevasti koko ajan. Hänellä ei ole plus-näköä niin hänen karsastustaan ei voida hoitaa laseilla. Toinen silmä on laiska ja sitä on hoidetu lappuhoidolla jo kohta 2 vuotta. Hyvin antaa lapun olla joka päivä 2h. Ennen kouluikää silmät todennäköisesti leikataan.

Vierailija

Sain lasit ja lappuhoidon 3-vuotiaana. 12-vuotiaaksi kävin silmäpolilla vähän väliä ja sain aina uusia lappuhoitojuttuja. Oikea silmäni karsastaa ja on laiska silmä (= huononäköinen) edelleen. Onneksi lasit korjaavat karsastuksen, niin pysyy silmät suorassa.

Pienenä en ollenkaan vastustanut laseja. Minulla on ne aina ollut, niin en osaa kuvitella elämää ilman.

Mun tapaus on ilmeisesti aika paha, koska silmä on huono edelleen. En kyllä ollut kovin tunnollinen lappuhoidon kanssa, niin ehkä sekin kostautui :S

Vierailija

Kävimme just 3-vuotiaan tyttömme kanssa silmälääkärissä aikaistetussa kontrollissa, kun karsastus on silmämääräisesti lisääntynyt puolen vuoden aikana. Tytön silmistä löytyikin sitten taittovika ja likinäköisyyttä. Karsastus ilmenee vain toisessa silmässä ja silmä karsastaa ulospäin vain joitain sekunteja kerralaan. Karsastusta ei alettu hoitamaan ainakaan vielä lainkaan, kun lääkäri oli sitä mieltä, että tytölle tulevat saavat lasit voivat auttaa myös nimenomaan tuohon ulospäin karsastukseen suotuisasti. Me siis haemme lasit ja menemme vuodenvaihteen tienoilla kontroliin katsomaan, miten tilanne on kehittynyt. Mahdollinen hoito tuon tyyppiseen karsastukseen oli lääkärimme mukaan juuri tuo leikkaus.

Vähän hirvittää tuo pienen lapsen silmän leikkaaminen... Millaisia tuloksia leikkauksista tulee? Korjaantuuko ongelma kokonaan ja pysyvästi?

Silmälaseista meille sanottiin, että ne korvataan kokonaisuudesaan 10-vuotiaaksi asti ja ne saa tarvittaessa uusia kerran vuodessa. Tästä en ole kuitenkaan aivan varma, kun emme ole vielä saaneet silmälasireseptiä ja maksusitoumusta. Itseäni vaan epäilyttää, että eikö ole edes mitään " omavastuuta" ... Tosi huippu juttu olisi kyllä, jos korvattaisiin kokonaan. Eiköhän nuo lasten simälasien ja linssien hinnat huitele suunnilleen siellä missä aikuistenkin. Itse hankin juuri uudet lasit ja kehykse vielä tarjouksesta ja silti rahaa paloi noin 250 euroa.

Aurinkoisia päiviä kaikille

Puuhis

Vierailija

Neuvolassa alunperin jo täti varovasti huomautti että olenko huomannut että poika karsastaa, ja tokihan olin. Tosin siinä vielä luulin että kuuluu asiaan, höh. Saatiin eka lähete yksityiselle neuvolan kautta ilmaiseksi, sen jälkeen ollaan käyty yksityisellä, meillä on vakuutus.

Jo ekalla käynnillä tuli selväksi että lasit täytyy hankkia, poika oli silloin reilun vuoden ikäinen. Alle 2 vuotiaana lasit sitten saatiin, kummatkin linssit vahvuudella +2. Lappuhoitoa tuli myös, meille sanottiin että 30min-tunti päivässä riittää.

Helsingissä ainakin (muistaakseni) lasit korvataan joka vuosi 8-vuotiaaksi saakka (en nyt kyllä ole ihan sata varma), siis peruslasit. Jos haluaa jotain koristusta, titaania jne, ne täytyy maksaa itse. Meillä ekoille laseille tuli hintaa n. 100 euroa. Ovat sellaiset käyräsankaiset, muuten tippuisivat laakista päästä :)

Meillä poika karstastaa kumpaakin silmää, välillä enemmän ja välillä vähemmän, ja leikkaus varmaan meilläkin edessä ennen koulua. Poika pitää laseja kotona tosi hyvin, mutta esim. tarhassa haluaa ne pois, ja epäilen että siellä joku on jo kiusannut...

Sepä se onkin mikä itseä kauhistuttaa, se kiusaaminen. Meillä on jo vähän vitsin tynkää tehty asiasta...poika kun on jo kysynyt (nyt 3,5v) että mikä mun silmissä on, niin olen näyttänyt laittamalla silmiä vähän kieroon, ja se on naurattanut kauheasti...En tiedä onko sitten oikea tapa, mutta huumorilla sitä pahemmistakin asioista on selvitty. Olen myös sanonut että jos joku kiusaa tai jotain vastaavaa, niin sano että mäpä näenkin moneen suuntaan samaan aikaan :)

Vierailija

Neiti karsastaa-ei karsasta vaihtelevasti,pluslasit korjaavat karsastusta mutta lappuhoitoa ei tarvittu.Vakuutus ei laseja korvaa,lääkärikuluja kyllä.Maksusitoumusta emme laseihin saaneet joten hintaa tuli 387e sis. instrun 2v. vakuutus.

Vierailija

Kahdella pojistani on karsastusta, kumpikin sai lasit tosi pienenä. LÄäkäriin menin ensi yksityiselle joka laittoi lähetteen sairaalaan silmäpolille ja lasit ovat hoituneet molemmille sieltä kautta. Hoito tai lasit eivät ole maksaneet todellakaan mitään, kaikki onnistuu hienosti sairaalan kautta. Vanhempi pojista leikattiin koulun alkaessa ja karsastus saatiin kokonaan korjattua, laseja ei enää tarvitse -> hänellä oli muuten hyvä näkö. Nuorempi on vasta 3v, leikkaus hänelläkin sitten koulun alkaessa. Hänellä on miinusta jonkun verran ja se ei iän mukana itse parane, joten lasit varmaan jää vaikka karsastus lähtisi.

Ja muuten; lasit on tosi kivan näköisiä ja ainakin meillä ne pysyy alkuvaikeuksien jälkeen hyvin päässä!

Vierailija

Toivottavasti myös sinililan kysymyksiin joku osaisi vastata..

Meillä on pikkusiskon 1½v neuvola kuun lopulla, jossa katsotaan samalla tuo karsastusasia, josko mennään siis uudestaan sinne silmälääkärille.

Vierailija

että minulla oli 7-vuotiaana lasit, joita pidin nimenomaan karsastuksen takia. Laseja pidin noin vuoden verran ja sitten ne voitiin jättää pois. Sittemmin ei ole ollut mitään merkkejä karsastuksesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat