Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaanko pyytää Huutismyyjä maksamaan mulle ylimääräiset postikulut takaisin?

Vierailija

Huusin yhden kirjan ja kohteessa ei ollut tarkkoja postikuluja laitettu ylös. Ainoastaan kirjan paino. Mutta sähköpostissa myyjä väitti kulujen olevan 7.4, koska kirja on yli puoli kiloa ja sen takia pitää lähettää pakettina. Sain kirjan tänään ja postikulut olikin 4 euroa. Pitäiskö mun pyytää myyjää palauttamaan loput postikulut? Ei se 3.4 euroa meidän taloutta kaada, mutta kun toi myyjä oli muutenkin todella töykeä ja kirja oli pakattu pelkkään elmukelmuun.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Jos olisin ostajana tilanteessasi, kysyisin ystävällisesti palautusta. Jollei sitä tulisi, antaisin vähäntään neutraalin, jollei negan.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Sun mielestä myyjä voi siis pyytää vaikkapa 100 euroa postikuluja, jos häntä huvittaa?

Kyllä se niin on, että jos ilmoituksessa on postikulut ilmoitettu, niin ei voi vaatia takaisin, jos tuote tulee halvemmalla, mutta myyjä ei myöskään voi kinuta lisää postikuluja, jos ne olikin isommat.

Jos myyjä ilmoittaa postikulut sähköpostissa, kun kohde on sulkeutunut, silloin ostaja voi pyytää erotuksen takaisin ja myyjä voi kinuta lisää postikuluja.

Jos lukee pelkät postikulut niin tietysti silloin mennään postin hinnaston mukaan.

Ostajalla on sääntöjen mukaan oikeus purkaa kauppa jos jotain olennaista ei ole ilmoitettu. Eli se ei mene niin, että ostajan pitää ymmärtää kysyä vaan niin, että myyjän pitää ymmärtää ilmoitta. Jos kulut yhtäkkiä onkin 100e niin kyllä silloin voi sanoa, että jotain olennaista on jäänyt kertomatta.

Ap, pyydä ihmeessä. Ihan ystävällisesti. Onhan toi nyt melkein puolet summasta. Vaikkei euroissa paljon niin prosenteissa ja periaatteessa. En itse ainakaan myyjänä pahastuisi. Meillä joskus mieskin vie mun paketteja postiin enkä itse edes tiedä mitä mihinkin on mennyt oikeasti.

Vierailija

Ostajan ei tarvitse maksaa enempää kuin posti veloittaa joten mielestäni voit pyytää takaisin. Kysehän oli siis tässäkin tapauksessa postikuluista eikä toimituskuluista. Aika ison summan myyjä saa kuitenkin suhteessa ylimääräistä jos ei palauta...

Vierailija

Sun mielestä myyjä voi siis pyytää vaikkapa 100 euroa postikuluja, jos häntä huvittaa?

Kyllä se niin on, että jos ilmoituksessa on postikulut ilmoitettu, niin ei voi vaatia takaisin, jos tuote tulee halvemmalla, mutta myyjä ei myöskään voi kinuta lisää postikuluja, jos ne olikin isommat.

Jos myyjä ilmoittaa postikulut sähköpostissa, kun kohde on sulkeutunut, silloin ostaja voi pyytää erotuksen takaisin ja myyjä voi kinuta lisää postikuluja.

Vierailija

Itse kirjoitan omakuvauksessani näin: " Postitkuluarvio on ilmoitettu kohteessa. En palauta liikoja jos arvio on yläkanttiin, enkä pyydä lisää jos arvio menee alakanttiin."

Eli ostaja maksaa sen minkä olen arvioinut. Huutoa tehdessään oletan ostajan hyväksyneen myös arvioidut postikulut.

Jos sinun tapauksessasi myyjä on arvioinut postarit ja sinä hyväksynyt ne, niin ei ole oikeutta lähteä loppuja peräämään.

Vierailija

selvittänyt posti- tai toimituskuluja ennen huutoasi tai jos niitä ei oltu ilmoituksessa kerrottu. Älä IKINÄ KUUNA PÄIVÄNÄ huuda, josset niitä tiedä. Voit joutua makselemaan mitä vaan. Tee siis kyssäri myyjälle ennen huutoa, että paljonko postarit on, jos asiasta on epätietoisuutta.

Vierailija

Se on aina isompi kuin postikulut. Huutaja itse päättää huutaessaan hyväksyä ne. Jos jostain syystä en ole toimituskuluja laittanut, huutaja maksaa just sen minkä pyydän sitten sähköpostissa. Mitään en ala palauttelemaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat