Oikeesti rupesin miettiin että kuinka paljon kaatopaikaalle jotuu kertissiteitä?

Vierailija

niinkin tavallisesta asiasta kuin siteiden ostosta. Pelkään kaupassa moraalisesti paheksuvien katseiden ristitulta.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

mitä tulee vanhuksilta. Siis yhdeltä vuodeosastolta tulee vuorokauden aikana monta jätesäkillistä vaippoja. Ja ne ei todella ole mitään pieniä vauvanvaippoja eikä terveyssiteitä vaan törkeän kokoisia. Täynnä ulostetta ja virtsaa. Ne ei maadu ainakaan koskaan.

Lapset sentään oppii kuiviksi parissa vuodessa ja kuukautisetkin on vain kerran kuussa mut vanhukset ne käyttää vuosikaudet vaippoja eikä kukaan ole hoksannut niitä syyllistää.

Kyl tää av-palsta voisi nyt ajatella sitäkin puolta.

Vierailija

eikö kukaan käytä tamponeja? Näissä keskusteluissa on useimmiten vastakkain (kerta- tai kesto-)siteet ja kuukautiskuppi, eikä kukaan käytä tamponeja. Ne ovat puuvillaa, ei siis muovijätettä kaatopaikalle. En siis mitenkään suosittele tai puhu niden puolesta, mutta onko niin, että siteitä käytetään paljon enemmän?

Minä olen käyttänyt lähes aina tamponeja, öisin käytän sidettä. Päivällä siteet on tosi hiostavia ja pelkään aina ohivuotoja. Musta tamponit on tosi helppoja ja miellyttäviä käyttää verrattuna niihin.

Vierailija

Enpä ole tarkemmin miettinyt sen ajan ihmisten kuukautiskäyttäytymistä. Silloin ei varmaankaan tarvinnut kyllä murehtia että voiko tampaxin kanssa mennä uimahalliin :-0

Vierailija

Lainaus:

Enpä ole tarkemmin miettinyt sen ajan ihmisten kuukautiskäyttäytymistä. Silloin ei varmaankaan tarvinnut kyllä murehtia että voiko tampaxin kanssa mennä uimahalliin :-0

mutta ennenhän käytettiin "kestositeitä". Ei kaupoissa kertakäyttöisiä myyty vaan kuukautissiteet pestiin ihan niinkuin nykyajan kestositeetkin. Nykysiteissä vain taitaa olla "paremmat" ominaisuudet.

Vierailija

Tiedän ettei kaikki halua käyttää kestositeitä tai kuukuppia, itsekin käytän välillä kertissitetä, mutta miettikää kuinka paljon niitä joutuu kaatopaikalle.

Mulla menee menkkojen aikana melkein 2pakettia siteitä ja menkat on sen 12 kertaa vuodessa ja ties kuinka monen vuoden ajan... Sehän on kauhee kasa jätettä :)

Kyllä tää av-palsta on saanut mut ajatteleen :D

Vierailija

Sehän on paljon pahempi ongelma kaatopaikoilla kuin kertakäyttösiteet. Aiheuttaa vaaratilanteita työntekijöillä, jos ei päivittäin, niin ainakin viikoittain. Synnyttää kaatopaikkakaasuja, joka on erittäin herkästi räjähtävää... Eikä se biojäte maadu niissä oloissa. Että mieluummin kertissiteitä kaatopaikalle kuin bioroskia. Kukin omakotitaloasuja, joka asuu kymmenien kilometrien päässä työpaikasta ja kierrättää kaiken muun kuin bioroskat katsokoon peiliin tässä vaiheessa. Ei ne kuukupit ja muut pelasta maailmaa...

Vierailija

En tiedä, kun en käytä..

Minäkin aattelin juuri siirtyä kestositeisiin. Nyt mulla on ollu menkatki vaan noin neljä kertaa vuodessa, niin on jääny. Alottelen tässä pillereitä, niin ne tulee taas säännöllisesti.

Mies on varmaan ihan kauhuissaan. Se ei suostu käyttämään kestovaippoja lapsella. Niinpä minä käytän niitä ja kun mies on kaksin lapsen kans, niin hän käyttää kertistä. Kyllä sillä naama venähtää ku sanon että mulleki tulee kestoja! :D

Vierailija

Enkä pois vaihtaisi!

Mun syyt:

- tuntuu miljoona kertaa mukavammalta kuin muoviset kertikset

- tosiaan säästää luontoa (naisella kun ne kuukautiset ovat melkoisen pitkään -> paljon muoviroskaa) ja itselläni on jo lyhyen käytön jälkeen säästynyt rahaa

- mulla on kestositeitä pikkuhousunsuojakokoisista megaisoon yösiteeseen (jossa kosteussulku) ja olen löytänyt joka vuotomäärään sopivan siteen (kuparikierukan takia pari päivää vuotaa paljon ja sitten on hyvin niukkaa)

- menkkani eivät ole kellontarkat, joten pidän mielellään siinä odotellessa varmuuden vuoksi sidettä tärkeimmissä tilanteissa, kestositeissä siteitä ei mene tässäkään tilanteessa hukkaan, eikä muovi haudo "turhaan"

- kestot saa paremmin paikalleen kuin liimalla kiinnitettävät kertissiteet (on helpompi etsiä siteelle oikea kohta ja kangas kangasta vasten pysyy hienosti napakoissa alushousuissa)

- ihania kuoseja - hauskuutta vessareissuun :-D

- isot(kaan) kestositeet eivät näy tiukoissakaan housuissa, toisin kuin jotkut supermegalibresset, joita kokeilin joskus siihen kaikkein runsaimpaan vuotoon (siis näkyy peffassa möykkyä ja sitä siteen reunaa)

Vierailija

Niitä on yleensä keräyspisteissä missä on muitakin kierrätysroskiksia. Siinä lukee selkeästi kyllä että biojätteet, ja kerrotaan että mitä sinne saa laittaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat