Voinko pyytää päiväkotia nukuttamaan lasta lyhyemmän aikaa? Voivatko kieltäytyä?

Vierailija

Mulla alkaa mennä ihan hermot näihin meidän iltoihin. Kesälomalla meni ihan hyvin, kun tyttö 2,5v nukkui vajaan tunnin päikkärit tai ei päikkäreitä ollenkaan. Meni nukkumaan viimeistään kasilta ja heräsi kasilta aamulla.

Nyt nukkuu päiväkodissa puolesta kahdestatoista kahteen eli kaksi ja puoli tuntia. Illalla ei nukahda millään konstilla ennen yhtätoista. Aamulla pitäis olla seitsemältä viimeistään ylhäällä, joten kierre on valmis. Päiväkodissa sanovat, että lapsi on tosi väsynyt ruuan jälkeen ja nukahtaa heti. No, kai se nyt nukahtaa, jos yöunet on jääneet niin lyhyiksi.

Mä olen jo nyt kahden viikon jälkeen ihan finaalissa, kun en saa nukuttua tarpeeksi. Haluaisin itse nukkumaan ysiltä. Lapsi ei malta olla herättämättä mua, kun ei itse saa unta. Lueskelee sängyssään kirjaa, mutta haluaa vähän väliä tulla kyselemään tai kertomaan, mitä kirjassa on tapahtunut.

Onko sopivaa pyytää uudelleen, että herättäisivät tytön tunnin päikkäreiden jälkeen?

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Voi pyhä jysäys sentään, että toiset on yksinkertaisia. Minä päätän meidän perheessä, mitä milloinkin tapahtuu, mutta edes minä kaikessa tiukkuudessani en pysty taikomaan lastani väsyneeksi ja nukkumaan, jos häntä ei väsytä. Kun lapsi aloitti 1,5-vuotiaana päiväkodissa, nukkui lapsi pitkät päiväunet niin kotona kuin päiväkodissakin. Kun ikää tuli lisää, unen tarve vähentyi ja pitkät päiväunet aiheuttivat vääjäämättä sen, että illalla nukuttamiseen meni tunti tolkulla.

Jos sinä saat 50 lapsesi nukkumaan jo 21.30, ei ole ihme, ettei se sinua haittaa, mutta jos lapsesi pyörisi sängyssään vielä kaksi tuntia tuon jälkeen, voisi olla sinunkin onnelassa toisenlainen ääni kellossa.

2,5 tuntia unta on liikaa, jos lapsi ei saa iltaulkoiluista, rutiineista ym. toimista huolimatta unta illalla.

Aina ei ole kyse vanhempien surkeudesta, vaikka 50 selvästi sitä yritti vihjailla. Ehkä tuolla selityksellä sait mukavan tunteen itsellesi siitä, kuinka loistava äiti sinä olet.

Vierailija

tyttö (noin 3-vuotias) pitää kuulemma herättää päiväunilta puolen tunnin unien jälkeen. lapsi nuokkuu eteisessä jo puoli kolmelta, kun haemme omia lapsiamme.

alle 5-vuotias tarvitsee päiväunet, tarpeeksi pitkät! oikealla rytmityksellä yöunet eivät mene sekaisin, vaikka nukkuis päiväunet.

Vierailija

" alle 5-vuotias tarvitsee päiväunet, tarpeeksi pitkät! oikealla rytmityksellä yöunet eivät mene sekaisin, vaikka nukkuis päiväunet. "

Ja koska sinun lapsesi toimii näin niin kaikkien muidenkin täytyy tai vika on vanhemmissa? Mulla on kaksi lasta. Vanhempi jätti päikkärit pois 2-vuotiaana. 3,5 vuotiaana meni hoitoon, jossa piti maata 1,5 sängyssä keskellä päivää usein lapsi nukahti ja kun oli nukkunut päivällä niin nukahti iltaunille vasta 22.30-23. Minun piti olla aamulla 6.30 töissä enkä jaksanut itse edes valvoa noin myöhään. Tappelimme aiheesta päiväkodissa paljon ja lopulta suostuivat herättämään lapseni puolen tunnin unien jälkeen. Muutimme ja lapseni vaihtoivat päiväkotia. Uudessa päiväkodissa lasten täytyy isojen ryhmässä kuunnella satu nukkarissa ja jos sen aikana ei ole nukahtanut niin saa mennä leikkimään. Nyt vanhempi lapseni on pirteä päiväkodissa ja saa iltaisin unen ajoissa ja jaksaa herätä virkeänä aamulla. Minulla on myös nuorempi lapsi joka täyttää kohta kolme. Hänellä ei päiväunet ole koskaan vaikuttaneet illalla nukahtamiseen. Herää kyllä sitten aamulla aikaisemmin, jos on nukkunut pitkät päiväunet. Mutta on ihan paskapuhetta että kaikki lapset tarvitsisivat päiväunet tai että päiväunet eivät vaikeuttaisi illalla nukahtamista.

Vierailija

Mutta ap:lle! Pyydä ihmeessä ja selitä tilanteenne päiväkodissa. Kerro että koko perheen jaksaminen on tiukilla kun lapsi hilluu yömyöhään ja aamulla saa kiskoa väsyneen lapsen sängystä.

Meillä on monilla tutuilla ollut samaa ongelmaa ja lopulta tarhassa on ymmärretty ja joustettu päiväunista.

Meillä oma 5-vuotias on ns. vähäuninen ollut aina ja kun hän nukkuu 10 tuntia yössä 21-7, niin hän ei yksinkertaisesti nukahda päiväkodissakaan päikkäreille, ei vaikka kuka olisi nukuttamassa. Sikäli siis ollut helppoa, ettei ole tarvinnut asiasta tapella. Lapsi lepää kyllä sadun ajan ja joskus vähän ylikin, mutta saa nousta sitten leikkimään hiljaisia leikkejä.

Vierailija

Nyt tilanne jatkuu entisenlaisena, enkä todellakaan jaksaisi tätä taas. Keväällä kokeiltiin nukahtamista yksin ja yhdessä. Lapsi on aina halunnut nukahtaa yksin. Ensin luetaan iltasatu tai kaksi yhdessä, luetaan iltarukous ja sanotaan hyvät yöt.

Nyt ei ole kyse siitä, että haluaisin päiväunet kokonaan pois, vaan toivoisin, ettei siellä päiväkodissa nukuttaisi tuntitolkulla. Tietenkin lapsi on väsynyt, jos on aamulla raastettu ylös lyhyiden yöunien jälkeen. Meidän tyttö nukkuu päivällä lähes niin kauan kuin antaa nukkua. Kesälomalla mummin luona käydessään oli nukkunut neljä tuntia, kunnes tulin asioiltani herättämään lasta.

ap

Vierailija

niin hän herättää huutamisellaan kymmenen muuta, joiden pitää saada nukkua. Eikä siitä mitään tule, jos jokainen lapsi herätellään eri aikaan. Kannattaa opetella kotona järkevämpi rytmi.

Vierailija

Meillä näin:

Isompien puolella lasten pitää maata nukkarissa n. tunti, sitten saa tulla pois, jos ei nukuta. Harvoin siellä kukaan kukkuu ylhäällä. Mutta on meillä ollut sellaisiakin lapsia, jotka eivät " saa" nukkua ollenkaan, joten heidän kanssa on sitten tehty niin, että lapsi (yleensä noita ei-nukkujia on ollut yksi) on mennyt muiden kanssa nukkariin ja kuunnellut sadun/musiikkikasetin ja sitten saanut tulla pois n. puolen tunnin päästä tekemään palapelejä, leikkimään autoilla/Barbeilla, piirtämään tms. hiljaisia juttuja samaan tilaan, missä me tädit istumme juomassa kahvia.

Meidän puolella, olen itse pienten puolella töissä, toimitaan suht samalla tavalla.

Lapset saavat vetää unta putkeen, kunnes sitten ennen välipalaa herätetään ne unikeotkin. Tunnin unien jälkeen, jos herää ja tuntuu siltä, että lapsi on pirteä eikä varmana nukahda enää, hän pääsee nukkarista pois. Silloin tuolla on jo yksi täti odottamassa.

Olin ennen opiskeluaikoja vuoden päiväkodissa työkkärin työharjoittelussa ja silloinkin pienten puolella. Ryhmän johtaja oli todellinen Hitler, jonka mukaan kaikkien lasten oli PAKKO nukkua, vaikka väkisin ja ryhmässä oli yksi lapsi, joka oli ryhmän isoimpia (vähän alle 3v), jonka äiti oli sanonut, että jos lapsi ei nukahda, niin hänen ei tarvitse nukahtaa, kun aamulla ei kuitenkaan ole mikään kiire hoitoon kukon laulun aikaan. Lasta pidettiin väkisin nukkarissa ja täytyy sanoa, että huh heijaa. Itsekkin vahdin joka päivä nukkarissa ja tuo lapsi teki kaikkea, muuta kuin nukkui (hän nukkui ehkä kerran viikossa päiväunet, jos silloinkaan). Oli pirteä kuin peipponen, hoilasi, räkätti ja potki toisen lapsen sänkyä ym. ym. Ihan hyvin tuo lapsi olisi voinut tulla nukkarista pois, tädeillä oli kerran viikossa kokous ja loput ajat ne istuivat tasa perseellään ja kittasivat kahvia eli aivan hyvin yksi täti olisi joutanut vahtimaan tuota lasta.

Vierailija

Sanoivat vaan, että antavat lapsen nukkua niin kauan kuin nukuttaa. On lapsen oikeus. Onhan se toisaalta niinkin, mutta meillä käy sitten niin, että lapsi nukkuu kaksi tuntia päiväkodissa ja yöunille jää aikaa kahdeksan tuntia. Jos nukkuisi vähän lyhyemmät unet, nukkuisi yössä yli kymmenen tuntia. Lapsi saa siis liian pitkien päiväunien takia liian vähän unta vuorokaudessa, koska aamulla on pakko herättää aikaisin, jotta äiti ehtii töihin.

Voikohan päiväkoti tosiaan oikeesti kieltäytyä tuosta herättämisestä. Minä en ole jaksanut vängätä asiasta, mutta alkaa kyllä vähitellen ottaa aivoon.

Vierailija

Lapseni päiväkodissa toimitaan täsmälleen, kuten tuo " päiväkodin täti" kirjoitti. Terveisiä vaan sinne,jos sattuu olemaan meidän ipanan hoitopaikka. Homma toimii, osa lapsista herätellään, osa saa nukkua aina välipalaan asti jos unta riittää. Omani kuuluu siihen kastiin, että nukkukoon aina kun nukuttaa. Jollei nukuta, nin levätköön sadun verran ja sitten saa nousta leikkimään hiljaisia leikkejä. Riippuen päivän kulusta, heräämisestä aamulla jne. Saa nukkua jos nukuttaa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Meillä tällainen tapaus että lapsi oli eskarissa ja keväällä ehdotin ettei enää nukkuisi päiväunia kun ei selkeästi enää niitä tarvitse ja illalla nukkumaanmeno on vaikeaa. Yöunille lapsi nukkui puoli kaksitoista. Aamut oli hankalia sillä lapsi ei olisi jaksanut herätä.

Viikonloppuna ei kotona nukkunut päiväunia ja yöunet alkoi ennen iltakymmentä. Aamulla herääminen itsekseen.

Lokeroon oli ilmestynyt monistenippu lasten päiväunien tärkeydestä ja hyvistä vaikutuksista keskittymiseen ja oppimiseen. Sanoin että lapsi aloittaa pian koulun ja päiväunet pitää jättää jokatapuksessa pois ja lapsi ei ole levoton ja on oppinut jo lukemaankin sekä osaa kirjoittaa.

Korostin että lapset ovat yksilöitä niin kuin me aikuisetkin eihän kaikkien unentarve ole samanlainen.

Pitkin hampain suostuttiin siihen että lapsi sai jäädä askartelemaan yms. kun muut menivät päiväunille. Keskustelin tästä jonkun muun äidin kanssa ja heillä oli samanlaista muttei heillä ollut rohkeutta " tapella" asiasta henkilökunnan kanssa koska tiesivät meidän tilanteen hankaluudet.

Vierailija

Pointti ei ollut se että vanhemmat saa illalla olla rauhassa, vaan se, että on aamulla tosi kurjaa raastaa itkuiset, tosi väsyneet lapset aamulla aikaisin tarhaan. Kun ovat illalla valvoneet päikkäreiden takia, niin aamut on kauheita. T: 11

Vierailija

ei minunkaa lapseni nukkuisi päivällä jos ei siihen saa mahdollisuutta, mutta että lapsi pysyy hereillä koko päivän ei tarkoita sitä että lapsi olis ollu virkeenä koko päivän.

ei lapsi välttämättä itse tiedosta jos on väsyny, se on aikuisen tehtävä katsoa että lapsi saa riittävästi unta.

minkä ikäinen lapsi ap:llä on?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat