Miten yhteiskunnan arvot voi olla tämmöset..?

Vierailija

Mitä mieltä olette, onko tää tilanne oikein?

Kun hoitovapaa loppui ja hoidin edelleen työttömänä lapsiani kotona, sain erilaisista korvauksista ja tuista yhteensä yli 1000 euroa kuussa. Nyt otin hoitolapsia ja olen siis palkkatyössä, perhepäivähoitajana ja tulot 600-700 euroa kuussa.

Ei paljon yhteiskunta työntekoon kannusta! Kyllä risoo kun työttömät ja opiskelijat saa paljon enemmän, itse käyttää kaikki voimat ja ajan (50-60 tuntia viikossa) työhön eikä silti riitä rahat ees niihin ruokiin mitä haluaisi... ja sitten vielä ihmetellään miksi ei kohta riitä pph-paikkoja lapsille...

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

huolimattomasti avasin joo, mutta tarkoitin kuten myöhemmin täsmensin, että opiskelija voi ylipäänsä tienata kuussa paremmin, jos tekee sitä osa-aiaktyötä esim... en mäkään lainaa tuloksi laskisi, ja totuushan on ,että itse en lainaa saisi. On nimittäin ennestään jo niin paljon, eikä tällä kuukausitulolla varmaan irtoais muutenkaan... ap

Vierailija

monia tukia saa aivan liian helposti, ja sen olen minäkin huomannut. Enkä enää ihmettele, miksi kaikkia ei työnteko ihan niin kamalasti kiinnosta.

Juuri tuon olen minäkin tehnyt, että olen ollut työttömänä, kun määräaikainen työsuhde loppui raskauteen. Kun ei sitten ollut samaan paikkaan palaamista, niin eipä kiinnostanut 1-vuotiaan kanssa lähteä uutta työtä opiskelemaan, vaan nostelin ihan tyynesti työttömyyskorvausta. Ajattelin, että en sitä kauan pystyisi tekemään, kun jo pakotettaisiin kurssille tai johonkin töihin. Mutta kevyesti pystyi nostamaan kaikki 500 päivää korvauksia ilman, että mihinkään velvoitettiin.

Että kyllä todella liian helpolla jaetaan rahaa. Enkä minäkään sitä rahaa olisi edes tarvinnut, mutta kun yhdellä paperin täytöllä noin paljon sai, niin hulluhan olisin ollut, jos en olisi sitä ottanut.

Samoin olen nostanut kotihoidon tuen ja lapsilisät, vaikka hoitaisin lapset kotona ilman niitäkin. Mutta kun niitä helpolla tyrkytetään, niin mikäs siinä.

Ja sitten kun lukee ja kuulee niistä, kun omaishoidon tukea ei saa edes kaikki siihen oikeutetut, niin kyllä herää kysymys, että mitä nää yhteiskunnan arvot tosiaankin on.

Kannattaa siis äänestää nyt kuntavaaleissa sellaisia ihmisiä, joille nämä asiat ovat tärkeitä. Kuntatasolla päätetään mm. kotihoidon tuen kuntalisistä ja omaishoidon tuesta.

Ja sitten aikanaan eduskuntavaaleissa sama juttu. Sillä tasolla päätetään työttömyysturvat, lapsilisät, jne.

Vierailija

lähes 3000 euroakin kuussa nykyrahassa. Tein yöt ja viikonloput töitä sairaanhoitajana, opiskelin päivät ja nukuin iltaisin neljä tai viisi tuntia. Sinäkin voit ihan samalla tavalla ottaa esimerkiksi lehdenjako- tai aamusiivoushomman. 3-4 tuntia töitä kuutena päivänä viikossa tekee jo hyvinkin tonnin tulot lisää. Kun vielä teet sitten viikonloppuna esim. 10-12 tunnin työrupeamat muualla, kuten ne opiskelijatkin usein tekevät, niin johan tulot kasvavat. Nukkua ehdit hyvin esimerkiksi ilta kahdeksasta sinne aamu kahteen. Ei ole edes pois lapsiltasi, koska hehän nukkuvat, kun jaat lehtiä. Nuo viikonlopputyöt nyt tietysti sitten vähän haittaavat, mutta onhan se hyvä, että isäkin saa rauhassa hoitaa välillä lapsia.

Lainaus:

huolimattomasti avasin joo, mutta tarkoitin kuten myöhemmin täsmensin, että opiskelija voi ylipäänsä tienata kuussa paremmin, jos tekee sitä osa-aiaktyötä esim... en mäkään lainaa tuloksi laskisi, ja totuushan on ,että itse en lainaa saisi. On nimittäin ennestään jo niin paljon, eikä tällä kuukausitulolla varmaan irtoais muutenkaan... ap

Vierailija

en missään nimessä tarkoittanut että opiskelijat saisi liikaa tai liian helpolla rahaa, itselläkin nuo ajat tuoreessa muistissa. Ja samaa mieltä siitä että lainalla ei saisi pakottaa elämään. Mutta enemmän oli nyt tarkoitus keskittyä siihen, että miksi työttömät saa enemmän, mikä on sen tuen vastine kun tuki on niin suuri tähän pph-palkkaan verrattuna..? ja kyllä on kokemuksen perusteella sanottava että se opiskelu on kuitenkin aika leppoisaa hommaa tähän työhön verrattuna, mutta pitäisi sitä paremmin tukea kuiteski.. mutta työntekoa pitäisi mielestäni palkita silti opiskeluakin huomattavasti runsaammin... ap

Vierailija

kuten kerroin, mun työaika on 50-60 tuntia viikossa. Tän päälle pph tekee omalla ajalla työhön tarvittavat ruuat, kauppa-asiat ja siivoukset, joita siis tarvii tehdä hieman normiperhettä enemmän. Tähän menee aikaa useita tunteja viikossa. Lisäksi tosiaan omatkin lapset täytyy jossain välissä hoitaa, ja lasten isä ei asu kanssani. Koen työn sen verran vastuulliseksi ja vaativaksi että muutaman tunnin yöunilla ensitä uskaltaisi tehdä, tuskin pysyisin henkisesti ja fyysisesti terveenäkään.

Vierailija

Mietipä nyt Fletcher....pph tekee jo nyt 50-60 tuntia töitä viikossa!!

Ottaisitko itse vielä kakkostyön?? ja perhepäivähoitolapsia varten täytyy illalla vielä siivota paikat kuntoon ja valmistella seuraavan päivän ruoat, askartelut jne. muut touhut!! ?? Mietipä vielä ja vastaa sitten ;)

Vierailija

mutta itse kun opiskelin oli ainakin mahikset saada enemmän, koska tukia tuli yli 500 ja saa myös lainaa tai on mahdollisuus tehdä kevyttä osa-aikatyötä, johon ei enää tässä vaiheessa ole mahiksia. ap

Vierailija

Opiskelu on ilmaista ja siitä vielä maksetaan.

Missä muualla on opiskelijoiden asiat näin hyvin? Ja täällä vain kehdataan valittaa?!

Lainaus:

lisäksi voi toki ottaa lainaa (mikä on kummallista, sillä mitään muutakaan ihmisryhmää ei pakoteta elämään lainalla).

Opintotuki EI ole vastikkeetonta tukea, vaan sen eteen täytyy opiskella.

Vierailija

Itse olen loistavassa tilanteessa, ei tarvitse miettiä nyt töitä opiskelujeni ohella. Kyllä se on eri juttu minua 10v nuoremmilla, ensin istutaan koulussa 8-16, sen jälkeen töihin vielä klo 17-23 tms, niitä tehtäviäkin täytyisi tehdä ja saada opiskeltua mutta eihän se tuolla onnistu. Kaikilla kun ei ole isä maksamassa.

Minusta taas opiskelijoille jotka tekevät tulosta opinnoissaan pitäisi maksaa enemmän! PPHn palkat ovat kyllä syvällä, olen samaa mieltä, he tekevät arvokasta ja raskasta työtä, olen itsekin ollut PPH aikoinani.

Vierailija

Itse en ole koskaan tuota työtä tehnyt, en ole itse ollut hoidossa kodin ulkopuolella eivätkä ole minun lapsenikaan, joten en tunne alaa henkilökohtaisesti lainkaan. Silti tiedän aivan varmasti, ettei perhepäivähoitajien palkat ole liian suuria työn vaativuuteen nähden. Joten aivan turha on heiltä ottaa luuloja pois.

Vierailija

Ei se opiskelijoiden osa-aikatyö sen helpompaa yleensä ole kuin sinunkaan. Ja paljonhan opiskelijoissa on niitäkin, jotka ovat kokopäivätyössä ja opiskelevat kaikki vapaa-aikansa. 50-60 tunnin työviikko ei nykyisin ole mikään harvinaisuus. Lähes kaikki tuntemani ihmiset tekevät paljon sellaisia, jotkut enemmänkin. Harvinaisempaa nykyään on työ, jossa teet työtä 8-16 ja enempää ei tarvitse ajatella asiaa. Minullakin on paljon tuttuja, joiden työviikot ovat 80-100 tuntisia, tai joilla on vuodessa 100-200 työmatkapäivää.

Perhepäivähoitajan homma ei ole helppoa, ymmärrän sen, eikä minusta esimerkiksi siihen olisi ja olen samaa mieltä, että palkka ei ole kovin hyvä. Tosin sinulla kyllä ei taida olla täyttä lapsimäärää, vaan hoidat omia lapsiasi siinä sivussa. Itselläni ei ole useinkaan vahdittavanani 4 pientä lasta, kolme omaa alle kouluikäistä kyllä ja joskus kaveri tai pari kylässä, mutta on minulla jonkinlainen aavistus siitä, että pph:n pitää kyllä olla kokoajan valppaana. Tosin ei se sairaanhoitajan hommakaan ihan unissakävelemällä olisi aikanaan sujunut. Minä vain tulen toimeen vähemmälläkin unella.

En minäkään työstäni selviä 40 tunnilla viikossa, se voi riittää työmaalla oleiluun, mutta teen hyvinkin pari tuntia illassa vielä kotona töitä. Palkkaa on enemmän kuin sinulla, mutta toisaalta maksan sitten n. 500 euroa kuussa lasteni päivähoidosta.

Lainaus:

tän täytyi olla vitsi...

Vierailija

että mihinkään ei haluta panostaa, ja sitten maksetaan isoja rahoja korjaavaan työhön.

Eli tapetaan perhepäivähoitajat sukupuuttoon, ja sitten kaikki lapset ovat isoissa päiväkotiryhmissä. Ja mihin sitten seuraavaksi joudutaan rahaa laittamaan: Lastensuojeluun kuluu aina vain enemmän ja sijaisvanhempia etsitään lehti-ilmoituksilla, kun sijoituspaikkoja ei ole riittävästi. Kuinkas paljon ne lasten sijoitukset ovatkaan lisääntyneet viime vuosina? Taisi olla niin, että sijoitusten määrä on kaksinkertaistunut viiden vuoden aikana, vai oliko peräti lyhyemmässä ajassa...

Vierailija

Olen opiskelijana ja saan rahaa 298€/kk, tietysti miinus verot. Oma on valintani enkä valita, mutta ei opiskelija saa penniäkään tuota euromäärää enempää minkä kerroin.

Lapsistakin menee 300€/kk hoitomaksua :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat