Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetus-stressi

Vierailija

Aika usein täällä kuulee väitteen " Lääkäri sanoi että parin tupakan polttaminen on parempaa kun lopetuksen aiheuttama stressi" . Haluaako joku tarttua haasteeseen ja kertoa semmoisen lääkärin nimen ja paikkakunnan?

Siis en välitä jos poltatte tai ette, ihan vaan kiinnostaa tietää että onko todellakin tämmöinen yleinen ohje olemassa vai toistaako ihmiset vaan samaa " pakko se on olla niin koska me kaikki sanotaan että se on" -legendaa joka sattuu olemaan kätevä?

Kommentit (4)

Vierailija

sellainen juttu että ei ihan tuulesta temmattu väite tämä ole. Tuskin missään neuvolassa/lääkärissä suoraan kehotetaan jatkamaan tuoakointia mutta tässä käsittääkseni on kyse siitä että aina parempi mitä vähemmän sitä tupakkaa menee. Eli jos lopetus ei ihan tuosta vaan onnistu, ei pidä itseään ruoskia hengiltä retkahduksen jälkeen vaan yrittää uudestaan. Ainakin minulle neuvolassa sanottiin kun vielä poltin n. 3 päivässä (ennen raskautta siis yli 20) että ei kannata ottaa siitä turhaa stressiä vaan pyrkiä korvaamaan himo jollakin ja vähentää niin paljon kuin pystyy, lopulta se sitten onnistuu.

Vierailija

joo tämä on kyllä ihme väite ,mutta minun kaverilleni joku lääkäri oli puhunut että jos raskauden aikana on ehtinyt jo polttamaan tupakkia niin sitä ei saa heti lopettaa sillä vauvalla on nikotiiniriippuvuus tullut ja sen on pakko saada nikotiinista ravintoa.. jos on polttanut raskauden aikana niin parempi vähentää pikkuhiljaa kuin ,että lopettaa kerrallaan kokonaan.. sama pätee alkoholiin ja huumeisiin..

ja mä kun luulin ,että oon ainut ketä on kuullut tuon huuhaa jutun mutta en sitten nähtävästi olekkaan..

Vierailija

en minäkään usko, että se ihan noin menee, että se stressi on pahempi, jos se pysyy normaalissa mittakaavassa. Yhdelle kaverille sanoi lääkäri kuitenkin näin, kun stressi aiheutti tosi kipeät supistukset viikolla 23, kolmen min. välein supisteli, eikä jalat enää kantanut. Paikkakunta oli Jyväskylä, lääkärin nimeä en tiedä.

Enkä kirjoita tähän riidanhaluisena. Itse kahden lapsen äitinä ja kahdesti tupakoinnin lopettaneena olen sitä mieltä, että tupakoinnin voi lopettaa ennen raskautta. Itse olen polttanut toisen alkuraskauden, kun en tiennyt raskauden mahdollisuutta. Toisen kohdalla lopetin etukäteen. En hyväksy raskauden aikana polttamista, mutta en jaksa käyttää aikaani myöskään niiden ihmisten tuomitsemiseen, jotka toimivat vastoin minun henkilökohtaisia periaatteitani.

Vierailija

Jeps, tää on totta.

Mulle sanottiin, et turha itteään aiheesta hengiltä ruoskia, aiheuttaa stressihormonin jatkuvaa erittymistä ja mielialan laskua, joiden tiedetään myös vaikuttavan asiaan.

Uusimmat

Suosituimmat