Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kokemuksia huonekalujen maalaamisesta?

Vierailija

mulla on kolme vanhaa puutuolia ja haluaisin tehdä niille jotakin. Niissä on maalipinnat kuluneet ja lohkeilleet (olleet keittössä arkikäytössä). Miten niitä pitäis korjata?

Kommentit (6)

Vierailija

Niin iso työ varsinkin tuoleissa, joissa paljon pieniä pintoja ja kulmia. Olen hionut vanhan pinnan rikki ja tasaiseksi ja maalannut päälle 2 tai useamman kerroksen.

Vierailija

Ei sitten lähde järki sen hinkkaamisen kanssa.. Ja jää energiaa sellaisten paikkojen käsihiontaa, joihin ei koneella pääse.

Mun mielestä tuollainen käsillä tekeminen on aivan ihanaa ja rentouttavaa.. :) Tällä hetkellä työn alla kaksi rahia ja yksi iso lipasto.. Koko ajan jotain, ettei pääse kyllästymään!

Ja vinkiksi: on huomattavasti helpompaa maalata kuin lakata.. Lakka on tahmaisempaa, valuvampaa ja siinä näkyy virheet helpommin. Ja jos esim. sen tuolin saa hiottua puhtaalle puulle, voi maalin sijasta käyttää esim. puuvahaa, sen voi levittää rätillä tms, eikä tarvitse pensseliä. Lopputulos on luonnollinen, ja yleensä onnistuu helpolla aloittelijaltakin!

Jos maalaat, muista hioa myös ensimmäisen maalikerroksen kuivuttua. Maaliin jää yleensä valumia jne jne, jotka sitten pistävät silmään valmiista tuolista. Käytä tosi ohutta hiekkapaperia, ja hiot vain sen verran kuin tarvitsee. Sitten toinen kerros maalia ohuemmin kuin ensimmäinen. Jos vielä tarvitsee maalata, hio taas tarvittaessa ja sitten vasta uusi maalikerros.

Uusimmat

Suosituimmat