Saako isä sairaslomaa esikoisen hoitoa varten, jos äiti joutuu sairaalaan?

Vierailija

Onko joku ollut tällaisessa tilanteessa, että esikoinen on kotihoidossa (1,5 vuotias) ja itse olen nyt viimeisilläni raskaana. Maanantaina joudun todennäköisesti jäämään sairaalaan odottelemaan synnytystä (mahdollisesti käynnistetään). Pitääkö isän olla palkatta pois töistä vai onko hänellä mahdollisuus sairaslomaan, jotta voi olla esikoisen kanssa kotona? Mitään muuta hoitopaikkaa ei näin lyhyellä varoitusajalla ole mahdollisuus järjestää...

Sivut

Kommentit (76)

Vierailija

Olen ymmärtänyt, että jos kotiäiti sairastuisi (eli siis synnytystä ei lasketa tähän), niin äiti voi saada sairaslomaa ja isä jäädä hoitovapaalle. Omakohtaista kokemusta ei ole kyllä.

Vierailija

ja äiti sairastuu niin että joutuu sairaalaan, tai ei muuten pysty lapsia hoitamaan ja ketään auttajaa ei ole, niin meillä ainakin mies jää tietenkin kotiin, ei sellaisessa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin että isä ilmoittaa tilanteen töihin, että ei kerta kaikkiaan pääse tulemaan. työnantajan on vähän pakko se hyväksyä tilapäisesti. Jos sairaus jatkuu usean päivän, sitten tietenkin pitää pyrkiä järjestämään joku hoitaja lapsille.

meillä esim oli tilanne että 8kk kuopus joutui sairaalaan ja olin hänen kanssaan siellä ympäri vuorokauden. miehen oli jäätävä esikoisen kanssa kotiin, kunnes saimme mummon apuun.

jos tuollaista ei työnantaja hyväksyisi niin ottaisin loparit koko paikasta.

Vierailija

Mä olen edelleen sitä mieltä, että fiksu esimies antaa lomaa, vähemmän fiksu ei, ihan riippumatta laista. Totta kai silti kannatan lain muuttamista tässä asiassa.

Oltiinko me nyt jostain eri mieltä?

Mitä sä keuhkoat päivän selvistä asioista...

Vierailija

Kun itse olin lapsi ja kipeänä, äitini soitti kodinhoitajan meille jotta pääsi töihin. Muistan ainakin neljä eri kertaa.

Kodinhoitaja olisi ratkaisu näihin ongelmiin.

Vierailija

Joissain tapauksissa hoitovapaalla oleva äiti voi olla useitakin viikkoja sairaalassa ennen kuin uusi synnytys käynnistyy. Silloin lapselle " kriisipaikka" eli pakko-saada-heti-paikka päiväkodista, voi sijaita kaukanakin kotoa ja sinne ei kerkiä tutustuilla vaan lapsi joutuu heti niin pitkiä päiviä päiväkotiin kuin isi joutuu töissä olemaan.

Jos on kyse parista päivästä, isi palkattomalle vapaalle. Isyyslomaa ei voi pitää ennen lapsen syntymää.

Heti soittamaan läpi sukulaiset ja tuttavat, ketkä vain kynnelle kykenevät ja auttamaan.

Vierailija

Sairasloma ei ole sitä varten, että täysin työkykyinen ihminen hoitaa yksityisasioitaan.

Elämä on täynnä riskejä. Kun riskit toteutuvat, elämä on järjestettävä uudestaan. Ihan kaikkea ei sentään voi lastata syyttömän työnantajankaan harteille.

Yhteiskunnassamme on järjestelmä sen varalle, että vanhemmat eivät pysty hoitamaan lapsiaan itse. Sitä varten on vastaanottokodit sekä pienille lapsille että nuorille. Lapsia ei siis jätetä heitteille esimerkiksi jos yksinhuoltaja sairastuu eikä ole ketään omaisia lapsia hoitamaan.

Vierailija

sivistyneempiä. Näin ollen he ymmärtävät inhimillistä kulttuuria paremmin ja osaavat ottaa huomioon tämän kaltaiset asiat.

Ja mitä ilmeisimmin on tällä palstalla korostettava sanaa [b]" keskimäärin" [/b], jottei tarvitsisi kenenkään ryhtyä argumentoimaan akateemisilla kusipääpomoillaan.

Vierailija

Suomessa ei tunneta tilannetta, että äiti sairastuu äitiyslomalla tilapäisesti siten, ettei voi huolehtia lapsestaan. Sen sijaan kun sairaus jatkuu tarpeeksi pitkään, tulee tukijärjestelmäkin vastaan.

Mutta esim. alle 2 viikkoa sairaalassa niin mitään velvoitettaa ei ole antaa työnantajan yhtään mitään vapaata isälle. Myöskään mitään rahallista korvausta ei saa Kelalta, vaikka vapaan saisikin.

Meillä oli tällainen tilanne pari vuotta sitten. Äiti toimintakyvyttömänä sairaalaan puoleksitoista viikoksi. Hölmöinä emme tajunneet, että olisi pitänyt pyytää isälle sairaslomaa tekaistun syyn vuoksi. Se on nimittäin ainoa fiksu tapa toimia.

Ei vaan silloin tullut mieleen, ettei tällaista tilannetta ole otettu huomioon tesseissä ja Kelan etuuksissa ollenkaan. Työnantaja onneksi myönsi isälle palkattoman vapaan ja osa kesälomapäivistä kului myös.

Vierailija

- Soittakaa MLL:lle. Meille on löytynyt hoitajia lyhyelläkin varoitusajalla

- Kasvattakaa tukiverkotoja ympärillenne. Olet ollut 1,5 vuotta lapsen kanssa kotona. Eikö ole todellakaan yhtään sellaista lapsiperhettä tullut vastaan, kenen lasta olisit voinut jossakin välissä hoitaa? ja nyt voisit hädän tullen kysäistä apua??

- Oletteko väleissä yhdenkään sukulaisenne kanssa?

- Sattuisiko sinun tai miehesi työkavereista joku olevan hoitovapaalla?

- Eikö naapurustossa asu ketään?

- Firmoja, jotka tarjoavat kotiapua on pilvin pimein. Ei muuta kuin luuriin kiinni.

- Oletteko varmistaneet, että teidän kunnalla ei ole kotiapua tarjolla?

Vierailija

totuushan on että kotona oleva äiti on miehen työnantajan kannalta aina suotuisin vaihtoehto, ja siksikin juuri tähän kohtaan tulisi saada oma laki, joka turvaisi sekä äidin sairaala tms aikaiset hoidot, että muut esim. monilapsisissa perheissä eteen tulevat tilapäiset hoidon tarpeet, kuten yhden lapsen sairaala tms. käynnit.

Vierailija

oli ainakin sairaslomalla vähän samantapaisessa tilanteessa, kun vaimo ei loppuraskaudessa pystynyt huolehtimaan esikoisesta. Eikös se vähän kriisi ole, jos ei lapsella ole ketään hoitajaa kotona?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat