Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen laittaa hoitoon 6 kuukauden ikäisen vauvan?

Vierailija

Siis omasta mielestäsi? Ja hoidolla tarkoitetaan kokopäivähoitoa päiväkodissa.

Ennenvanhaanhan, siis esimerkiksi kun itse olin vauva 70-luvulla, tuo oli ihan tavallista. Itse olen joutunut hoitoon 3 kuukauden ikäisenä kun äitini lähti töihin äitiysloman loputtua. Omalla kohdalla olin kyllä onnekas, sillä minulla oli yksityinen hoitaja jolla ei olut muita hoitolapsia. Hoitajan oma nuorin tytär oli 7v.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Osa laittaa hoitoon, osalla lasta hoitaa isovanhemmat, ja jotkut, kuten minä hoidan lapsen kotona ilman mitään yhteiskunnallista tukea. Eikä mieheni palkka edes ole mikään iso.

Vierailija

Hei haloo!

Kyllä on aika ihmeellistä jos lapsia haluaa, mutta ei kuitenkaan olla niiden kanssa. 70-lukuun on aivan turha vedota, aika on aivan eri. Ei ollut 70-luvun lapsilla ihan samanlaista hoitoympäristöäkään. Päiväkodissa oli leppoisaa, paljon aikuisia ja muistan että meidän päiväkodissa oli OMA keittäjä joka antoi aina tekemiään herkkuja päivät pitkät. EI ollut kiireen tuntua! Kyllä sen verran pitää pärjätä ettei 6 kk:n ikäistä hoitoon laita.

Vierailija

Pitäisi ajatella lapsen hyvinvointia tässä ja nyt. Vaikka ei mitään mielenterveysongelmia ei syntyisikään, on lapsen onnellinen lapsuus silti kallisarvoinen.

Tiedän todella vaikean lapsuuden eläneitä joilla ei ole mitään psyykkisiä ongelmia. Tiedän myös hyvin hoidettuja lapsia, joilla ongelmia on senkin edestä.

Ja 70-luvulla oli tosiaan sentään 1-2 lasta/hoitaja. Oli paljon yksilöllisempää hoitoa.

Vierailija

2000-luvulla meille kaikille annettu on mahdollisuus viettää aikaa lapsensa kanssa ainakin se 9 kk.

Enkä ole mikään kotihoitofanaatikko (tyyliin lapset on hoidettava kotona 3-vuotiaiksi), mutta minusta jokin mättää jos edes ensimmäistä alle vuotta ei jaksa hoitaa lastaan vaan kaikki muut asiat kiinnostaa enemmän.

Vierailija

Yhdysvalloissahan ne LAPSET nimenomaan kaikkien tutkimusten mukaan hyvin voi. Niin varmaan. Ja jos äitiä kiinnostaa enemmän ura, raha ja uusi auto kuin lastenhoito niin miksei ota koiraa.

Vierailija

Eniten tähän ratkaisuun vaikutti oma synnytyksen jälkeinen masennukseni, joka helpotti päästyäni kotoa pois. Ratkaisu ei ollut helppo, mutta meidän tilanteessamme paras.

Lasta hoisi 3 päivänä viikossa oma isoisä ja kahtena päivänä palkattu hoitaja. Pph:lle lapsi meni ollessaan reilu 10-kuukautinen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat