Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2kk vauva ei nukahda millään selälleen! Vinkkejä??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi

Meidän 2 kk vanhaa pikkupoikaa ei saa nykyisin millään nukahtamaan selälleen. Hän nukahtaa tai ainakin uuvahtaa useimmiten syliin (tai kantoliinaan, jossa nukkuukin ihan mainiosti, tai sitten vanhempien sänkyyn imetyksen yhteydessä). Kun yritetään siirtää sänkyyn tai vaunuun, hän herää pian. Ja sama juttu, jos laittaa vielä hereilläkin sänkyyn / vaunuun. Viimeistään käsien säpsähtely herättää, kun hän on vaipumassa syvempään uneen.

Mahalleen taas hänet on aika helppokin saada nukahtamaan. Mutta mahallaan nukuttaminen huolettaa kovasti, kun se lisää sitä kätkytkuolemariskiä. :-/ Jonkun kerran on onnistuttu kääntämään hänet nukuksissa vatsalta selälleen, mutta harvemmin on osuttu sopivasti niin syvän unen vaiheeseen, että onnistuisi...

Onko vinkkejä selällään nukuttamiseen? Kapaloa ei ole tullut käytettyä - mahtaisiko vielä tottua siihen? On yritetty silitellä ja soittaa unilaulua (innostaa vaan)...

Entä onko tietoa: miten mahallaan nukuttaminen lisää kätkytkuolemariskiä? Uhkaako kuolema nimenomaan silloin, kun vauva nukkuu mahallaan, vai jääkö vaara jotenkin vaanimaan myös myöhemmin, jos vauvaa on nukutellut mahallaan aikaisemmin?

Meillä on tästä aina miehen kanssa pieni kädenvääntö: hän laittaisi vauvan rohkeammin mahalleen, tottumaan sänkyyn tai vaunuun, minä taas " antaisin periksi" ja ottaisin hänet kantoliinaan ulos lähtiessä ja päiväunille, jos ei suostu selälleen tai kyljelleen sänkyynsä. Onhan liinassa kantamisessa kaikenlaisia hyötyjäkin. TOisaalta sekin alkaa olla fyysisesti rasittavaa, kun vauvalle alkaa noita reisimakkaroita kertyä. Eikä liinan kanssa ihan kaikkia kotitöitä ole ihan helppo tehdä. Vähän kuin olisi raskaana taas.

Poika ei ylipäätään tykkää olla vaunuissa eli jos saadaankin lähdettyä kauppaan tai kävelylle vaunuissa, niin aina tullaan kotiin niin, että hän köröttelee kantoliinassa. Ja nukahtaminenkin on alkanut olla vähän vaikeaa: vollotus iskee, mutta sitä kun kestetään jonkin aikaa, niin kyllä se siitä simahtaa... (Ja hyvässä lykyssä jatkaa uniaan jossakin jonkin aikaa.)

Yöt onneksi sujuvat aika hyvin (niin kauan kuin kestävät eli aika varhain aamulla alkaa puhina).

Kommentit (13)

Vierailija

Sain synnytyssairaalasta myös ohjeen nukuttaa vauvaa kyljellään tai selällään, sekä välttämään vatsamakuulla nukkumista. Meillä on nyt 3 kuukautta vanha vauva, ja unet ovat parantuneet huomattavasti kun nukkuu vatsallaan, eikä herää kesken kaiken uniensa. Nukutin aluksi vain kyljellään ja selällään. Nukkui niissä asennoissa huonosti ja lyhyitä pätkiä kerrallaan. Vauva alkoi itse kääntymään reilun 2kk vanhana vatsalleen unissaan, ja huomasin muutoksen unen määrässä ja laadussa välittömästi (varmaan iälläkin merkitystä). En siis osaa sanoa miten nukkuisi selällään paremmin, tässä oli vain oma kokemukseni asennon vaikutuksesta nukahtamiseen ja nukkumiseen.

Vierailija

lisäksi unijaksot pitenivät todella kun nukkui kapalossa. Näin kuumalla täytyy vaan olla tosi vilponen/ohkanen kapaloliina ettei tule liian kuuma. Ja 2 kuisella alkaa olla jo voimia niin, että sellanen mihin saa tarpeeksi kuitenkin päälle kieputettua ettei aukea. Ite nukutin kapalossa vaippasilleen viime kesän helteillä ja hyvin viihtyi kapalossa 4 kuiseksi saakka. Sitten en enää huomannut eroa nukkuiko kapalossa vai ei.

ITse voin lämpimästi suositella Uniliina-kapaloa, joka on ohut, joustava ja pysyy vanhemmalla vauvallakin hyvin kiinni koko yön päällä.

Mymmeli ja poitsu nyt 1v 2 kk

Vierailija

pari vastausta kysymyksiisi:

kysyit kätkytkuolemasta ja mahallaan nukuttamisesta: kätkytkuolemariski liityy nimenomaan nukkumiseen, ei jää vaanimaan jos joskus nukutettu mahallaan. ilmeisesti liittyy hengittämiseen nukkuessa.

kokeile ihmeessä kapaloa, jos säikähtää käsien heilumista. mä itse ajattelin vauvan ollessa 2kk, että on liian myöhäistä alkaa kapaloida, mutta nyt kun ajattelen, niin vauva oli silloin ihan vauva eikä ollenkaan liian vanha!! (nyt 10kk) meillä olisi varmasti auttanut säpsätelyyn ym.

a.

Vierailija

Meillä juuri noihin aikoihin aloitettiin tytön nukuttaminen kapalossa, kun muuten nukahtaminen oli hankalaa ja sylistä sänkyyn siirrettäessä vauva heräsi. Kapalo oli kätevä esim. mummin luona, kun oli vieraita ääniä ja nukahtaminen oli vielä hankalampaa ku yleensä, ni mulla oli vauvan lakana aina hoitolaukussa mukana kapaloa varten. Kapalossakin toki vauvaa joutuu kantamaan sylissä niin kauan et nukahtaa, mutta sit vauva ei herää sänkyyn siirrettäessä. Ja kun on siirtänyt vauvan sänkyyn, ni hetken päästä voi käydä varovasti avaamassa kapaloa, niin että vauva mahtuu vähän liikkumaan.

Tyttö on nyt 6 kk ja edelleen käytän välillä kapaloa, jos muuten ei uni tule ja tyttö itkee väsymystä.

Ja noista nukkuma-asennoista vielä: Sairaalassa käskettiin nukuttaa kyljelleen pulauttelun takia. Neuvolasta saatiin opas, jossa käskettiin ehdottomasti nukuttaa selälleen. Äiti taas ihmetteli, et miksei vauva nuku selällään, sillai hänkin on kaikki lapsensa nukuttanu.

Eli nukuta ihan omien ja vauvan halujen mukaan!

Nyt kun meidän tyttö on pari kuukautta osannut kääntyä, hän yleensä unissaan kääntyy vatsalleen, eli ilmeisesti se asento on hänelle hyvä.

Vierailija

niin kauan että alkoivat itse kääntymään selälleen ja lopulta myös vatsalleen. Kylkiasennossa myös pää " muovautuu" mielestäni kauniiksi ja se on myös ergonomisesti parempi kuin esim. mahallaan nukkuminen. Sanotaanhan, että aikuisellekin vatsallaan nukkuminen on kaikkein huonoin asento. Kun miettii millä kierteellä niskat on, niin ei ihme että niskavaivaisia on suomalaisista varmaan suurin osa. (Osan tietysti tekee työasennot ja istumatyö, mutta kyllä varmasti on nukkuma-asennollakin merkitystä. Mutta nyt luisuin taas raiteilta.. )

Eli minä olen tosiaan nukuttanut lapseni kyljellään, jopa vaunuissa. Aina vuorotellen eri kyljillä. Ainakin vielä kolme vuotta sitten neuvolassa sanottiin että vauvat kuuluu nukuttaa kyljellään. Ja yksi syy oli juuri tuo kallon muotoutuminen. Toinen syy se, että vatsallaan tosiaan kätkyt-riski kasvaa, lisäksi voi kääntää kasvot tyynyyn päin ja tukehtua. Selällään taas voi tukehtua mahdolliseen pulautukseen kun ei ymmärrä/osaa kääntää päätä sivuun.

Aion nukuttaa myös talvella syntyvän kolmosemme kyljellään. Olen sen hyväksi havainnut.

Vierailija

Kiitos taas kaikille viesteistä! Tosiaan vauvallamme tuntuu olevan voimakas moro-refleksi. Koitimme eilen kapaloida lakanaan, mutta söhellykseksi meni, kun meillä ei ollut kokemusta ja vauva oli jo vähän hermona ja sätki ja heilutteli raajojaan aika voimalla. Mies sai kuitenkin vauvan sitten yöunille " paketoimalla" hänet peittoon niin, että raajat eivät päässeet heilumaan miten sattuu. Siinä vaiheessa hän loikoili ihme kyllä ihan hyväntuulisena sängyssään. Ei kuitenkaan malttanut ruveta nukkumaan ennen kuin heilumista vähän rajoitettiin.

Mutta joka tapauksessa täytyy jatkaa kapalointiharjoituksia. Tänään kahdet päiväunet kantoliinassa, yhdet lyhyet vaunuissa kaupungilla... ja siihen ne taisivat tänään sitten jäädäkin.

Saapa nähdä, mikä sitten lopulta osoittautuu vauvamme omimmaksi nukkuma-asennoksi, kun hän pääsee itse kääntymään.

Vierailija

se nukkuu parhaiten siten, etenkin jos on masu täynnä.

en ole mistään " virallisesta lähteestä" nähnyt esim tilastoja tuosta asennon vaikutuksesta kätkytkuolemien määrään. sen kumminkin olen huomannut että suositukset vaihtelee.

sairaalassa käskivät nukuttaa kyljellään, ja kun neuvolassa sanoin hieman häpeillen että nukutan usein selällään, niin täti vaan kehui että hyvä juttu kun kyljellään ei saisi nukuttaa. ja eräs fysioterapeutti taas sanoi että mahallaan nukkuminen on hyvä. elikkäs paljon tietoa ois saatavilla, mutta itsepä lapsesi pitää hoitaa, kun ohjeet on keskenään ristiriidassa

Vierailija

että kyseessä voi olla myös voimakas moro-refleksi! Eli vauva säikähtää selälleen laittoa, ja herää. Mainitsitkin käsien heiluttelusta, ja morohan on just sitä kun vauva pelkää putoavansa selälleen ja kädet heilahtavat auki sivuille. Kannattaa siis ainakin yrittää laskea vauva kylkiasennon kautta selälleen. Eli ensin kyljelleen, siitä pyöräyttää varovasti selälleen. Samoin kun vauvaa nostaa esim. hoitopöydältä tai sängystä, voi nostaa " kyljen kautta" . Tämän pitäisi auttaa jos moro-refleksi on voimakas.

Vierailija

Joo, kyljellään onnistuu yleensä paremmin kyllä kuin selällään. Riippuu vähän vaavin mielialasta ja väsymystilasta. Siihenkin ehkä täytyy alkaa kiinnittää enemmän huomiota. Tällä hetkellä pikkumies tuhistelee yöunilla, nukahti syötöstä sänkyymme, kyljelleen.

Vierailija

Alussa silloin tällöin, mutta vauvan unien parannettua huomattavasti rupesin nukuttaa aina, öin ja päivin. Rattaisiinkin nukahtaa tosi hyvin. Kyljeen laitettaessa rupeaa heti kampeamaan itseään mahalleen.

Vierailija

vatsallaan kaikki unensa. Ikää pikkuisella vajaa 2 viikkoa. Keskimmäinen poitsu 5v nukahtaa hänkin edelleen vatsalleen. Tiedän että asiaan liittyy jonkin tasoinen riski, mutta toisaalta uskon myös että jos kätkytkuolema kohtaa, se tapahtuu asennosta huolimatta, ei sen takia.

Uusimmat

Suosituimmat