Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mustikkapuuron/mustaherukkapuuron ohje?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten teet puuron mustikoista tai mustaherukoista? Mannasuurimoihin kuten puolukkavispipuuron vai grahamjauhoihin?

Kommentit (3)

Vierailija

mustikoista olen tehnyt grahamjauhoon ja mustaherukoista sekä grahamjauhoon,että mannaryyneihin. mitään tarkkaa ohjetta ei ole antaa,kun teen " mutu" tuntumalla. mustaherukka-grahampuuro on meillä suosikki iltapuuro

Vierailija

...mutta tänäkin aamuna laitoin 1 dl ohrahiutaleita, 1½ dl vettä ja puoli kourallista mustikoita lautaselle, lämmitin mikrossa 4 minuuttia ja sekoitin. Hyvin kelpasi lapselle.

Mustaherukoista (puolukoista, karviaisista, vadelmista, viinimarjoista, aprikoosista, luumusta...) teen mannapuuron, mutta en siivilöi marjoja mehuksi vaan tehosekoittimella survon kuoret ja siemenet mukaan ja valmistan siis puuron soseesta. Tulee kait jotain kuituja ja flavonoideja samalla. =) Hyvin kelpaa nämäkin.

Vierailija

Mini-05 - 26.07. 13:55 vastaa tähän viestiin (4/10)

Minä olen tehnyt aika lailla ilman reseptiä, mutta pienehkö annos saattais mennä vaikka näin:

Kiehauta 1/2 litraa vettä, lisää 0,5 dl sokeria ja vispaa 0,5 dl (tai vähän enemmän) mannasuurimoita joukkoon. Anna kypsyä 5-10 min välillä sekoittaen. Soseuta sauvasekoittimella n 3dl viinimarjoja soseeksi ja lisää puuron joukkoon. Keittele vielä hetki hiljaisella lämmöllä. Jäähdytä ja vatkaa kuohkeaksi.

Sokerin määrä on kysymysmerkki, maistamalla löydät oman makeuden. Puoli desiä mannaryynejä saattaa olla liian vähän, tulee löysää, mutta marjapuurohan jähmettyy. 0,7 desistä tulee jo aika paksua, muistelen. Marjojen määränkin arvailin! Anteeksi epämääräinen ohje, mutta kokeilemalla löydät varmasti teille sopivat mittasuhteet. Tällä " ohjeella" teen myös mansikoista ja vadelmista (se on herkkua!).

T: Tuula

Toivottavasti tästä on sullekin apua.

Uusimmat

Suosituimmat