pahasti synnytyksessä revenneet: kauanko paraneminen kesti?

Vierailija

entäs epparin paraneminen? Onko kellekään revenneelle tehty toisella/aiemmalla kerralla sektiota - mitähän eroa paranemisessa oli?

arvatkaa mietinkö synnytysvaihtoehtoja täällä....

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Uskoisin suosiolla että kudostyyppi on repeävää sorttia. Sektio.

Puolustan yleensä aina alatiesynnytystä koska se on minulle ollut helppoa ja kudokset venyy, toki pieni eppari on tehty kerran ja pari kertaa pieni repeämä jotka on ommeltu hereillä ollessa.

Ei ole mitään järkeä revityttää paikkojaan jos kudostyyppi ei siihen sovi.

Äitiys on ihan jotain muuta kuin synnytystapa.

Erityistä sankaruutta ei kannata lähteä tavoittelemaan.

Vierailija

Kun kerran on kunnolla revennyt, ei paikkoja saada uudenveroiseksi ja sitä riskiä ei oteta, että repeää uudestaan, koska sitten ei välttämättä pystytä korjaamaan senkään vertaa.

Vierailija

Mutta ei kyllä tullut mieleenkään, että silti toiseen olisin toivonut sektiota. Mulla oli repeämiseen selvä syy, joka oli helppo korjata. Eli seuraavaa lasta en ponnistanut juuri lainkaan, ettei tuu liian vauhdilla ja revi taas kaikkea. Kyllä kätilö silti väitti mulle vastaaan, että pitää sitä ponnistaa, mutta sanoin sille vaan, että aloitellaan nyt ihan varovasti. Ja kun kysyin kätilöltä, että pitääkö ponnistaa kovempaa, niin se nauroi, että ei todellakaan mitään tarvetta.

Eli toisessa synnytyksessä pidin oman pääni. Jos olisin kuunnellut vain kätilön ohjeita, niin olisin taas ponnistanut liikaa ja tulos olisi ollut taas sama. Mulla siis ilmeisesti lapset tulee harvinaisen helposti ulos. Toisessa synnytyksessä huvitti sekin, kun kätilö käski pitää jossain vaiheessa ponnistamista lepotaukoa. Mulla ei kyllä ollut pienintäkään tarvetta sellaiselle, sillä enhän käyttänyt ponnistamiseen juuri mitään voimaa. Mutta pidin sitten taukoa, että kätilö on tyytyväinen.

Vierailija

Kasaan kursiminen oli hirveetä ja lopulta se tehtiinkin pienessä nukutuksessa. Toipuminen oli nopeaa ja ystävänikin ihmettelivät, miten voin istua ihan normaalisti. Ehdottomasti synnyttäisin edelleen alakautta.

Vierailija

kamalaa tai kivuliasta synnytyksessä, paitsi se kokoon karsiminen (repesi emättimeen päin sormen syvyydeltä sanoi lääkäri ja eppari repesi lisää sisäreiteen päin)

Lääkäri sanoi että tarttis nukuttaa ompelua varten, mutta en halunnut kun halusin olla lapsen lähellä. Ja lääkäri sanoi että no kokeillaan sitten...Nyt ehkä valitsisin toisin, sattu niin paljon että oikeesti tuntu että taju lähti välillä. Lääkäri sanoi että tuolta sisäkaluista on tosi vaikea puuduttaa.

Vierailija

kuin sektio. On ollut molemmat. Alatiesynnytyksessä repesin tosi pahasti, emätin-peräsuoliväli vaurioitui ja ommeltiin kiinni. Paraneminen kesti pitkään ja ulostaminen oli vaivalloista pitkään.

Sektio, joka pakon edessä jouduttiin tekemään oli silti mielestäni paranemisen kannalta ja kipujen kannalta vaikeampi kuin alatiesynnytyskokemukseni. Olisin mielummin halunnut synnyttää alateitse, repeämä riskilläkin.... ;)

Kai se on yksilöllistä, miten kukin kivun kokee ja millaista kipua kestää....

Vierailija

Itselleni tuli IV asteen repeämä, emättimestä peräaukkoon ja sitä ommeltiin leikkaussalissa yli tunti epiduraalipuudutuksessa, oli kuulemma vahvempi puudutus kun keisarileikkauksessa. Paikat itselläni paranivat n1-1,5kuukaudessa, eli yllättävän nopeasti. Sairaalassa sanottiin, että paranemiseen menisi 1/2vuotta. Ensimmäinen synnytykseni oli keisarileikkaus. Uudelleen en enää alakautta lääkärin mielestä pysty synnyttämään.

Vierailija

Olen synnyttänyt sektiolla sekä alateitse. Alatiesynnytyksessä epparin lisäksi tuli kaksi pientä repeämää (en siis revennyt pahasti).

Vaikka sektiosta paranin todella nopeasti kuin myös alatiesynnytyksestäkin, oli ne ensimmäiset päivät sairaalassa huomattavasti helpompia sen eppari/repeämähaavan kanssa kuin sen kamalan sektiohaavan kanssa. Vauvaakin pystyi alapäätikkien kanssa hoitamaan heti toisin kuin sektiohaavan kanssa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat