Maissiperunasosetta itse tehtynä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pystyykö tätä sosetta tekemään itse? Tuntuu uppoovan paljon paremmin kuin pelkkä peruna.

Kommentit (4)

Vierailija

Itse tein aikanaan paljonkin soseita esikoiselle ja sekoittelin keskenään eri makuja - vain mielikuvitus oli rajana :)

Maissin voi soseuttaa sauvasekoittimella tasaiseksi kunhan on ensin sen keittänyt (pakastemaissit on nopsa keittää) ja perunan voi survoa perunasurvimella, niin ei sitten tule sellaista tahmeaa. Nämä voi yhdessä myös pakastaa, pelkkä perunahan ei oikein pakastamisesta tykkää. Pakasta valmiiksi annoksiksi jääpalarasioissa ja kun palat ovat jäätyneet, siirrä johonkin isompaan pakasterasiaan ja merkkaa päälle sisältö, niin on sitten helpompaa antaa vaikka parina päivänä tätä ja muuta välillä. Itse tein aina ison määrän soseita kerralla ja sekoittelin valmiiksi ja merkkasin rasioihin sisällön ja sitten oli helppo sekoitella aina joka päivälle ja aterialle hiukan erilaisia soseita, ettei vauvakaan tylsistynyt.

Nyt olen aloittamassa samaa sosepuuhaa pikkukakkoselle, mutta olen ollut alussa laiskempi ja käyttänyt nyt aluksi kun määrät on tosi pieniä, kaupan soseita. Kakkonen on myös huonompi syömään soseita, joten alan tekemään soseita itse vasta kun tiedän onko jollekin allerginen.

Jos itse teko ei sitten kuitenkaan kiinnosta niin ainakin Semper taitaa myydä maissi-perunasosetta purkeissa tai sitten se oli joku toinen merkki.

salminakki

Vierailija

...tein alkuun niin, että keitin pakastemaissin kypsäksi ja sitten tilsin sen lusikalla metallisesta siivilästä läpi, jolloin kuoret jäivät siivilään. On vaan aika hidasta puuhaa, mutta näin saa aika sileää sosetta. Kovin kauaa en tätä jaksanut, vaan nykyisellään soseutan sauvasekoittimella ja kökköjä+kuoria jää kyllä. Enää ne eivät tunnu poikaa liiemmin haittaavan, välillä voi vähän isomman kuorenkappaleen kohdalla tulla pieni yökkäys, mutta on niin hyvää, että kaikki menee. :)

Keinuhepo ja pikku-K +7kk

Vierailija

Ei siitä ainakaan meikäläisen Pamixilla ihan sileetä saa, mutta itse tehty maissisose on ainakin meidän likan herkkua. Kaupan ei uppoa ollenkaan. Mutta aika kauan kannattaa keittää maisseja ja kauan myös käyttää konetta. Silti tosiaan pientä sattumaa jäi mutta minusta ihan hyväkin ettei ihan velliä ole, saa jotain suutuntumaa vähitellen.

Niin ja siis ainakin mun tekemä maissisose on paljon makeampaa kuin kaupan, varmaan siksikin maistuu paremmin, joten kaupan soseeseen tottuneelle voi olla siihenkin totuttelemista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat