Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meidän talous " kusee" ja on helvetin tiukkaa??

Vierailija

nettotulot nyt kun olen töissä siinä 3100e/kk luokkaa, asumiseen menee kutakuinkin 1000e/kk, autoon 450e/kk ja päivähoitomaksu ollut se maksimi paitsi nyt pienenee jonkin verran kun vanhempi aloittaa eskarin mutta on se silti sen 300e/kk.

Muita laskuja on tietty kaikki ne tavalliset ja vakuutuksia muutama sekä ruoka ja apteekkiin menee jonkin verran joka kuukausi.

Alkoholia ja tupakkaa emme käytä eikä ole kalliita harrastuksia.

Lehtiä tulee muutama kappale mutta kai sitä jotain mielen virkistystä pitää ja saa olla vaikkei rikas olekaan?!?!

Ahdistaa vaan niin helvetisti tämä köyhäily ja rahojen laskeminen.

Mikä tässä yhteiskunnassa mättää kun työsskäyvän lapsiperheen tilanne voi olla näin ankean tiukka:´´(

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

ja 6 henkinen perhe. Asumiskulut myös samaa luokkaa. Ja ihan sama fiilis. Aina rahat loppu ja jokaisen pennin saa laskea. Mä en kanssa tajua, miten yhteiskunta on tällainen, ettei kahden keskituloisen palkkatulot riitä mihinkään. Inhottaa myös tämä jatkuva köyhäily ja ainainen pennin venyttely.

Vierailija

Olemme molemmat töissä käyviä, ja palkkakin ihan keskitasoa kait.

Ei edes törsätä mitenkään mihinkään pahemmin.

Ei tule lehtiä, puhelinkulut tosi minimiä, mutta tietty on vakuutukset, tv-lupa, jne.

Ainut " luxus" on tämä netti kait.

Ruuat ostetaan Lidlistä, vaatteet käytettynä kirpparilta tai alesta, mitään kalliita harrastuksia ei ole (itse asiassa, mulla ei edes ole varsinaisia harrastuksia).

Mutta silti, joka kuukausi menee tiukille, vituttaa, kun kummiskin käy töissä, että mitä järkeä tässä on, kun silti joutuu tuollai köyhäilemään!

Vierailija

Me elämme minun kotihoidontuella, lapsilisällä ja miehen n2000e palkalla, aivan loistavasti tulemme toimeen!

Kun ei vaadi niitä kaikkein kalleimpia asioita (hieno auto, iso talo yms) tulee toimeen loistavasti ja voi olla onnellinen.

Ihanaa kun ei ole lainoja yms maksettavana!

Vierailija

Eli joku uusi auto kyseessä? Tai ainakin vähän kalliimpaa mallia oleva noin neljän vuoden maksuajalla? Vaihto halvempaan auttaa.. Köyhällä ei ole varaa autoon, joten ehkä pitäisi kulkea julkisilla olisi noin 400 eskoo (+bensat ja vakuutukset) enemmän cashia elämiseen.

Vierailija

Ei todellakaan ole köyhäilyä, jos ostoskoriin tipahtaa laukku, kenkiä, sipsejä, makeisia, tms. mikä ei ole ruokaa. Meille ostetaan vain ruokaa ja pesuaineita, lapsille vaatteet kirppikseltä, itselle ei mitään vaatteita tms. Ei koskaan lehtiä, kirjat kirjastosta, vakuutukset kilpailutettu ja osa irtisanottu. Kodinsisustukseen ei osteta koskaan mitään. En silti tunne köyhäileväni. Meillä on mukava elämä, edulliset harrastukset ja olemme tyytyväisiä. Tuhlaamme sitten kun molemmat ovat töissä ja talo maksettu.

Vierailija

Minulla siis puhdas 0. Olemme kolmihenkinen perhe.

Emme joudu laskeskelemaan pennosia miehen tiukan taloudenpidon takia. Eli on aina ollut matemaattinen ja materialistisempi luonne kuin minä. Materialistisella luonteella tarkoitan sitä, että haluaa että itsellä on kiinteää omaisuutta ja hankkii sitä kuten esim. sijoituksia ja asunnon. Nimenomaan sellaista omaisuutta ja asioita, joilla on suurempi rahallinen arvo kuin esim. uusilla verhoilla tai sohvakalustolla.

Tiukkuudella taas sitä, että meille ei esim. tule lehtiä, emme omista autoa (asumme keskusta-alueella), kiinnitämme huomiota ruoan hintaan, emme osta luottokortilla kuin esim. hotellimaksun ulkomailla jne. Jos on edessä jotakin suurempia menoeriä kuten esim. matkoja niin se on sitten vähennettävä osittain muualta ellei halua käyttää koko vararahastoa.

Toisaalta meillä on myös suuria normaali menoja: esim. kahden asunnon vastike, vakuutukset, sähköt ja vedet jne.

Vierailija

Eikö ole täysin itsestään selvää, että jos toinen on kotona, ei ole varaa ylellisyyksiin?

Vierailija:

Lainaus:

Ei todellakaan ole köyhäilyä, jos ostoskoriin tipahtaa laukku, kenkiä, sipsejä, makeisia, tms. mikä ei ole ruokaa. Meille ostetaan vain ruokaa ja pesuaineita, lapsille vaatteet kirppikseltä, itselle ei mitään vaatteita tms. Ei koskaan lehtiä, kirjat kirjastosta, vakuutukset kilpailutettu ja osa irtisanottu. Kodinsisustukseen ei osteta koskaan mitään. En silti tunne köyhäileväni. Meillä on mukava elämä, edulliset harrastukset ja olemme tyytyväisiä. Tuhlaamme sitten kun molemmat ovat töissä ja talo maksettu.

Vierailija

Kaikki päivähoitomaksut yms. ovat täydet jo keskituloisilla, asuminen maksaa maltaita eikä yhteiskunta tue millään tapaa esim. verotuksen kautta kuten monessa muussa maassa.

Ja vielä ihmetellään pientä syntyvyyttä :O

Vierailija

ja siihen tulisi olla varaa ekskivertotienaajalla. 700¿ kauppaan shampooneen, siteiteen, sipseineen jne ei ole mikään iso lasku edes 3-henkiselle perheelle ;-) Ja keskivertotienaajalla tulisi olla rahaa käydä myös ulkona syömässä, etelänmatkoilla jne ilman että talous siitä kummemmin kärsii.

Vierailija

ja se olisi kivaa. Mutta en kutsuisi sitä kituuttamiseksi ja köyhäilyksi, jos " ongelma" on ettei ole varaa toiseen autoon ja kaikkeen mikä olisi kivaa olla. Pystyisin varmasti vaivatta kuluttamaan kymmenkertaiset tulot nykyiseen nähden ilman, että eläisin mielestäni mitään ökyelämää. En silti kutsuisi nykyistä elämäänikään köyhäilyksi, kun on varaa kaikkeen siihen mitä oikeasti tarvitsen.

Kun on oikeasti ollut tiukkaa, on mielestäni noloa valittaa köyhyyttään kun ei sitä oikeasti ole. Valittakaa vaikka sitten sitä, että mielestänne olisi kohtuullista voida elää leveämmin. Se on ihan eri asia. Siitä saa mielestäni valittaa, kunhan ei ylidramatisoi omaa tilannettaan. Tuttavapiirissä on ihmisiä, jotka valittavat kuinka on jatkuvasti niin tiukkaa ja ovat köyhiä, vaikka näkee, ettei oikeasti ole. Sanoisivat suosiolla, että harmittaa kun ei saa uutta mersua, vaikka mieli tekisi. Ymmärrän sellaista " valitusta" paljon paremmin, kun valitetaan oikeista asioista. (Vähän kuin joku valittaisi vakavissaan, että kuolee nälkään vaikka on kaapit täynnä ruokaa. Musta se on typerää. Sen sijaan, jos valittaa, että tekisi ihan kamalasti mieli sisäfilepihviä, mutta ei ole, niin sen ymmärrän. Ei yritetä tehdä tilanteesta kamalampaa kuin se on.)

Vierailija

Rahaa on jonkun verran laittaa vaatteisiin, muutaman kerran vuodessa matkustetaan joko koti- tai ulkomaassa (kotimaan matkailukaan ei todella ole mitään halpaa), mutta tosiaan aina loppukuusta saa katsella tilin tyhjyyttä, rahaa ei kerta kaikkiaan jää säästöön.

Keskituloisia kituuttajia ollaan.

Vierailija

Vierailija:

[quote]

mulla 1600

miehellä 2000

lapsilisät 100

yhteensä 3700

Talolaina 1000

Auto 400

Opintolaina 150

Säästövak. 100

Ruoka, vaatteet yms. 900

Muut laskut 500

Muut menot 100

Eli näköjään säästöön pitäisi jäädä, muttei missään näy :)

Vierailija

ja niin, emme siis saa mitään tukea valtiolta. Toisaalta se on huono juttu, mutta toisaalta ymmärrettävää. Suomessa on myös paljon köyhempiä ihmisiä. Usein sanon avopuolisollenikin ettei hän tiedä mitään köyhyydestä jos sanoo että olemme köyhiä. Ehkä se käsitys loppuu sitten kun olen työelämässä.

Vierailija

vaan yksinkertaisesti siitä että työssäkäyvillä perheillä ei ole rahaa ostaa muuta kuin tarpeelliset ostokset. On se nyt kumma että ette halua nauttia elämästä! Mun mielestä on vääryyttä pitää esim autojen hinnat ja bensa + verot ym niin korkealla ettei ihan tavallisen ihmisen ole mahdollsita ostaa uutta (käytettyäkään) autoa. Eikö sulle kelpais? Miksi muissa maissa on toisin? Miksi meidän suomalaisten pitää kituuttaa täällä pohjoisessa ilman kakkosautoa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat