Teidän tapanne elää ympäristöystävällisesti?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli kyselisin tässä nyt erilaisia vinkkejä, toimintatapoja ynnämuita luontoa säästävia, ekologisia elämäntapajuttuja, jotka olette hyväksi havainneet ja tahtoisitte kertoa muillekin. Kun olen itse lähtöisin suht kulutushysteerisestä perheestä ja kaikkea on saanut _paljon_, niin nyt kun on oma perhe ja oma lapsi on 5 kk, miettii erilaisia vaihtoehtoja että hänellekin olisi aikanaan puhdas maapallo jäljellä :)

Kirpputorit, kestovaipat sekä kotimainen ruoka/ tuotteet on jo aika tärkeässä asemassa meillä. Kuinka te pyritte elämään ympäristöystävällisesti? Toivoisin asiallista, mukavaa ja jopa perusteltua keskustelua aiheesta :)

Kommentit (5)

Vierailija

Meille ympäristöystävällisestä elämästä on tullut niin tärkeä elämäntapa, että sen vuoksi muutimme maalle asumaan. Kunnioitamme kaikissa valinnoissamme ympäristöä siten, että ympäristön hyvinvointi menee aina edelle meidän omaa hyvinvointiamme.

Käytännössä tämä näkyy kaikessa elämisessämme. Esimerkiksi

-vedenkulutus on saatu järkeväksi = ei turhia lorotuksia, eli juoksevan veden alla mitään toimintaa

- energiankulutus on saatu 1/4 aikaisemmasta = ledivalot, alhaisemmat huonelämpötilat, ei herätevirtoja päällä, ruoanlaitto suurissa erissä jne.

- autoilu vain pakolliseen tarpeseen = kauppaan vain kerran viikossa, kaikki alle 5 km matkat kävellään tai pyöräillään

- tavaroiden sijaan palveluita = ei krääsää synttäri- tai joululahjoksi, mieluummin hierontakortti mummolle, kylpylälippu kummilapselle jne.

- jätteen tuotanto minimiin= pyrimme siihen, että emme tuota lainkaan sekajätettä eli ainoastaan kierrätyskelpoista jätettä (lasia, metallia, kierrätyskartonkia...). Teemme valinnat jo kaupassa ostohetkellä eli emme osta jätettä.

- lähiperiaate = suosimme mahdollisimman lähellä meitä tuotettuja tuotteita (ei omenoita Argenttiinasta, tekstiilejä Kiinasta jne)

Luettelo voisi olla loputon, mutta tässä joitain meidän perheen pointteja. Keskustelen mielelläni aiheesta. Minua voi lähestyä suoraan myös sähköpostitse osoitteeseen: nyytinen@hotmail.com

Vierailija

Pitäisin tämän keskustelun mielellään tässä foorumilla, jos tähän vaikka saisi useampiakin osallistujia ja mielipiteitä :)

Mutta siis, tuollainen elämäntapa taitaa vaatia koko perheen sitoutumista ja motivaatiota, että homma toimii?

Meillä ei olla vielä lähellekään noin pitkälle menty, vaan luontoystävällisyys taitaa olla lähinnä minun omia valintojani tuotteita ostettaessa, ja joita puoliso sitten myötäilee sen kummemmin ajattelematta ja lähinnä minun mieliksi. (no meillä nyt ikääkin on vähän jä yhteistä elämää vasta parisen vuotta,että moni asia on vielä hakusessa)

Olen tavannut metsästää tuotteista näitä ympäristö yms. merkkejä kuten joutsenmerkkiä, avainlippua jne. ja sillä perusteella sitten tehnyt valintani. Onko mitään tietoa, millä perustein noita merkkejä myönnetään ja kuinka paljon niihin kannattaa luottaa? Ja sitten kun monia tuotteita pyykkipulverista shampoisiin kaupataan biologisesti hajoavina ja luonnonaineista tehtyinä, miksi näillä ei ole ympäristömerkkiä, mutta esim. Pirkka pesuaineilla on ja Rainbowin kertavaipoilla, mutta niillä uusilla Nature Babycare vaipoilla ei ole? :D

Entäs muovi sitten? Lähes kaikkihan on pakattu muoviin. Kuinka paljon muovin ympäristöhaitat vähenevät kun sen kierrättää? Ainakin meilläpäin lähes kaiken muovimateriaalin voi kantaa kierrätykseen. Sitä en sitten tiedä mitä siitä jätteestä tehdään? :/

Viimeaikoina on ollut jonkinverran esillä myös lihansyönnin ympäristövaikutukset, ja olenkin miettinyt edes muutamaa kasvisruokapäivää viikossa, mutta tähän mennessä se onkin sitten jäänyt ajattelun asteelle sekä yhdeksi pussiksi soijarouhetta kaapinperällä (En osannut valmistaa siitä mitään :D ) Onko tästä kokemuksia?

Ja noin yleensäkin, lisää vinkkejä ja tietoa kaipaisin! Ehkä tästä vähän kerrallaan päästäisiin ympäristöystävällisemmiksi :)

Vierailija

Merkittävimmät ympäristöystävälliset teot meidän perheessämme taitavat olla pyöräilyn ja kävelyn suosiminen (liikuntaa ja ulkoilua siinä samassa) kun matkaa on muutama kilometri, jos pidempi matka niin sitten julkinen liikenne. Omaa autoa käytetään vain matkailussa, siitä syystä, että perheessämme on yksi aikuinen ja kolme alle kouluikäistä lasta, joten on aika kohtuutonta olettaa, että kannan juniin tai busseihin viikoiksi (siis jos matkaillaan, niin ollaan sitten kunnon aika perillä, niin ei tarvitse jatkuvasti rampata kotoa pois) tarvitsemiamme matkatavaroita. Tosin kohtahan nuo tenavat jaksavat jo itsekin reppunsa kantaa.

Kestovaipat ovat olleet kaikilla lapsilla käytössä, ja niistäkin vanhanaikaiset harsovaipat, jotka eivät paljoa pyykkikoneessa tilaa vie (=eipä tarvitse pyykätä jatkuvasti). Muutenkaan ei puolikäyttöisiä vaatteita pyykätä, vaan vasta sitten kun ovat likaisia.

Lihaa meillä ei syödä, ruokaa tehdään iso erä kerrallaan jos vaikka uuni lämmitetään eikä saman ruokalajin syöminen parina päivänä peräkkäin ole mitenkään puuduttavaa, kunhan monipuolisuus ruokavaliossa muuten säilyy.

Huonelämpötila pidetään kohtuullisena, eikä sähköä muutenkaan käytetä ylenpalttisesti. Energiansäästölamppuja meillä on kokeiltu, mutta hyvä merkki on vielä hakusessa (SAA VINKATA!), sillä kokeillut ovat valoteholtaan niin mitättömiä ja valon laadulta epäviihtyisiä, että käytännössä lamppuja pitäisi olla ainakin kaksi, jotta valoa olisi riittävästi. Ympäristöystävällinen hyöty on siis "plus miinus nolla".

Jätteet tietty kierrätetään sataprosenttisesti ja jätteen syntyäkin pyrin vähentämään. Pikku askartelijat tietenkin vaativat tietyn määrän roskaa, jotta luovuus pääsisi kukkimaan... ;)

Vierailija

Meillä on käytössä Megaman-merkkiset energiansäästölamput. Valotehoa riittää ihan ulkovaloiksi asti (monta eri tyyppiä valittavana) ja itse suosimme aurongonvalon sävyisiä versioita. Meidän suosimissa lampuissa on silikonipinta, joka tekee valosta pehmeämmän. Samaisen pinnoituksen ansiosta lamput eivät särkyessään hajoa sirpaleiksi, mitä lapsiperheessä pidämme tärkeänä. Hieman arvokkaampia kuin kaikkein halvimmat mallit, saatavilla useimmista kaupoista, itse ostamme Prismasta. Viitisen vuotta sitten olemme ensimmäiset lamput ostaneet ja edelleen täydessä loistossa.

Vierailija

Se, että itse ajattelee ympäristöä on todella hyvä valinta. Vaikka meitä on maailmassa miljarditolkulla, niin etenkin me perheen äidit voimme ihan henkilökohtaisilla valinnoillamme saada paljon aikaan.

Olen monesti kuullut ajatuksia, että eihän minun kannata yrittää luontoa säästää, kun muutkaan ei niin tee. Mutta käsittääkseni vielä jokaisen osto- ja kulutuspäätöksen tekee aina ihan tavalliset ihmiset, sinä ja minä, robotit tai tietokoneet eivät niitä tee. Eli ympäristöstä huolehtiminen lähtee juuri minusta ja sinusta.

Joutsenmerkki ja avainlippu ovat älyttömän kalliita ostaa omiin tuotteisiinsa. Tosin ne on mielestäni suht hyvin valvottuja, joten itse ainakin luotan niihin. Toisaalta tuotemerkkien kalleudesta johtuen etenkään pienet valmistajat eivät pysty niitä hankkimaan. Joten on paljon hyviä lähi- ja luomutuotteita, ilman varsinaisia virallisia merkintöjä.

Muoveihin käytetään hirmuisesti erilaisia kemikaaleja ja niiden valmistus on todella ympäristöä rasittavaa. Toki jossakin päin Suomea muovia ns. kierrätetään, eli sitä käytetään energiajätteenä (=poltetaan suuressa lämpötilassa). Mutta kierrätys ei vähennä tuotannon ympäristöärasituksia.

Itse pyrin välttämään muovin käyttöä. Eli kangaskassit kauppaan, ettei tarvitse ostaa muovipusseja. Elintarvikkeet mahdollisimman suurissa pakkauksissa ja kartonkia kunnioittaen. Suurimmissa kaupungeissa on kauppoja, joissa voi ostaa lihat ja leikkeleet suoraan omiin muovirasioihin.

Meillä syödään lihaa, tosin itse kasvatettua. Mutta minusta on hyvä lähteä ajatuksesta, että yksi lihaton päivä viikossa. Jos vaikkapa 5 miljoonaa suomalaista jättäisi 100 g viikossa lihaa pois lautaselta, se olisi 500 000 kiloa viikossa. Vuositasolla ainoastaan suomalaisten lihaton päivä viikossa säästäisi vuositasolla 26 miljoonaa kiloa lihaa.Ja minkälaiseksi luku paisuukaan ajatellen maailmanlaajuisesti. Kaikki eivät asiaa ymmärrä, mutta jos sinä ymmärrät ja minä ymmärrän, niin olemme jo hiton hyvä alku!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat