onko kukaan asustanut esim. vuotta ulkomailla ollessaan lapsi?

Vierailija

osaatko viela paikallista kielta?

Kommentit (9)

Vierailija

Toinen syntyi siellä, eikä kyllä pätkääkään osaa ranskaa, kun olivat vaan olleet koko ajan mun kanssa kotona. Suomeen takaisin tullessa toinen oli 1,5v ja toinen oli 3v.

Vierailija

Ei osaa nykyään kunnolla englantia, erityisesti puhuminen tuottaa ongelmia. Englannin kielen opiskelun on koulussa aloittanut joskus 12-13 -vuotiaana, Englannissa asuessa kävi englantilaista koulua.

Vierailija

olen expatti ja haaveilen paluusta Suomeen vuodeksi, jotta lapset, jotka olisivat tuolloin n. 5 ja 3 v. oppisivat kielen. Kotona (olen kotiaitina talla hetkella) puhun heille koko ajan suomea, mutta ympariston kieli on kuitenkin selvasti vahvempi. Eli mietiskelenpa vain etta kannaatko tehda tuollainen kauhea ruljanssi vain kielen oppimisen takia, jos se ei jaakaan paalle...?

Vierailija

ei tuo kielitaito vielä pysy. Ko. kieli voi kyllä palata nopeammin kuin muilla, jotka sitä alkaa opettelemaan. Ja esim. kielten oppiminen muuten voi olla helpompaa.

Vierailija

Tottakai äidinkielen vuoksi kannattaa tehdä tuollaista. Ja siinähän ei ole lainkaan kyse siitä, että lapsi menisi ennestään vieraaseen maahan vuodeksi! Vaan siitä, että he myös saavat olla ja elää Suomessa, kuulla ja nähdä käytännössä suomea ja Suomea.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat