Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ymmärtääkö täällä kukaan muu itsemurhantehneitä?

Vierailija

sitä tunnetta kun ei vaan elämä huvita, tuntuu et mikään ei mee hyvin ja koko ajan vaan ahdistaa.

ja ei vaan huvittais tääl maan päällä lorvia, ku ei elämällä ole mitään tarjottavaa. ja kukaan ei voisi tehdä mitään kun mikään ei auta tähän olotilaan?

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Vaikeankin masennuksen voi hoitaa!

Itse menetin isäni lapsena, kun hän teki itsemurhan ja kärsin siitä edelleen vaikka olen jo lähemmäs kolmekymmentä.

Ymmärrän, että tällä hetkellä tuntuu, ettei kukaan voi auttaa eikä mikään auta ahdistukseesi/masennukseesi, mutta et voi sitä tietää jos et edes yritä. Yritä kerätä voimia sen verran, että haet nyt pikaisesti apua itsellesi.

Vierailija

halusin kuolla 4 vuotta sitten. Olin jopa hommannut lapsille hoitajan ja olin hiljaiseen aikaan metroasemalla, valmiina hyppäämään. Maailma vaikutti tylsältä, pahalta, merkityksettömältä ja ihan mustalta. En uskonut mihinkään, en uskonut, että mikään voisi enää auttaa.

Kännykkäni sattui kuitenkin olemaan vielä päällä ja minulle soitettiin. En muista enää kuka soitti ja mitä asiaa oli, mutta se jotenkin " rikkoi" valmistumiseni ja lähdin pois. Jatkoin pari viikkoa ihan näennäisen normaalia elämääni, sitten oli ihan rutiini neuvolakäynti ja se täti kysyi, että mitä mulle kuuluu. Romahdin siihen paikkaan sinne neuvolatädin vastaanotolle. Olin siellä varmaan pari tuntia itkemässä ja puhumassa.

Minut laitettiin heti psykologin juttusille ja sain lääkkeet, sekä tehostettua valvontaa omalääkärin sekä neuvolantädin taholta ja vielä kodinhoitajan meille käymään kerran pari viikossa. Psykologi sitten vielä ohjasi minut terapiaan, jossa kävin pari kolme kertaa viikossa. Vuodessa olin ihan uusi ihminen ja aloitin koulutuksen, josta sitten valmistuinkin ja menin töihin, sain uusia ystäviä ja pikku hiljaa elämä alkoi tuntua ihan tyydyttävältä, jopa mukavalta.

Ei yhdessä yössä, mutta olen todella onnellinen, etten vienyt tekoani loppuun.

Vierailija

Minäkin tarkoitan sitä, että itseään varten täällä eletään. Jokainen ihan itse kärsii omat surunsa ja murheensa (kuten myös nauttii ilonsa). Miksi ihmeessä täällä pitäisi kärvistellä muiden takia?

Apua ei aina saa ja aina se ei riitäkään.

On hölmöä syytellä itsemurhan tehnyttä itsekkyydestä. Miksei muka saisi itse päättää omasta elämästään?

Toisten on niin helvetin helppoa sanoa että " sun täytyy" , " hae apua" , " piristy!" , " ajattele lähimmäisiäsi" jne. Plaaplaaplaa.

Vierailija

vastauksia saa, kun kysytään, ymmärtääkö kukaan. Eipä näytä kovin moni ymmärtävän. Hoitoja voi käydä, lääkitystä ottaa ja kaikkea muuta, mutta niistä kun ei välttämättä ole apua! On myös todella helppo sanoa, että mene hoitoon. Se kun ei aina ole niin yksinkertaista, siihenkin tarttee sitä voimaa.

Vierailija

samaa vanhaa p...kaa. Pitää vaan tarttua niihin asioihin jotka edes vähän rentouttaa ja tuo iloa. Itselleni näitä ovat perheeni (se mitä siitä on itsemurhan jälkeen jäjellä), hyvä ruoka ja hyvät kirjat. Kavereita mulla ei kauheasti ole ja olen osani kai jollain tavalla hyväksynyt. Ilman lääkitystä en nähtävästi pysty elämään.

Mun mielestä itsemurhaa voi hyvällää syyllä verrata itsemurhaiskuun. Tuhoat itsesi ja samalla tuhoat tai rampautat lukemattomien muiden elämän.

16

Vierailija

Mutta mikä siihen tunteeseen vie?? Sitten ymmärrän itsarintehnyttä, jos se on menettänyt koko perheensä. Kaikkiin muihin tilanteisiin luulis löytyvän parannus lääkkeistä, terapiasta.

Toisaalta, ehkä jotkut vaan on tarkoitettu poistumaan elämästä aikaisin.. Siis että jotkut on niin sairaita, ettei kerta kaikkiaan kykene elämään. Ei siinä kai sitten muuta ratkaisua ole, säälittävää kyllä sinänsä. PArempi itsari kuin että tekisi jollekin toiselle paha..

Vierailija

En halua vähätellä oireitasi. Mutta toteamuksesi, että kukaan ei välitä on jokseenkin tosi. Sinun on nyt vain tajuttava, että sinun on itse välitettävä itsestäsi. Sinun on ryhdyttävä elämään omaa elämääsi. Otettava vastuu omasta elämästäsi. Kun katsot peiliin, näet siellä lapsen, josta voit kasvattaa juuri sellaisen kuin itse haluat. Aikuista ihmistä ei voi viedä hoitoon pakolla. Sinun on itse sitä haluttava, ja otettava se suurelta tuntuva askel kohti hoitoa. Sukulaiset eivät voi sinua juuri auttaa, vieras ihminen näkee asiat paremmin ulkopuolisen silmin. Lakkaa syyttämästä muita tai edes odottamasta apua muilta. " Etsi itsestäsi ihminen, sillä itsessäsi sinussa on rakennusainekset aivan kaikkeen." tv. masennuksen kokenut ja siitä selvinnyt

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat