Voiko mun mies olla syypää mun masennukseeni?

Vierailija

Tänään havahduin siihen ajatukseen. Tarkkailin miestäni tämän aamupäivän ajan ja tältä meidän arki näyttää:

Eilen oli raju riita, joka kyllä selvitettiin ainakin omalta osaltani. Halasin, pyysin anteeksi ja olin hyvällä päällä loppuilla. No tänä aamuna heräsin pari h myöhemmin kuin mieheni. Nousin, mies katsoi sohvalla televisiota. Hän ei luo minuun katsekontaktia, ei hymyile, ei toivota hyvää huomenta, ei mitään. Minä keittelin kahvit, jutustelin niitä näitä. Hän murahteli jotain vastaukseksi, luomatta katsettakaan muhun.

Sitten hän paineli tietokoneelle ja aloin siivota. Siivosin ja järjestelin keittiön, laitoin ruokaa, katoin pöydän. Hän tuli syömään eikä jutellut juuri mitään, eikä katsonut mun päälle vieläkään. Yritin jutustella niitä näitä. Sitten olin omissa oloissani tunnin, hän katsoi taas telkkaa. Lopulta menin hänen viereensä ja yritin suukotella, halata, ehdotin kävelylenkkiä yhdessä. Hän kieltäytyi kaikesta, nousi sohvalta ja työnsi minut pois.

Hermostuin lopulta, ja silloin hän otti katsekontaktin vain huutaakseen minulle.

Ja minä ihmettelen, miksi olen todella masentunut ja allapäin. JOhtuuko se miehestäni? Mitä asialle voi tehdä, koska painostus on vain ajanut häntä etäämmälle, mutta en jaksa tätä puhumattomuutta.

Kommentit (13)

Vierailija

Vihjailee että ei jaksa mun kanssa ja että tämä ei tästä muutu miksikään. Mä tiedän, että mulla on ´pohjalla yli 10v masennushistoria, enkä oo helpoimmasta päästä, mutta kuinka paljon tukea sitä voisi toiselta odottaa ja saada? Musta tuntuu,e tten jaksa yksin nousta tästä suosta. :(

ap

[/quote]

Monesti, jos toinen on masentunut, vai toinenkin puolisoista masentua. Miehillä on yleensä tarve ratkaista asiat ja kun puolison masennusta ei tuosta noin vain ratkaistakaan, tulee turhautumisen tunteita ja kiukkuakin. Ilmeisesti tellä on jo pitempään ollut " tilanne" päällä ja tämä riita vain jäävuoren huippu.

Masentunut on yleensä aika itsekäs ja vie energiaa läheiseltä aika tavalla. On hirveän raskasta olla se tukipuu kokoajan, varsinkin jos ei edes näe mitään edistysta tai parannusta tilanteessa.

Olet varmasti ollut jonkinlaisen avun piirissä, jos kerran olet ollut masentunut pidemmän aikaa. Syötkö lääkkeitä? Nyt olisi varmasti hyvä taas hakea apua. Terveyskeskus? Mielenterveystoimisto?

Vierailija

syy ole

masennus on serotoniinin puutos aivoissa

ajatteleppa sitä jos sairastut vaikka syöpään tai johonki muuhun sairauteen niin tulisitko kyselemään täältä onko miehen syytä

Vierailija

Ei suostunut sanomaan asiaan mitään ja yhtäkkiä nousi ja sanoi lähtevänsä lenkille. Tuolla vetää lenkkareita jalkaansa ja mulla on niin kauhea ahdistus sisällä, ettei mitään rajaa.

Vihjailee että ei jaksa mun kanssa ja että tämä ei tästä muutu miksikään. Mä tiedän, että mulla on ´pohjalla yli 10v masennushistoria, enkä oo helpoimmasta päästä, mutta kuinka paljon tukea sitä voisi toiselta odottaa ja saada? Musta tuntuu,e tten jaksa yksin nousta tästä suosta. :(

ap

Vierailija

voi hyvinkin johtua. Meillä lähes samanlainen tilanne ja itsetunto on heikentynyt vuosien myötä kummasti + että masentaa ajoittain paljonkin.

Vierailija

että onko se hänen vikansa vaikka sulla on kymmenen vuoden sairaushistoria? Ainoa tapa parantua on kyllä mennä nyt itseensä! Ja lakata käyttämästä muita ihmisiä syntipukkeina ja tukipuina.

Vierailija

Anna hänelle aikaa rauhoittua ja yrittäkää keskustella kun olette hetken miettineet molemmat. Mutta hae apua itsellesi!

Siihen et vastannut että onko tämä miehesi tyypillinen tapa käyttäytyä sinua kohtaan? Onko hän tukenut sinua jo tämän 10 vuotta?

Vaikea sanoa voiko miehesi käytös olla syypää masennukseesi, kun ei tunne teitä ja elämäänne tämän enempää. Jos itse mietit asiaa rehellisesti, niin miltä itsestäsi tuntuu?

Vierailija

tottakai sitä väsyisi yrittämiseen ja miellyttämiseen. Ja masentaisi itseäni koko ajan miettia, että mitähän mä nyt olen tehnyt, ja miten saisin sen paremmalle tuulelle. Ala harrastamaan jotain kivaa ihan yksinäsi, ja jätä se kotiin murjottamaan.

Vierailija

Toisilla on vaikeampaa unohtaa ja antaa anteeksi riitoja ja he tarvitsevat vähän pitemmän ajan päästä siitä yli. Ei toisen anteeksipyyntö ole mikään taikasana, jolla kaikki pyyhitään pois.

Mutta jos miehelläsi on tyypillistä käyttäytö noin lähes jatkuvast ja sinä taas olet sosiaalinen ihminen, joka tarvitsee toisen hyväksyntää on todennäköistä että masennuksesi voi, ainakin osittain johtua miehesi hyväksymättömästä käytöksestä.

Toivo, että saat asiat selvitettyä miehesi kanssa. Hiukan raskasta on elää tuollaisen mörököllin kanssa.

Vierailija

Ota tuollaisesta ääliöstä ero ja aloita hyvä uusi elämä!!!

Minäkin erosin vuosia sitten tuollaisesta mörököllistä ja elämä on vain hymyillyt sen jälkeen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat