Mä vihaan yllätysvieraita!!!! Onko liikaa vaadittu, että soittaisi etukäteen?!

Vierailija

Ollaan mökillä ja meillä on miehen kanssa hääpäivä. Sen kunniaksi tehtiin kunnon ateria jälkiruokineen ja juuri kun olemme astumassa ruokapöytään, viilettää mökkitietä pitkin yhdet sukulaiset kylään. Olivat vaan lähteneet päiväajelulle sadan kilsan päästä.

Syö siinä sitten rauhassa, kun mietit, mitä raastais seuraavaksi pöytään tarjottavaksi. Niin se meni tässä koko iltapäivä sitten evästä laittaessa. Nyt ne saatanan termiitit on päivälevolla.

Miehen kotona maalla tuo on ihan tavallista, mutta mä olen tottunut siihen, että ilmoitetaan etukäteen.

ARGH, kun mua raivostuttaa!

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

voi sanoa, jos on hääpäivä kyseessä ja jotkut helkutin sukulaiset hyökkää kylään. Itse olisin ainakin avannut suuni ja kertonut vieraille, että nyt on meidän hääpäivä, joten voisitteko tulla joku muu päivä. Ei siinä pitäis olla mitään hävettävää/ihmeellistä tai muutakaan.

Vierailija

Valitettavasti niitä tapauksia riittää, jotka eivät ymmärrä vaikka monesti sanoisi, että soittakaa jos olette tulossa.

Haluan voida kulkea kotonani alusvaatteisillani ja relata välillä siivoamisen kanssa ja juuri silloin kylään tupsahtaa joku yllättäen. Ei kivaa.

Vierailija

Eihän tiedetä edes ihmisten puhelinnumeroita, niin kuinkas soitat. Ja yhdestä paikkaa on ainakin sanottu, että tulkaahan taas käymään (kai olis antanut numeronsa jos olis halunnut että soitettas etukäteen).

Vierailija

Nämä vinkit sanoa suoraan, on ihan pyllystä! Kuka oikeesti menee sanomaan päin naamaa, ettei nyt oikein sovi tulla. Ei kukaan normaali ihminen.

Vierailija

nykykulttuurin mukaan kylään ei mennä etukäteen ilmoittamatta/kutsumatta. Jos ihmiset haluaa rentoutua ja viettää aikaa mökillä ihan rauhassa niin ei sinne todellakaan yllätysvieraita kaivata!

Vierailija

Mielestäni se ei ole hyvien tapojen mukaista. Jos toisilla ei ole käytöstapoja, ei minun tule alentua samalle tasolle. Sen verran sanoin, että voi kun olisitte soittaneet etukäteen, että oltais edes leivottu tuoretta pullaa.

ap

Vierailija

Mä olen niin samaa mieltä ap:n kanssa ja ymmärrän suivaantumisen. Luulenpa kuitenkin, että tuollaiset idiootit eivät ymmärrä edes vihjailuista, että kylään tullaan kutsuttuna tai edes ilmoitetaan etukäteen.

Vierailija

Itse soitetaan aina, jos ollaan johonkin menossa.

Kerran oltiin menossa erään miehen sukulaisen luo, oltiin soitettu etukäteen ja hän sanoi, että voi tulla. no, kun mentiin, niin siellä oli kynttiläillalliset menossa, (oli paikalla tää sukulainen ja hänen miehensä) ja tuntui, että oltiinkohan oikeesti tervetulleita.

Kun ovella huomasin, että heillä oli ruoat ja kaikki kesken ja pöytä oli hienosti katettu, niin sanoin, että oikeesti me voidaan tulla vaikka huomenna niin tää emäntä vain sanoi,e ttei haittaa, me syödään tässä ja juodaan sitten yhdessä kahvit. itsellä jos olis tuollaiset illalliset menossa, niin oisin kyllä puhelimessa sanonut, ettei sovi tulla. mutta häntä ei häirinnyt.

Vierailija

Entisaikaan vapaa kyläily koski vain sunnuntai-iltapäiviä. Silloin joka talossa vietettiin pyhäpäivää, ja kirkonmenojen jälkeen oli sopivaa viettää sitä epävirallisemmin. Jokainen tiesi, että sunnuntaina sopi lähteä kylään ja joka talossa voitiin halutessaan valmistua siivouksin ja leipomisineen vieraisiin. Lauantaihan oli usein maataloustyöviikon jälkeinen siivouspäivä, joka aloitti viikonlopun vieton. Kylläpä tiedän ihan yleisesti sanottavan, että " noh kukas se nyt arkena poikkeaa" , ja silloin odotettiin vieraalla olevan jotain aivan erityisen kiireellistä asiaa kerrottavanaan. Arkisin tehtiin raskasta työtä usein iltamyöhään, joten eipä silloin ollut aikaa kyläilyyn (paitsi kesää viettävillä kaupunkilaisilla, jotka itsestään selvästi ilmaantuivat maaseudulle sukulaisiin).

Tässä pieni historiakatsaus, mutta samaa tapaa on edelleen jäljellä siitä huolimatta, että moni on töistään vapaa myös arki-iltaisin. Kyläilyaika on ehkä laajentunut sunnuntain ohella lauantaiksi ja kyllä siitä usein sovitaan suullisesti tai soitetaan kutsuakseen kylään. Täällä päin ei tosin moni soita ilmoittaakseen tulostaan, vaan aina jos halutaan seuranpitoa, kutsutaan omaan kotiinsa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat