Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suosittelisit päiväkotiin tutustumisen tapahtuvan?

Vierailija

Ensi viikko tutustutaan päiväkotiin, ja kuulostelen olisko täällä toimivia ehdotuksia viikon kulkuun.

Itse olin ajatellut olla ekan (ja ehkä tokan) päivän tietysti lapsen kanssa siellä tutustumassa kuvioihin. Mutta seuraavina kolmena päivänä olin ajatellut lähteä noin puoleksi tunniksi pois, jotta lapsi opettelisi siellä päiväkodissa lähinnä sitä hetkeä, että äiti lähtee. Ja tulee sitten kyllä yllättävän pian hakemaan.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Lapsi aloitti hoidon 1-vuotiaana ja kävimme koko perheen voimin tutustumassa n. viikko ennen hoidon alkua. Sitä ennen olin keskustellut pariin otteeseen lto:n kanssa puhelimitse.

Päiväkodissa vieraillessamme vietimme aikaa 2-3h, katselimme paikkoja, juttelimme käytännön asioista, lapsen luonteesta, tavoista, taidoista, omista fiiliksistämme ja kaikesta mahdollisesta. Lapsi touhusi innokkaana lelujen kanssa, ei olisi malttanut lähteä pois.

Siitä se hoitoura lähti ja ihan ekasta päivästä lähtien (aloitti heti 8h päivillä) kaikki on sujunut loistavasti.

Vierailija

Oltiin pari tuntia, katsottiin paikat läpi ja sitten lapset sai leikkiä toisten kanssa ja mä juttelin käytännön asioista. Ei tullut mieleenkään etteikö se riittäisi. Tosin voi olla että kaksosten on helpompi aloittaa kun menevät yhdessä. Ikää 4v.

Vierailija

Ajattelin, että kävisin yhden viikon tytön kanssa siellä tutustumassa ja leikkimässä ja toisen viikon saisi olla lyhyitä päiviä yksinään. En tiedä, onko liian pitkäkin tutustumisaika huono, jos vaikka ehtii tottua siihen, että äiti on aina mukana? Kokeneemmilta olisi kiva kuulla kokemuksia.

Vierailija

kahden vanhemman lapsen hoitoonviemiskuvioiden pohjalta 1,5 vuotiaan harjoittelukalenteri on tällainen

1. päivä: tunti vanhemman kanssa, tunti yksin, sitten kotiin

2. päivä: tunti vanhemman kanssa, kolme tuntia yksin, kotiin

3. päivä: 15 min vanhemman kanssa, neljä tuntia yksin

4. päivä: 4 tuntia yksin

5. päivä: 6 tuntia yksin

ensi viikolla sitten täydet päivät

Vierailija

Lapset nyt 3v ja 1v4kk.

Meillä ollaan menossa leikkimään tarhan pihalle muutamana päivänä etukäteen, parin viikon ajan. tulee piha, kaverit ja hoitajat vähän tutummiksi. kolmannella viikolla jäädään pidemmäksi aikaa sinne, ja viikkoa ennen minun töihin menoa ollaan menossa niin, että jätän lapset yksin sinne, vaikka vain tunniksi, että huomaisivat, että heidät haetaan pois sieltä. (loppuviikosta pidemmäksi aikaa..)

Niin, ja Helsingissä ollaan, lapset siis aloittavat tarhan syyskuussa. Ja täällä tuo tarhaan yksin jääminen harjoitteluvaiheessa onnistuu vain, koska meillä maksukausi alkaa viikkoa ennen varsinaista hoidon tarvetta. (eli vika harjotteluviikkokin siis maksaa.)

Lasta ei siis ainakaan täällä saa jättää yksin hoitoon tutustumaan ennen kuin maksu on alkanut " juoksemaan.."

Vierailija

käydä tutustumassa ennen pitkien päivien alkua. yllensä lapselle riittää jos käy kerran tai pari vanhemman kanssa ja sitten vaikka joitakin päiviä lyhempinä, esim, ensin vaan pari tuntia, aamupäivä ja siitä ei enää olekaan suur kynnys jäädä syömään ja nukkumaan. ihan hyvältä kuulostaa teidän suunnitelmanne näin päiväkodintädin korviin:) muistattehan vaan jatkossakin sitten koittaa pitää ne hoitopäivät mahdollisimman lyhyinä, se on lapselle täyttä työtä kuitenkin.

Vierailija

Ihan hyvä jos lapset tutustuvat yhdessä vanhempien kanssa. Pari viikkoakin voi mennä jos vaikka ensimmäisellä viikolla käy vain ulkoilemassa jokusen kerran ja sitten seuraavalla mennään sisälle (tai aikasemmin, jos ei ole mahdollisuutta olla paikalla joka päivä). Mutta pyydän..

älkää antako lapsille eri oikeuksia kun muilla.

Menee ihan pohja jos muu ryhmä tulee pihalta sisälle, vaihtaa sisähousut ja menee pesemään kädet ja sitten siellä jonossa kulkee äiti tai isä joka kysyy koko ajan: Haluaisitko vaihtaa housut, ai et vai, no vaihda myöhemmin. No pesistkö kädet? Et siellä vessassa vai, no mennään tonne vauvojen vessaan. Mihin sä haluaisit mennä istumaan jne.

Luottakaa omiin lapsiinne, että pärjäävät ilman teitä jo hetken, jopa kokonaisen päivän! Näyttäkää lapselle että uskotte hänen selviävän ja osaavan noudattaa ryhmän aikuisten ohjeita ja neuvoja.

Vierailija

Olin varautunut kahden viikon " puskuriajalla" täysin kotihoidetun 2,5-vuotiaan kanssa, mutta niin vaan poika nukkui päikkärit jo kolmantena päivänä päiväkodissa. Oli tosi kiva -- tehtiin sitten noin 5-6-tuntista päivää tuo kaksiviikkoinen. MInä urheilin, sivosin ja nautin ja hain pojan heti päiväunien jälkeen kotiin. Oli ihana " loma" minulle ja nähtävästi riittävän pehmeä lasku pojalle.

Vierailija

päiväkodintyöntekijänä en kuitenkaan katso ollenkaan pahana, vaikka olisitte pitempäänkin harjoittelemassa.

Itse olin aikoinani ensimmäisen lapseni kanssa tutustumassa vaan pari kertaa pph suosituksesta ja se oli tosi vähän, olisi pitänyt tajuta vaatia useampi kerta.. toisen kanssa tutustumiseen meni reilu viikko. Ensimmäiset kerrat olimme tosin vain päiväkodin pihalla tutustumassa.

Alku saattaa usein mennä hyvin, mutta hetken päästä tuleekin hieman takapakkia.. ei kannata hermostua.

Ikävän yllättäessä lapsen, valokuva perheestä olisi tosi hyvä olla olemassa. Voisi sitten hoitajan kanssa katsella kuvaa. Ei tietysti vellota siinä ikävässä, mutta kummasti se vaan rauhoittaa lasta.

Vierailija

hoidossa isovanhemmillakaan kuin pari tuntia erittäin harvoin.

Uskon että poika jää hyvin tarhaan ja haluaa mennä sinne uudestaankin.

Aion toteuttaa tutustumisen niin että ensin menemme yhdessä ja olemme ehkä tunnin. Seuraavaksi lapsi jää sinne yksin ja saa olla pari tuntia leikkimässä. Seuraavana päivänä enemmän, jos näyttää hyvältä. Jos lapsi ei haluaisi mennä ollenkaan, silloin olisin taas koko ajan läsnä ja jättäisin yksin aluksi vain puoleksi tunniksi.

Meillä on aikaa totutella tarhaan, joten tämä onnistuu.

Vierailija

Tuo päiväkotiin tutustuminen on minusta aika mystinen juttu, koska eri päiväkodeilla on siihen täysin toisistaan eroavat neuvot ja periaatteet.

Yksi on kuitenkin ymmärtääkseni yleissääntö: lasta ei voi jättää päiväkotiin ilman äitiä ennen kuin päivähoito on hänen kohdallaan virallisesti alkanut eli hoitomaksu juoksee. Jos teillä on jo noin, niin minusta suunnitelmasi kuulostaa hyvältä.

Omien lasteni päiväkodissa ei selvästikään kauhean hyvällä katsottu monta päivää jatkuvaa tutustumisvaihetta, mutta suoraankaan ei haluttu sanoa, että lähde nyt vaan jo pois ja jätä lapset tänne.

Minusta asiasta pitäisi selvästi ja suoraan pystyä neuvottelemaan vanhempien kanssa. Jos ja kun siellä on ekan/ekojen lasten kanssa ekaa kertaa totuttelemassa, niin vanhemmilla tuskin voi olla kovin selvää mielipidettä ja näkemystä siitä, mikä on paras ja toimivin juttu. Ja toisaalta he kuitenkin ovat juuri oman lapsensa parhaita asiantuntijoita, joten päiväkodin sanelupolitiikkakin olisi huono ajatus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat