Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ESIKOINEN HOIDOILLA - toisen yritys käynnissä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei, ajattelin että kun tällaista ketjua ei taida olla? Olisiko kuulolla vastaavassa tilanteessa olevia? Ajatusten vaihtoa?

Ajattelen yhä olevani lapsettomuusongelman kanssa painiva, vaikka meillä yksi lapsi onkin. Viestien lukemisen lisäksi tuntuu että haluaisin myös purkaa ahdistusta ja pelkoja ja ajatuksia muiden kanssa...

Olen 8 kk ikäisen ihanan tytön äiti, tyttö on kaikkea mitä olen halunnut MUTTA SILTI nyt jo ahdistaa ja pelottaa toisen lapsen yrittäminen. Tyttömme sai alkunsa noin 3,5 vuoden lapsettomuuden, tutkimusten ja rankkojen hoitojen jälkeen IVF:llä. Olen luojalle (ja Väestöliiton lääkäreille ja henkilökunnalle!) kiitollinen lopun elämääni että saatiin lapsi, oma lapsi, eikä sylini ole enää tyhjä. Lapsettomuuden syytä ei löydetty minusta tai miehestä (molemmat olemme nyt 30 v), mutta IVF-hoidon loppusuoralla huomattiin, että siittiöt eivät kunnolla hedelmöitä maljassa eli " koeputkessa" .

Miten tästä eteenpäin? Tuleeko meidän luomusti yrittää toista, vai hakeutua mahd. pian hoitoihin? Olen aina toivonut suurta perhettä, enkä haavettani ole vielä kuopannut, täydellisiä ihania lapsiahan saa hoitojenkin avulla. Onko jokin aika joka täytyy odottaa, että voi hakeutua uudestaan hoitoon? Imetin tyttöä tämän 8 kk ja menkat alkoivat 6,5 kk kohdalla, kahdesti ovat olleet, tuskin vielä säännölliset. Nyt olen testannut ovistesteillä jo 8 pv (kierron päivät 12-19), ei näy viivaa testissä. Pelottaa ja ahdistaa, voiko tämä onnistua luomusti vai onko taas rankat hoidot edessä. Toisen lapsen kaipuu on kova.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Meillä on 1 v 7 kk tyttö, joka sai alkunsa tokalla inssillä. Taustalla selittämätön lapsettomuus (mulla lievä endoepäily) ja nyt onkin täysi arvoitus, miten kakkosen kanssa käy. Kovasti on yritetty kotikonstein, nyt menossa kolmas kierto ehkäisyn poisjättämisen jälkeen. Luomuna yritetään varmaan vielä pari kuukautta, sitten pitänee suunnata Diacoriin.

Mulla on jotenkin sellainen fiilis, ettei tästä luomuna voi tulla mitään, kun en eläessäni ole saanut plussan plussaa luomuna, vaikka kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput ja poppakonstit oli käytössä. Se ei toki estä pettymästä aina kun menkat alkaa. :/

T: Tilhi

Vierailija

ja yllätyksekseni meille varattiin aika punktioon jo viikolle 47! Päästään siis hoitoon jo 13 viikon päästä, mikä tuntuu ihan käsittämättömältä kun on näiden hoitojen kanssa tottunut vaan odottamaan ja odottamaan... ehkä mun kropan totaalinen " kuolio" , pcon " räjähtäminen" ja edellisen hoidon kokemukset vissiin pisti vauhtia jonossa. No, saan sen kuulostamaan ehkä vähän liiankin huonolta, mutta totta oli se, että ovulaatiosta ei ole tietoakaan, ja munasarjat on ihan täynnä rakkuloita. Ei ihme, että niitä kuukautisia ei ole kuulunut.

Mulla on olo kuin nuorella tytöllä, joka on eka kertaa ihastunut... :) en osaa tänään ajatella juuri muuta kuin sitä, että päästään hoitoihin...

Vierailija

Onhan mukavaa - jos ymmärrätte mitä tarkoitan - että täällä on kohtalototevereita muitakin, vaikka eihän se kivaa ole että ootte samassa jamassa ja kuitenkin on kiva jakaa kokemuksia ja lukea muiden tilanteista.

Meillä tilanne on edennyt ihan RÄJÄHDYSMÄISEN nopeasti, olen ihan ihmeissäni, ihan kuin vastarakastunut nuori kuten joku asian täällä ilmaisi!

Eli käytiin eilen suunnittelukäynnillä Väestöliitossa ja HUOMENNA alkaa Suprecur-sumuttelu, hui! Ja jo vk 42 on punktio ja siirto, eli jos kaikki onnistuu hyvin olen parin kuukauden kuluttua raskaana! Tämä koko ajatus on niin huima että pyörryttää. Väestöliitto on aivan ihana paikka, ja meidän lääkäri on ihan huippu, tietenkin sinne menee rahaa mutta onneksi on jo edellisestä raskauden alusta asti säästetty uusiin hoitoihin joten saadaan ne maksettua. Luulin että Väestöliitossa ehdotetaan että yritetään itsellään jonkin aikaa, mutta mitä vielä! Tyttömme on nyt 9 kk (sai alkunsa ekasta IVF-yrityksestä), joten jos tämä IVF lokakuussa onnistuu, tyttö saa ensi kesänä pikkusisaruksen. Käsittämätöntä.

Itse olen ihan kympillä hoitojen kannalla. Meillä selittämätön lapsettomuus, joten voisi olla että joskus tärppäis ilman hoitoja. Mutta mun pää ei kestäis sitä odotusta ja pettymystä, odotusta ja pettymystä. Toisaalta tuntuu vähän hassulta tällainen " suunnittelu" , että etukäteen ikään kuin tietää milloin tulee mahdollisesti raskaaksi. Kyllä tämä tuntuu vähän epäluonnonmukaiselta, ja sitähän se onkin. Mutta antaa niin käsittämättömästi elämäniloa ja toivoa, ettei rajaa!!!

Tsemppiä muillekin, jaksamista kaikille!

Kirjotellaan!

Vierailija

Pakko tulla teille kertomaan omasta kokemuksestani eli esikoinen saatiin hoidoilla (IVF) viiden vuoden yrittämisen jälkeen, mutta esikoisen ollessa 1v 3 kk aloimme miettiä uudestaan hoitoja, toinen tärppäsikin luomusti! Eli ihmeitä tosiaan sattuu! Tsemppiä kaikille ja jaksamista!

T: Pikku-neidin äiti ja rv 14

Vierailija

Meidän poika on nyt 9kk ja sai alkunsa toisen ivf:n tuoresiirrosta usean vuoden lapsettomuuden ja hoitojen jälkeen. Me olimme hoidossa nkl:lla. Minä soitin nkl:lle pojan ollessa puolivuotias ja kysyin miten tulisi menetellä. He sanoivat, että koska meille ei jäänyt pakkaseen alkioita, niin uusi lähete ivf:ään vain heti heille, niin pääsemme sitten hoitoihin pojan täyttäessä vuoden. Minulla on hankala endo, joten luomuyritystä eivät suositelleet ollenkaan. Hain siis heti juhannuksena lähetteen nkl:lle ivf:ään ja sain noin viikossa kutsun ivf:n suunnitteluun joka on marraskuussa pojan 1-vuotispäivän tuntumassa. Luomuyritystä meillä ei ole ollenkaan, vaan syön pillereitä jarruttelemaan endoa. Seuraavaa hoitoa en ole vielä kovinkaan miettinyt ja tätä palstaakin vain satunnaisesti vielä toistaiseksi vilkuilen. Saa nyt nähdä koska se varsinainen hoito edes sitten alkaa, yritän varautua siihen että ensi vuoden alkuun menee. Joka toisaalta lääkekaton vuoksi voi olla ihan hyväkin, pessimistinä en tietenkään usko ensimmäisen hiodon tälläkään kertaa onnistuvan...

Vierailija

Heippa kaikille samassa veneessä oleville!

Onneksi löytyi jokin pino, johon tuntuu itsekin kuuluvan! Meillä yritettiin esikkoa noin 3,5 vuotta, tehtiin inssejä ja kaksi ICSIä, joista toisesta sai alkunsa meidän reilu 10-kuukautinen ihana pojannapero. Pakkasessa odottaa vielä 7 " sisarusta" . Tosiaan vauvakuume aivan mieletön. Periaatteessa luomuraskaus on mahdollinen, mutta onnistumiseen voi mennä aikaa piiiitkästi, joten olen ottanut jo klinikkaan yhteyttä ja mennään suunnittelukäynnille ensi viikolla. Seuraavana tehdäänkin siis pas, jos alkiot selviävät sulatuksesta. Passia aletaan kokeilla sitten kun tää esikko on noin vuoden eli itse asiassa jo lokakuussa. Rankempiin hoitoihinkin olen vielä valmis menemään, jos nää passit eivät tuota kaivattua tulosta!

Itse ajattelen, että jos vauvakuume on kova, niin miksi " turhaan" yrittää luomuna, koska hoidoilla saa parempia tuloksia aikaan, siis ainakin näin meillä. Ja ainakin hoitoihin hakeutumisessa ei ole enää suurta kynnystä, jos on hoidoissa jo käynyt. :)

Tsemppiä kaikille meille kuumeilijoille ja toivotaan, että kaikki saataisiin vielä lisää lapsosia hoidoilla tai ilman!

Terv. Henna ja pikku-ukkeli (10/06)

Vierailija

Tämä ketju osui silmiin ja varmaan tänne itsekin sovin!

Kiva oli löytää myös sinut WAW täältä pitkästä aikaa, tsemppiä vaan teille uusiin hoitoihin!

Niin, meillä esikoista tehtiin 2 vuotta johon mahtui clomeja, inssejä ja yksi IVF/ISCi josta negaa. Ihmeeksemme tuli kuitenkin luomusti raskaaksi IVF:n jälkeisestä kierrosta ja saimme ihanan tytön 11/06. Tutkimuksissa todettiin ainakin häikkää siittiöissä. Imetys mulla loppui jo kun toukokuussa ja menkat ovat siitä lähtien olleet suht säännölliset ja ehkäisyä emme ole käyttäneet kun ihan silloin ensimmäisinä kuukausina.

Mua kans jo ahdistaa ajatus että toista lasta emme välttämättä saa, vaikka ikionnellinen olen yhdestäkin lapsesta. En ole kyllä ihan heti valmis hoitoihin vaan varmaan yritämme vuoden verran jos vaikka se luomuihme tapahtuisi vielä toistamiseen. Pakkasessa meillä on muistaakseni 5 alkiota.

Vierailija

Meillä oli taustalla selittämätön lapsettomuus. Ekaa tehtiin vuosia ja lopulta saimme ihanaisen pas-pojan. Olimme päättäneet, että uusiin hoitoihin lähdetään syksyllä eli nyt. Näin ei kuitenkaan tarvitse tehdä (onneksi). Me saimme kokea ihmeen eli tulin heti raskaaksi imetyksen loputtua. Tarkoitus oli siis yrittää luomuna hetki ja palata hoitoihin.

Onnea yritykseen, kaikki on mahdollista!

sisu rv 29 + poika 1 v 2 kk

Vierailija

Ja todella nopeasti edetään. Tein ovistestin tänään kun ultrassa näkyi hyvän kokoinen rakkula. Lääkäri sanoi, että jos ovistesti ei tänään vielä näytä plussaa, niin tehdään pas jo tähän kiertoon, mutta niinpä se vaan näytti ja nyt siis seuraavaan kiertoon tehdään pas elikä aikasta äkkiä! Alkaa tosiaan jo jänskättämään! Toisaalta nyt voi passin ottaa rennommalla mielellä, koska tosiaan ollaan onnekkaasti jo saatu ihanainen pojanpallero, mutta TOOODELLA ihanan mahtavaa olisi, jos saataisi hälle kaveri! Mutta jos passit eivät tuota tulosta, olemme valmiit lähtemään myös seuraavaan icsiin.

Kiva että täällä muillakin hoidot etenee jo syksyllä, ainakin osbornella, saa piiniskavereita tähän samaan tilanteeseen jännäämään! Ja tietty toivotaan, että luomusti yrittävilläkin onnistuisi, ettei tarvisi lähteä hoitoihin uudestaan!

Onnea meille kaikille toisen ihanan lapsen saantiin!

Kirjoitelkaahan kuulumisia, jahka kerkiätte!

Terveisin, Hessunen ja pojanpallero 10/06

Vierailija

Täällä kans yks kuumeilija! :) Meidän ivf-tyttö on vasta 3 kk mutta kuume on jo kova! Yks syy vauvahaluihin on kyllä myös se, ettei mulla ole työpaikkaa, mihin palata äippäloman jälkeen, kun se jäi toiseen kaupunkiin.

Meillä ei yritystä ollut kuin puoli vuotta ensimmäistä yrittäessä, kun varasin ajan tutkimuksiin. Mahdotonta raskautuminen luomustikaan kai ei ole mutta vaikeampaa kuitenkin enkä halua tuhlata vuosia yrittämiseen. Ensimmäinen onnistui kahden negan inssin jälkeen ekalla ivf:llä. Pakastimeen ei jääny mitään, joten kaikki aloitettava alusta..

Mekin varattiin jo aika suunnittelukäynnille, joka on syyskuun puolella (en imetä). Ihanan jännää! :D

Unelm@

Vierailija

Tänään kävin siis gynellä ja onneksi meidänkään ei tarvi pidempään jonotella vaan muutaman viikon suunnittelu käytiä (ollaan hoidossa TYKS:ssä).Lääkäri oli sitä mieltä että PAS:lla jatketaan jos luomusti ei puolessa vuodessa tärppää. Eli nyt täytyy sitten pöllyytellä lakanoita ahkerasti ettei ainakaan yrityksen puuttumista ole! Papa koe otettiin kans pitkästä aikaa ja muutenkin jäi hyvä mieli, lääkäri sanoi että uusi luomuraskauskaan ole mahdoton.

Nyt iltapuuron tekoon!

Vierailija

Täällä kans ajatukset pyörii kovasti jo toisessa lapsessa ja hoidoissa.. Meillä on aika sinne väestöliittoon parin viikon päästä ja pikkasen alkaa jo jännittään.. Oon tässä yrittäny muistella miten se ivf-hoito alkoi ja jos ihan oikein muistan, mulla alko sumut kierron 20. päivä (pitkä kaava). Laskeskelin tossa, että mää ehtisin alottaa ne jo tähän kiertoon, kun lääkäri on kierron 17. päivä. Mutta saapas nähä mitä se lääkäri tuumailee :) On tässä luomuyritystäki ollu, ja vaikka sen tietää ettei kovin suuret mahikset oo, silti sitä vaan aina pettyy ku menkat alkaa. Hohhhoijaa!

Vierailija

satuin lukemaan viestin, olen aiemminkin kurkkinut että missä olis vertaistukea! Meillä IVF-alkuinen poika kohta 11kk ja kovasti olis hinku päästä pian yrittämään toista. Tosin imetys vielä käynnissä ja nyt pohdin että lopettaisin sen kohtapuoliin. Meillä lapsettomuuden syynä pco, kuukautisia ei näy eikä kuulu ilman hormoneja. Joten olen täysin rinnoin varautunut uusiin hoitoihin. Ilmeisesti tästä on lähdettävä kunnalliselle puolelle hakemaan lähete ja sen jälkeen hoitojonoon, eikös se niin mene? Tsemppiä hurjasti kaikille!!!! :)

Vierailija

Onpas tosiaan tehokasta toimintaa väestöliitolla! Mä täällä alan olla vähän paniikissa, kun marraskuu lähestyy hirveetä kyytiä... Ekat primolut-menkat on takana ja olihan taas ihan pyllystä koko touhu. En välitä kyllä kuukautisista ollenkaan, joten siinä mielessä tää mun kropan tehottomuus on ihan ok. Mut tokihan sitä mieluummin ottais menkat ja helpon raskautumisen ku sen, että lapsia saa vain hoitojen kautta.

Onnea hoitoon mooalle!

Vierailija

Ja tervetuloa mukaan uusille! Täällä masentavasti kp 2/34 ja flunssa vielä lisäksi, tai no lääkäri sentään pongasi oviksen tasan kaksi viikkoa ennen menkkoja että kyllä kait se kroppa jotenkin toimii. Harmi vaan kun ei ehditty/jaksettu silloin puuhailla, joten mitään jännättävää tässä kierrossa ei ollut. Jospa tässä kierrossa oltais sitten aktiivisia oikeen aikaan, tai pitäis sitä koittaa olla koko ajan kun ei tosta oviksesta ole aina tietoa...raskasta tämä vauvan yrittäminen!

Niin me ei vielä meihen kanssa edes puhuta hoitoihin menosta, varmaan ainakin ens kesään katellaan josko ihme tapahtuisi. Ja eihän toi esikkokaan ole kuin vasta 9 kk. Mutta olis niin ihanaa tulla jo pian raskaaksi, aina sitä voi toivoa vaikka toivoa ei paljon olekaan...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat