Olenko itsekäs?

Vierailija

Työt alkaa syyskuun puolessa välissä. Lapset menee hoitoon elokuun lopulla, noin kolme viikkoa ennen mun töiden alkua. Eka viikko " harjoitellaan" lyhyillä päivillä, ja sit pari viikkoa ovat koko päivän hoidossa, ja mä kotona. Miehen mielestä olen itsekäs, anoppikin ihmetteli, mutta musta tuntuu, että olen neljän kotiäitivuoden jälkeen ANSAINNUT kahden viikon loman, jolloin mulla on PÄIVÄLLÄ aikaa rentoutua, lukea kirjoja, shoppailla työvaatteita ja ottaa vähän rennommin. Olen viettänyt kotona elämäni rankimmat neljä vuotta, ja töihin paluu tuntuu todella luksukselta jo sekin - mutta seuraavaan LOMAAN on aikaa, ja sitten varmasti jo haluan olla lastenkin kanssa kotona taas, kun töissä on ehtinyt jo olla. Ei kai siinä ole mitään itsekästä, että haluaa pitkän kotiäitirupeaman jälkeen pitää KAKSI viikkoa lomaa?? Silloinkin teen päivällä ruokaa, siivoan, hoidan pyykit, vien ja haen lapset tarhasta ja illat hoidan lapsia...

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Kyseinen nainen on ollut kotiäitinä useamman vuoden ja on palaamassa työelämään. Eli ne vuodet kotona lapsen kanssa eivät siis riitä tai merkitse mitään? Automaattisesti taas äiti joka vie lapsensa hoitoon hieman alle 1-vuotiaana tai 1-vuotiaana on itsekäs ja surkea äiti riippumatta siitä, että miksi tekee niin. Nainen ei saa käydä töissä jos hänellä on lapsia tai opiskella, piste.

Jokainen äiti, jonka lapset ovat päiväkodissa tietää, että suurin osa lapsista aloittaa päiväkodin viimeistään syyskuun alussa. Pääsevät mukaan hyvin rytmiin jo toimintakauden alussa. Kaksi viikkoa valmentautumisjaksoa työelämään ei ole mielestäni syy kantaa huonoa omaatuntoa, koska lapsia ei voi ottaa tuon jakson ajaksi pois päivähoidosta. Onhan se surkeaa, että saavat uusia kavereita jne.

Vierailija

Todella itsekästä olla ensin monta päivää kuussa poissa kotoa ja sen jälkeen valittaa siitä, että sinä tarvitset omaa aikaa. Luulis, että mies olisi innoissaan hoitamassa lapsia kun on kotona, jos kymmenenkin päivää kuussa on heistä erossa.

Munkin mies on reissutöissä, hän on poissa kylläkin suurimman osan kuusta. Mutta aivan varmasti se aika minkä hän on kotona, on minun aikaani. Mies hoitakoon lapset silloin.

Vierailija

Kotiäitien mielestä kotiäitiys on verrattavissa työhön siihen asti kunnes puhutaan kotiäidin lomasta :D

Pidä pari viikkoa kaikessa rauhassa. Se ei lastesi hyvinvointia hetkauta mihinkään suuntaan, mutta omaasi saattaa hetkauttaa parempaan päin.

Vierailija

Mutta jos taas haet suurimpana osana päivistä aiemmin niin mikäs siinä... siis tarkoitan,että minusta lapsetkin ansaitsevat kuitenkin kotona oloa kun siihen on mahdollisuus vielä,tarhaan rahtautuminen on heille sitä " työtä" ja kohta se on joka aamuista...

Mut jos tosiaan " lomailet" niin tuskinpa heitä aamu 7 viet....??

Vierailija

Tietenkin saat pitää lomaa ja ihan vaan vaikka siks että saat hoitaa itseäsi ja valmistautua työ-elämään.

On järkyttävää tää kateus ja pahansuopuus- sota-ajan katkeruudet pitäis olla jo ohi. On aikansa elänyt tää myytti että kaikki on kärsien ansaittava. Ja jos olet äiti niin ei riitä edes se että ansaitset.

Itse tiedät omat tarpeesi ja mustakin on todella viisasta antaa aikaa IHAN VAAN ITSELLEEN. Eikä sitä tarvii selitellä tai todistella ansaituksi. Jaksat lapsiaskin paremmin- eivätkä he siellä päiväkodissa ole kuin ne päivät....

Nauti reteesti, täysin ilman syyllisyyttä!!!Niin mäkin tekisin jos olis mahdollista nyt! Sitäpaitsi muutos kotoa työ-elämään on suuri, on ihan hyvä antaa itselleen aikaa muutokseen, eikä vaan suorittaa yli-ihmisenä kaikkea.

Vierailija

ÄITI voi ollamonella tapaa, seminkä sä koet oikeaksi ei oo ainoa oikea. Lapsista kuuluu huolehtia ja aikuiseksi kuuluu kasvaa ja aivan varmasti jokainen äiti joutuu luopumaan niin tä omista tarpeistaan, myös ap- siitähän ei ole kysymys.

Myös äiti on IHMINEN joka myös tarvitsee lepoa ja joskus jopa sellaista luksusta että saa ihan nauttia omasta rauhasta.

En tiedä yhtään lasta joka kiittää äitiään uhrautumisesta tai marttyyriudesta. Olen itsesellaisen äidin lapsi joka joka suuntaan toitotti kuinka pitää uhrautua ja luopua jne. Siitä on ollut mulle tasan se seuraus että on ollut vaikea oppia arvostamaan omia tarpeitaan, kun naisen malli on ollut se " muka" vaatimaton marttyyri. Ihailin ja vieläkin ihailen (ja olen oppinut itsekin jo) naisia jotka ottavat tilaa itselleen,huolehtivat myös itsestään ja hoitavat silti lapsensakin hyvin. Lapset saavatpaljon paremman mallin kuin niistä uhrautuvista, niskaan huohottavista, aina oikeassa olevista marttyyrisuperäideistä.

Ja kyllä, terve aikuinen kaipaa välillä lomaa lasten touhuista, aikaa omille ajatuksilleen ja vaikkapa erotiikalle- kaukana kotoa, ilman lapsia.

Vierailija

Sehän on kuulemma pelkkää lomaa kun saa olla vain kotona lasten kanssa. Mies ärisi, että kun olen neljä vuotta maannut kotona, niin miksi pitää pistää lapset hoitoon " liian aikaisin" , ja itse jäädä kotiin perse homeessa sohvalle. Mä sanoin, että se saa kyllä jäädä itse kotiin lapsia hoitamaan, jos haluaa. Sillä ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on kotona 24/7 lasten kanssa, kun itse reissaa työn puolesta jatkuvasti. :P Mut tää on niin tätä, syyllistän itseäni ja mietin, että olenko ihan ainoa lajissani, kun tarvin pienen hengähdystauon tähän kokopäiväisenä äitinä olemiseen...

ap

Vierailija

Näin minäkin olen tämän asian ajatellut, kuten moni muukin, että kahdella viikolla ei ole merkitystä puoleen eikä toiseen lasten kohdalla, mutta mun omaa jaksamista se parantaa radikaalisti.

En todellakaan ole superäiti, enkä jaksa loputtomiin. Myönnän, että olen aika mukavuudenhaluinen, mutta silti lapset ovat mulla aina omien tarpeiden edellä. Ensin siis täytän lasten tarpeet, ja kun ne on täytetty, ajattelen itseäni. Mun mielestä lapsille kaksi viikkoa lisäkotonaoloaikaa ei ole sellainen tarve, jonka toteutumatta jääminen vaikuttaa lasten kehitykseen ja psyykkiseen hyvinvointiin.

Koen, että mulla on neljän vuoden kotonaolon jälkeen oikeus ottaa parin viikon ajan edes päivällä rennosti. Vähän ladata akkuja. Mun mies on noiden kolmen viikon aikana taas 8 päivää töissä ulkomailla, kahdessa pätkässä. Heti kun mun työt alkaa, mies lähtee viideksi päiväksi jälleen reissuun.

Mun mies ei todellakaan osaa ajatella, mitä lasten hoitaminen kotona on. Hän reissaa työssään paljon, ja on yli kolmasosan joka kuukausi pois kotoa. Kotiin tullessaan hän haluaa nukkua aikaeron pois, jotta on virkku ja jaksa tehdä töitä. Tämän jälkeen hän pyrkii antamaan minulle hetken vapaata, joka käytännössä on 1-2 kertaa kuussa oma ilta / päivä omissa menoissa. Muun ajan hoidan lapsia ja kotia lähes kokonaan itse. En viitsi valittaa, koska tiesin miehen työn luonteen jo ennen ensimmäistä lasta. Odotan, että lapset kasvaa, niin munkin elämä hieman helpottuu, kun ei tarvi kokoajan juosta perässä ja heräillä öisin ;)

Mä itse koen tekeväni oikein siinä, että pidän hetken lomaa. Iltaisin kuitenkin hoidan lapsia, ja teen kotihommia päivällä kun lapset on tarhassa. Olo vaan on välillä aika epävarma, kiitos miehen ja anopin ;)

Ap

Vierailija

Ihan hyvä idea pitää vähä vapaata ennen kuin alkaa se arki, missä päivät ollaan töissä ja sen jälkeen väsyneinä vielä viihdytetään lapsia loppuilta. Helpompi vähä huilia nyt kun sitten kun se arki iskee.

Ootteko te jotain superihmisiä, jotka ei ikinä väsy? Tää on taas niin tätä.. Mä ainakin olen ihan kypsä jo, kun oon ollu ton 2-veen kanssa koko kesän kahestaan. Ihanaa, että saan viedä sen huomenna päiväkotiin taas ja pääsen tekemään hommia kotona.

Ihme porukkaa täällä...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Eikö vanhemmuus tarkoita sitä, että kasvaa vähän aikuiseksi ja oppii joustamaan omista tarpeistaan ja haluistaan?

Meillä se on kolmevuotias, joka hokee minäminäminä ja minäeka ja mullekans - monien kotona taitaa olla toisin.

Vanhemmuus on myös sitä, että huolehtii omasta jaksamisesta. Aina ei tarvitse olla marttyyri ja uhrautua hinnalla millä hyvänsä. Ap on lomansa ansainnut!!

Vierailija

Kyllä aikuinen saa haluta pitää lomaa myös ilman lapsia. Tapauksesi on ihan erilainen kuin se, että haluaisi vuosilomallaan pitää lapset hoidossa. Sitä en hyväksyisi (tosin en usko, että kukaan minun hyväksyntää siihen edes kaipaisi, mutta toinpa nyt tämänkin esiin).

Olet ollut pitkään kotona, joten kahden viikon loman pitäminen ei ole miteenkään yli-itsekästä. Nauti lomastasi! Lue hyviä kirjoja, urheile tms.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat