Lapset ja jaettu lastenhuone?!

Vierailija

Olemme harkitsemassa asunnon ostamista. Unelma-asunto on löytynytkin, mutta se on ikävä kyllä vain kolmio. Melko suuri kolmio kuitenkin. Mutta siis...lapset (3 ja 6 v tällä hetkellä) joutuisivat jakamaan lastenhuoneen

(n. 14 neliön huone, eli 7 neliötä / lapsi). Tarkoitus olisi jakaa huone kevyellä väliseinällä ja luoda näin tavallaan kaksi omaa pikkuruista huonetta.

Tarkoituksemme ei ole muuttaa taas vähän ajan kuluttua, vaan olemme hankkimassa kotia pitkäksi aikaa eteenpäin. Onko kokemuksia tällaisesta ratkaisusta? Vai pitääkö vain sinnikkäästi etsiä sopivaa neliötä? Lapset ovat tyttö ja poika, sekin ehkä vaikuttaa.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Kaverillani oli noin jaettu paljon pienempi huone kahtia kirjahyllyllä vaan, ja välissä oli vielä viritetty oviverhot. Tietysti äänet kuuluivat läpi, mutta eipä tuo liiemmin heitä haitannut.

Vierailija

minulla ja veljelläni oli yhteinen huone aina siihen asti kunnes olin lukion kolmannella.. (kirjoitusten takia sain oman huoneen) en ole kokenut mitenkään traumaattiseksi tätä. Ikäeroa 2v.9kk.. Hyvin ollaan jaettu ilot ja tappelut, surut jne.. Ei ollut mitään väliseinääkään. Joskus oli keskellä huonetta erottamassa kirjoituspöydät, mutta aina tein läksyt keittiön pöydän ääressä.. :)

Muuttakaa vaan, hyvin menee.. oppivat sosiaalisiksi.

Vierailija

Lapset eivät tarvitse omaa huonetta voidakseen hyvin. Päinvastoin. Lapsilla on turvaa toisistaan kun saavat nukkua yhdessä. Yhteinen huone edistää yhteenkuuluvuutta, jakamisen yms muiden sosiaalisten taitojen oppimista jne. Vanhemmat, jotka ehdottomasti haluaa tunkea jokaisen lapsen omaan koppiin puolustamaan omaa reviiriään löytää yleensä itsensäkin haluamasta oman talon- ilman sitä puolisoa.

Oma paikka tietenkin täytyy olla; sänky ja paikka tavaroille. Mutta minusta omien huoneiden korostaminen lisää vaan itsekkyyttä ja etäisyyttä perheenjäsenten välillä.

Vierailija

Ehdotan kuitenkin jotain kevyempää ratkaisua kuin väliseinä - vaikkapa leveä kirjahylly, laskosverhot tms. Ja tosiaan, lapset samaan huoneeseen ja vanhemmillekin makkari, olohuone on koko perheen yhteistä tilaa, eikä siellä kuulu kenenkään nukkua.

Vierailija

Meillä 4 lasta ja 2 ja 2 nukkuu samassa. Kysyttiin, että jos saisivat omat huoneet niin olisko kiva. Kukaan ei olis suotunut muuttaan yksin omaan huoneeseen.

Vierailija

Sama huone ei tarkoita että nukkumaan täytyisi mennä samaan aikaan tms. kerrossängyssä ei häiritse vaikka toinen vielä lukisi kirjaa tms. Harvalla oli mun lapsuudessani oma huone. kolmilapsiset perheet asuivat kolmiossa.

Vierailija

alkupiste!! JUSTJOO! Meillä ei ole paneskeltu sängyssä sitten esikoisen syntymän jälkeen, koska huoneessamme nukkuu vauva ja myöhemmin taapero välissämme! Olemme sekstailleet jossain muualla!

Mielikuvitusta!

Ostakaa unelmanne! Sama suunnitelmissa meillä!

Parisänky olkkariin, jos lapset ei voi olla samassa huoneessa!

Vierailija

ja he ovat ehdottomasti olleet sitä vastaan, että muuttaisimme (edes lähialueelle), jolloin he saisivat omat huoneet. He mieluummin jakavat huoneen!

Vierailija

Siis lapsethan tarvitsevat rakkautta,turvaa, huolenpitoa, mutta menee vähän yli jos lapset valtaa talon ja vanhemmat elää olohuoneen nurkassa- ihme ettei kellarissa. On suhteellisuudentaju hämärtynyt pahan kerran näillä vanhemmilla. Kyllä sen pitäisi olla niin että vanhemmat vastaa kodista ja lapsista ja lapsilla on oma paikkansa, mutta vanhemmilla on joku auktoriteetti oltava- oma rauha hoitaa sitä parisuhdetta johon koko lasten olemassaolokin perustuu. Tajutkaa, teillä on aika suuri vika vanhemmuudessanne jos luulette että on ok että 4 ja 7-vuotiaat valtaa talon ja nöyrät vanhemmat yrittää mahtua johonkin olkkariin. Luuletteko että lapset voivat kunnioittaa tuollaisia vanhempia? Ja vikahan ei ole olkkarissa vaan asenteessa että lasten eteen on uhrauduttava noin.

Vierailija

Mutta murrosikäisenä voi olla eri juttu. Etenkin kun lapset ovat eri sukupuoltakin.

Minä järjestäisin lapsille omat huoneet jos se vain on rahallisesti mahdollista (ostaa isompi asunto tms.).

Ennen ihmiset asuivat luolissa laumoissa. Ei " ennen vanhaan" ole mikään syy. Jos taloudellinen / muu järjestely ei anna mahdollisuutta omiin huoneisiin, niin sille ei voi mitään.

Vierailija

Vanhemmillani oli myös makuuhuone.

Minua pelotti usein yöllä. Luulen, että olisin tykännyt noin 12-vuotiaaksi asti nukkua jonkun kanssa samassa huoneessa. Sen jälkeen minulle alkoi tulemaan poikaystäviä ja salaisuuksia, joten oma huone oli kiva.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat