Vierailija

He yrittävät lasta, ovat yrittäneet jo ymmärtääkseni 4-vuotta. Keskenmeno on ollut.

Nyt pitäisi kertoa meidän odotuksesta.

Tiedän, että raskaasti he ottavat sen.

Mikä olisi paras menettely? Tekstari?

Kommentit (10)

Mielestäni s-posti tai tekstari on hyvä. Ystävällä on aikaa koota itsensä vastatakseen. Itse en puhunut juuri raskaudestani tai lapsestani ystävälle, jolla oli todella vaikea lapsettomuus ja kun sai lapsen, lapsi kuoli ihan vauvana. En todella odottanut hänen jakavan iloani vaikka pyrin parhaani mukaan edelleen jakamaan hänen suruaan. Hän kesti rehellisen kertomiseni hyvin ja kerroin myös koska alamme yrittää seuraavaa lasta. Sinun pitää kertoa ja kerro lyhyesti ja kerro että kertominen on vaikeaa.

Lapsettomuuspuolella on ollut useitakin keskusteluita aiheesta. Itsekin vuosia lapsettomuudesta kärsineenä, mielestäni paras tapa on soittaa taikka sitten sanoa ihan kasvokkain. Asiaa ei kannata kierrellä, mutta kaikista innokkaimmat hehkutukset kannattaa käydä ehkä läpi jonkun toisen kanssa.

Sähköposti tai tekstiviesti on kylmä ja tunteeton tapa mielestäni.

Pahinta kuitenkin on se, että et kerro asiasta vaan odotat että puskaradio hoitaa asian.

Lapsettomuudesta kärsivä ihminen ei ole aina kovin rationaalinen tunteissaan. Vaikka aikuiset ihmiset kyseessä, on joskus omia tunteita vaikea hallita. Siksi esimerkiksi ei kannata loukkaantua mikäli ystäväsi ei kykene heti onnittelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis kerroin suoraan meilillä että olen raskaana ja se siitä. Raskausaikana jaoin odotuskokemukseni muiden ihmisten kanssa. Vauvaamme hän ei tavannut pitkään aikaan ja se oli minulle ihan okei.

Tämä todella on arka aihe heille, ollaan juteltu usein tästä heidän kanssaan.

He tietävät, että meilläkin on unelmissa saada vauva. Kyseessä on tosin meille toinen lapsi.

Siellä oli juuri tuostakin, että kasvokkain kertominen voi olla toiselle raskasta. Ja tekstari on kylmä. Ja kannattaa kertoa silloin kun muillekin, etteivät saa tietää muuta kautta. Ja kannattaa varautua siihen, että katkaisevat ystävyyden siihen. Ja niin edelleen.

Tekstiviesti on kylmä tapa. Miten läheisistä ystävistä on kyse, ovatko itse kertoneet lapsettomuudestaan? Minä kertoisin samalla tavalla kuin muillekin eli ottaisin asian puheeksi kun " turvalliset" viikot ovat käsillä ja sopii tilanteeseen kasvokkain. En mitenkään hehkuttaisi.

Ekassa raskaudessa menetin parhaan ystäväni koska hän oli lapseton. Pisti välit poikki.

Nyt odotan toista ja toinen hyvä ystävä katkaisi välit täysin kun kuuli tästä.

Ja molemmilla siis tahaton lapsettomuus.

Nyt ei enää rassaa kertominen kenellekään. Jos joku siitä suuttuu tai ahdistuu tai katkaisee välit niin senkuin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat