Vierailija

Yhä useampi pätevä opettaja jättää koulutyön jo muutaman vuoden kuluttua valmistumisestaan, ilmenee Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n teettämästä selvityksestä.

Pääkaupunkiseudulla lähes joka kolmas opettaja jättää työnsä valmistumisen jälkeisinä muutamina vuosina ja koko maassa keskimäärin joka viides.

OAJ:n mukaan tilanne tarkoittaa käytännössä sitä, että yhä useampi oppilas ja opiskelija jää alkavana lukuvuonna ilman pätevän opettajan antamaa opetusta ja ohjausta.

OAJ:n puheenjohtajan Erkki Kangasniemen mukaan päällimmäisenä syynä opettajien laimeaan kiinnostukseen ammattiaan kohtaan on tyytymättömyys korkeaan koulutukseen ja työn vastuullisuuteen nähden vaatimattomaan palkkatasoon.

- Opettajatarve ei suinkaan vähene, kuten vielä muutama vuosi sitten ennustettiin, sillä koulutukseen tuleva ikäluokka onkin kääntymässä kasvuun. Kun tähän lisätään opettajien runsas siirtyminen eläkkeelle, pitää tosissaan etsiä lääkkeitä pätevien opettajien ja lastentarhanopettajien pysyttämiseksi opetus- ja kasvatustyössä, Kangasniemi sanoo.

Tilastokeskus tutki OAJ:n toimeksiannosta opettajaksi valmistuneiden työllisten sijoittumista vuosina 2001 - 2003.

YLE Uutiset

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija:

Lainaus:

Asun lähellä alakoulua ja näen, miten pitkiä päiviä opet tekevät, tai ainakin, miten pitkään he viihtyvät koululla. Olen seuraillut jo ainakin 15 vuoden ajan. Kotiäitinä sitä joutaa tällaisiakin havaintoja tekemään. Opettajat tulevat aamulla yleensä kahdeksaan, joskus yhdeksäänkin, ja lähtevät töistä useimmiten neljän viiden aikaan. Kuuteenkin asti on ihan tavallista, että opettajien autot nököttää parkissa. Joskus harvoin he lähtevät jo kahden aikaan, joskus taas voi mennä yli kahdeksaankin, mutta silloin on varmaan joitain palavereja tai vanhempainiltoja. Mitä he tekevät kaikki nuo tunnit koululla, jos eivät töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siksi siitä ei voi olla iloinen vapaasti.

Ja usko tai älä, moni opettaja tekee työtä lomallaankin. Minäkin olen joka kesä käynyt omalla kustannuksellani erilaisia koulutuksia. Koulutusten avulla jaksan taas syksyllä olla se ihana, innostava opettaja.

Minun opiskeluaikaista ystävistäni suurin osa käyttää masennuslääkkeitä. Nykyisistä työkavereistani en tiedä, kun emme puhu sellaisista asioista.

varsinkin yläasteella varmaan ei oo mitään helppoa olla opettaja.

jokaisella luokalla on varmasti niitä hankalia ja opettajaa kuormittavia häiriköitä.

Vierailija:

Lainaus:

ensiksi kun pitäisi päästä sisälle yliopistoon. Ja jos sinne pääsee niin pitäisi selvitä vielä opinnoistakin hyvin. Puhumattakaan, että pitää suoriutua hyvin pedagogisten opintojen soveltuvuuskokeesta ja vielä niistä pedagogisista opinnoista (joka on muuten rankka vuosi)

Aika usein kun kuulee hoitsuopiskelijoiden valittavan vaativia kirjallisia töitä ja tenttejä - ja ne ovat kuitenkin hoitsuilla hieman eri luokkaa kuin yliopistolla.

He voivat istua rauhassa koneellaan kahvia siemaillen. Kenenkään kanssa ei tarvitse taistella päivän mittaan (vrt. yläkoululaisten ajaminen ulos pakko-ulkovälitunnilla.... yms.)

Olen lukion kieltenope ja koen kyllä työni aika vaativaksi. Kaiket illat pitää suunnitella tunteja, käydä läpi yo-kokeita joita seuraavana päivänä pitää selittää oppilaille, lukea kamalat pinot sanakokeita. Lisäksi on vastuu juuri yo-kokeiden arvioinnista (ei ihan helpoimmasta päästä se pisteytyksen pähkäily) ja muutenkin oppilaiden arvioinnista. Jotkut lukiolaiset ovat todella nenäkkäitä ja vanhemmatkin urputtavat liian " huonoista" numeroista. Tuntia pitäessä pitää todella keskittyä täysillä, aivot surraavat täysillä että mitä seuraavaksi, mitä tuohon kysymykseen vastaan jne. Varmasti on hoitsuillakin rankka ammatti, niin on monella muullakin!

Nyt olikin kyse työn rankkuudesta. Rupesi vallan naurattamaan kun joku heitti kuinka raskasta opettajan työ on. Molemmat kyllä ansaitsisivat lisää palkkaa sitä en kiellä.

ja arvostelevat hoitajan työtapoja, pätevyyttä tms jos potilas ei ole toipunut toivotulla tavalla? Kuinka moni sairaanhoitaja suunnittelee seuraavan päivän/viikon hoitotoimenpiteitään kotonaan iltaisin? Kuinka moni sairaanhoitaja istuu illat tarkistaen potilaskortteja tms. Hoitajilla on rankkaa ihan varmasti, mutta älkää tulko sanomaan että opettajan työ ei ole rankkaa jos ette ole sitä itse tehneet (ja tehneet sitä hyvin...)

toivottavat lisäeuronsa ansainneet.

Itse olen luokanopettaja ja toivon totisesti että alkava lukuvuosi olisi edes hieman helpompi kuin edelliset kaksi! Minulla on 1-2 luokan yhdysluokka ja luokkakoko noin 20. Lisäksi minulla on kahtena viime vuonna ollut kaksi erityislasta luokkassani. Sen lisäksi minulla on ollut vuoden koululykkäyksellä tullut oppilas luokassani, joka on vaatinut oppimiseensa tukea ja lisäksi ylivilkas oppilas, jonka jouduin jättämään luokalleen, koska oppimisesta ei tullut mitään. Tämän kaiken lisäksi luokkani tyttöjen kaverisuhteet eivät toimineet ollenkaan. Oli paljon kaikenlaista epärehellisyyttä ja selvitettävää, sekä oppilaiden, vanhempien että koulun rehtorinkin kanssa. ym. ym. Sanottakoon vielä, että olen ollut valmistumiseni jälkeen opettajana vuodesta 1998 lähtien, joten en ihan noviisi ole enää.

Tämän kaiken kruunaa täysin katastrofaalinen avustajatilanne! Kun viimein saimme kouluumme avustajan, ovat ne erilaiset TÄYSIN työhönsä epäpätevät " avustajat" olleet lähinnä riesa ja rasite. Yksi ei puhunut, yksi osoittautui mielisairaaksi (ihan oikeasti) ja yhdeltä löytyi omalta taustaltaan mukautetun oppimäärän mukaan käyty peruskoulu!

Joten, jos minun työurani kovin kauan opettajana jatkuu näissä merkeissä harkitsen vakavasti alan vaihtoa.

vieläköhän joltakin löytyisi se lehti..

siinä oli työterveyslääkärin mielipide opettajien kiusaamisesta; kuinka vanhemmat kiusaavat lastensa opettajia. nämä ahdistelluksi, nimitellyiksi jne. tulleet opettajat hakeutuvat lääkärin vastaanotolle koska ovat niin väsyneitä työhönsä...

ja toisekseen, uskokaa jo, että opettajien työaika ei ole ne opetusvelvollisuustunnit vaan lisäksi paljon kaikkea muuta. ja tutkitusti opettajat tekevät noin 40-tuntista viikkoa, ja työmäärä vain kasvaa kokoajan kun vaatimukset lisääntyvät.

opettajan työ on nykypäivänä sen opettamisen lisäksi enenevissä määrin kasvattajana toimimista, kun vanhemmat eivät enää osaa olla oikeita vanhempia. kasvatusvastuu on siirtymässä kodeista kouluille. lukekaa Olli Luukkaisen kirjallisuutta aiheesta Uusi opettajuus.

terv. ope

Saa istua perseellään kaiket päivät ja taukoja on päivässä useita. Tervetuloa sairaanhoitajan työhön jossa hyvä että ehtii edes syödä kerran päivässä. Palkasta nyt puhumattakaan...

niinpä , elämä on täynnä valintoja. opettajilla hyvät lomat, keskivertopalkka. jollain toisella toinen asia hyvin..

Sehän olisikin ihanaa jos kaikilla kesät vapaata ja isot palkat. elämä vain ei mene niin.

itse en ole valinnut opettajan työtä koska en tunne paloa siihen suuntaan. ja olen hyväksynyt sen että jos haluan että on enempi lomaa , otan virkavapaata.

kyllä muissakin ammateissa tarvittaisiin pitkä loma talvesta toipumiseen. Palkka on opettajilla päivätyöstä ihan ok ja työpäivät lyhyitä. keskellä vuottakin lomia vaikka kuinka. ei ,en halua itse sinne mutta en ymmärrä opettajien narinoita, kun noin monta etua kuitenkin. Muilla on vain 4-5 vkoa lomaa vuodessa, palkka sama tai huonompikin (sairaanhoitajat). kyllä kai he opintojen aikanakin näkevät mitä työ on, jos ei kiinnosta niin vaihtaa alaa. niinhän muutkin vaihtelevat jos ei enää kiinnosta. kaikkea ei voi saada.

En vaan ymmärrä miksi opettajat ei ole avoimesti iloisia lomistaan vaan selittelevät että tulee tarpeeseen. niinhän meillä muillakin!

Kuten joku edellä sanoi, opettajan työssä on pakko olla jotain persiilään, kun niin moni haluaa vaihtaa alaa. Itse ainakin haluan, että lapsiani opettasivat pätevät ja innostuneet opettajat. Toivotankin kaikille opettajille hyvää alkavaa lukuvuotta ja voimia tärkeässä työssä! Itse en jaksaisi opettajana varmaan kuukauttakaan.

Ja tasapuolisuuden nimissä sairaanhoitajille: voimia teidänkin tärkeään työhön.

Opettajan työtä tein kolmessa eri koulussa ja välillä jo vaihdoin ihan erilaiseen työhön, mutta vielä palasin sitten vanhempia nuoria opettamaan (kokeilemaan taas), kunnes uskoin... Viisi vuotta sitä työtä riitti, enkä enää kouluun palaa.

Opettajan työ on rankkaa, stressaavaa ja huonosti palkattua. Elantonsa voi tienata vähemmälläkin stressillä ja palkkakin monissa muissa töissä on paljon parempi. Itselläni ei tosin ole, mutta toimistotyössä lepää hermo. Nostan hattua kaikille opettajille, jotka pitävät työstään ja jaksavat tehdä sitä kunnolla! Toivottavasti saatte kunnollisen palkankorotuksen, joka työstä tosiaan kuuluisi maksaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat